שמואל אבואב, מנכ"ל עמותת אור ירוק
"אסור להעלות את מהירות הנסיעה מעל ל-110 קמ"ש." כך אמר הבוקר (יום ד') שמואל אבואב, מנכ"ל עמותת אור ירוק, בראיון לחגי גולן, ברדיו 103 FM. דברי אבואב הגיעו לאחר החלטת משרד התחבורה מאתמול להעלות את המהירות המותרת בכביש 6 (ובכבישים נוספים) מ-110 ל-120 קמ"ש.

בראיון אמר אבואב שאין לו התנגדות אידיאולוגית להעלאת המהירות במקום שתנאי הדרך מאפשרים זאת. אבל זה לא המצב בכבישי הארץ, גם לא בכביש 6. "אין בכביש 6 ובכבישים אחרים רמת בטיחות מספיקה." טען אבואב.
עוד טען מנכ"ל עמותת אור ירוק, כי הוא אינו מכיר את הדו"ח עליו מדברים במשרד התחבורה לפיו הומלץ להעלות את המהירות במספר כבישים בארץ. לדבריו, לפני שנתיים הוקמה ועדה שתבדוק מה המהירות המקסימלית שניתן לנסוע בארץ וזו המליצה על מהירות מרבית של 110 קמ"ש. "יש כבישים שהוועדה המליצה להעלות את המהירות המותרת, אבל לא כביש 6. צריך להסתפק ברף של 110 קמ"ש וכשנגיע לרמת הבטיחות שיש באירופה, נוכל לשקול את העלאת המהירות מעבר לכך."

צילום: יואל שורץ
יגואר F טייפ

"קביעת המהירות אינה שרירותית, הבחינה היא הצלת חיים וכשהמהירות עולה הסיכוי של נוסעי הרכב לשרוד קטן הרבה יותר." אומר אבואב, שגם טוען שהמהירות היא אחת משלושת הגורמים העיקריים להתרחשות תאונות בעולם ובעיקר להיותן קטלניות (יחד עם נהיגה בשכרות ואי חגירת חגורת בטיחות). אבל הוא מתעלם מהנתונים בארץ. על פי נתוני הלמ"ס לשנת 2011, העבירה השכיכה ביותר באופן בולט בעת תאונה היא אי-ציות לרמזור. אחריה נמצא סטייה מנתיב, אי-מתן זכות קדימה להולך רגל, אי-שמירה על מרחק, אי-מתן זכות קדימה לרכב, אי-ציות לתמרור 'עצור', אי-ציות לתמרור 'זכות קדימה', פניה לא נכונה ורק אח"כ – במקום ה-9 – נמצא מהירות מופרזת. פה בנקודה זו כדאי להתעכב רגע נוסף, אנחנו מדברים על מהירות מופרזת ביחס לנסיבות, לא מהירות ביחס לחוק. חלקה של עבירת נהיגה במהירות גבוהה מהמותר בחוק במקרה של תאונה עומד על פחות מ-1%.

אין ספק שתחת ההגדרה "ביחס לנסיבות" נמצא מכלול של סיבות ותירוצים, מהערכה לא נכונה של הנהג את המרחק מכלי רכב או סיבוב, דרך ביטחון עצמי מופרז ועד גורמים סביבתיים כמו סימון דהוי, תמרור חסר או אספלט שאיבד את גרעיניותו אשר מובילים את הנהג לקבלת החלטה שגויה. אבל ככל שהתשתית תהיה טובה יותר, כך קבלת ההחלטות של הנהג תהיה מדויקת יותר. וזה עוד מבלי להזכיר את צמד המילים "תשתית סלחנית" שתפתור את הבעיה אם הנורא מכל כבר קרה. זה אולי יפתיע חלק מכם, אבל זו גם עמדת חלק מהגורמים במשרד התחבורה אשר הצהירו על כך בקיץ שחלף עם פרסום סקר מהירות שערכה הרשות הלאומית לבטיחות בדרכים. לטענתם, רמת הבטיחות המתוכננת בכבישים המהירים כיום גבוהה מאוד ומאפשרת נהיגה מהירה יותר מזו הנהוגה כיום מבלי להתפשר על הבטיחות.