מאזדה 3 החדשה
ההחלטה של מאזדה, לערוך השקה מתגלגלת, שמתחילה בשער המפעל בהירושימה ומגיעה עד לתערוכת הרכב בפרנקפורט, והבחירה בי כאחד משני העיתונאים הישראלים היחידים שמצטרפים לאירוע הזה, נתנה בידי הזדמנות נדירה לערוך מבחן ארוך ומיוחד למכונית החשובה הזו.
חשיבותה של מאזדה 3 גדולה כי למרות מגמות חדשות בשוק הישראלי, עלייתן של המכוניות הקטנטנות (מיני), התחזקות הפלח של מכוניות הסופר-מיני (גם ידניות), הגילוי של יתרונות הסטיישן על ידי הנהג הישראלי והבריחה המסוימת ממשפחתית המוכרת והבנאלית לפלח רכבי הפנאי – למרות כול אלו נותרה המכונית המשפחתית האוטומטית בראש פירמידת המכוניות בישראל.
מי שמוכר טוב בקטגוריה הזו – מוביל את השוק. מאזדה שלטה במכירות בשוק במשך שנים רבות, בגלל ההצלחה של הדגם המשפחתי שלה. כשהוא נחלש – מאזדה איבדה את הבכורה. ומכאן חשיבותה של מאזדה 3 החדשה, האם היא תצליח להפוך בחזרה את המהפך.
מאזדה 3 החדשה: נהיגה ראשונה
צילום: דני פרומצ'נקו, יצרן
המבחן הזה כה מיוחד כי מעולם לא נהגתי ברציפות שלושה ימים על כבישים כה מאתגרים מבחינת האיכות שלהם. איכות הסלילה ופגעי הכביש הסיבירי, שמים ללעג את מבחני הנוחות אותם אנחנו עורכים בישראל או באירופה. כי בניגוד לישראל בהם הכבישים הם פחות או יותר סבירים (למרות הקיטורים שלנו), הכבישים שם פשוט נוראים, ומאתגרים באורכם ובאיכותם אדם ורכב. לכן הממצאים שלי יעסקו יותר בנוחות נסיעה מאשר בביצועים (מה גם שהשילוב של מנוע-תיבת הילוכים בה נסענו לא יגיע לארץ כלל).
כתבה זו תעסוק רק במה שנוגע למכונית וסביבתה. כתבה העוסקת במסע ניתן למצוא בישראל היום, ובגילון הקרוב של אוטו. ישנה גם כתבת וידאו, ועוד אחת מפורטת יותר שתעלה כאן בקרוב.

תעודת זהות
להשקה הגיעו שמונה מכוניות, כולן זהות האחת לשנייה. היו אלו מכוניות בתצורת האצ'בק, מצוידות במנוע 2000 סמ"ק עם 120 כ"ס ותיבת 6 הילוכים ידנית. מאזדה מציגה אותן כחלק מתוכנית סקיי-אקטיב שלה, המיועדת להביא לחסכון בדלק ללא טכנולוגיות טורבו או שימוש בחשמל. המכוניות הגיעו מאובזרות בנדיבות, כשעדיין לא ברור מה תהיה קונפיגורציית האבזור למכוניות ה"ישראליות".

אבזור
את רשימת האבזור של המכונית קצרה הכתבה מלהכיל, אזכיר רק את הדברים היותר מעניינים: התנעה ללא מפתח, צג עליון מול עיני הנהג המקרין מהירות והוראות GPS (אביזר בטיחות מעולה, יגיע כסטנדרט), מסך מגע גדול להפעלת מערכת שמע, ניווט, מיזוג, טלפון בלוטות' והגדרות למערכות שונות. ניתן להפעיל את המערכות גם באמצעות מתג דמוי i-drive ידידותי למשתמש (שניהם יגיעו לארץ) וגם באמצעות הוראה קולית. המכונית מאפשרת הצגת תוכן מהסמארטפון (כולל waze – לא נוסה על ידי), מערכת מיזוג אוויר מפוצלת (תגיע), התרעה למציאות מכונית באזורים מתים למראות הצד, בקרת שיוט, תאורת קסנון עוקבת דרך, סיוע בעצירת חירום, עצירה עצמית במהירות עירונית, מערכת חיישנים המדמה את המכונית וסביבתה, דימום מנוע בעצירה, חימום מושבים וכמובן חיבורי AUX, USB ועוד.

בקיצור כול מה שהורגלנו לראות במכוניות פאר, עכשיו מגיע גם במשפחתית. העובדה שבמאזדה מבטיחים את התצוגה העילית ומסך המגע כסטנדרט מוכיחה שכוונתם לתקוף את השוק גם דרך האבזור – ולא רק דרך המחיר.
מאזדה 3 החדשה: נהיגה ראשונה
צילום: דני פרומצ'נקו, יצרן

עיצוב
אני לא אוהב להסביר איך מכונית מעוצבת, תמונה אחת הרי שווה יותר מאלף מילים. אוסיף רק שלטעמי, הפרופיל ההאצ'בקי המשוך לאחור והאחוריים שמזכירים בפנסיהם את אחוריה של הג'ולייטה, נראים טוב יותר מהחזית על לוע הכריש האופנתי הפעור בחזיתה. הסה"כ טוב, גם אם לא פורץ דרך.

עיצוב הפנים מוצלח למדי. לוח המחוונים נאה והחומרים טובים. אני לא אוהב את הצבע האפור-שחור השולט בכל שנמצא מול פני הנהג, אולם אני מודה שיש כאלו שמתים על זה. מה שמוזר בלוח המחוונים, זה שהשעון המרכזי והגדול ביותר הוא מד סל"ד. בתחתיתו (בקטן) מד מהירות, אולם זה האחרון מופיע גם בצג העילי כך שהקריאה בו מתייתרת. ובכל זאת, מד סל"ד גדול במרכז, במכונית שתימכר כאן רק בגרסה אוטומטית?

נסיעה
אני לא מדבר על מבחן קצר או ארוך ככל שיהיה כאן בארץ. אני מדבר על ימים של 12-14 שעות, של נהיגה ארוכה ביותר (966 ק"מ ביום השני) בכבישים שנראו כים גלי עם בורות גדולים הפעורים בהם. בקיצור, תנאים אידיאלים לקריסת מתלים, כאבי גב, ברכיים ושרירים בסוף היום ומאמץ על אנושי לשמור על יציבותה הכיוונית של המכונית. אלו אגב גם תנאים אידיאליים להוציא מהמכונית כול רעש או רשרוש אותו היא מתכוונת להשמיע במהלך שלוש השנים הראשונות של חייה.
מאזדה 3 החדשה: נהיגה ראשונה
צילום: דני פרומצ'נקו, יצרן
וכאן, למרות התנאים ה'אידיאליים' לצרות שפרטתי, אף אחת מאלו לא קרתה. המתלים לא קרסו בגלי הכביש (שנראו כמו גשרים איריים שנחפרו ברצף), ולמעט פעם אחת בה לא האטנו בזמן, לא נרשמה ולו סגירה אחת של מתלה. גם בפעם בה הרגשנו כאילו המתלה נסגר, לא היינו צריכים להלחם על מנת למנוע מהמכונית לסטות מקו הנסיעה בו בחרנו. והעיקר, בסופו של יום, יצאנו מהמכונית הרבה פחות עייפים משהיה סביר שניהיה, בהתחשב במרחק ובדרך, וללא כול כאב בגב או באף איבר מאברי הגוף. גם תא הנוסעים ספג את הטלטולים והחבטות באדישות - וללא כל רשרוש או תלונה. כאילו הוא נוסע על הכביש המהיר בין פרנקפורט להמבורג למשל. מצוין!. ההיגוי המתוגבר חשמלית של המכונית מדויק, מהיר ובעל משוב טוב לנהג.

הנדסת האנוש מעולה ובלי ספק מהווה חלק מכך שהנהג אינו מתעייף. הבלמים עובדים מצוין אם כי אני מאוד לא אוהב את מערכת הסיוע לבלימה. מערכת זו מזהה את מהירות המעבר של כף רגל הנהג מדוושת התאוצה אל דוושת הבלם ומחליטה אם בבלימת חירום עסקינן. אם כן, היא מתגברת העצמה את עוצמת הבלימה. מה לעשות ואני תמיד עובר מהר מדוושה אחת לשנייה וכל בלימה קלה שלי תורגמה על ידי המערכת כבלימת חירום והבלימות היו לעיתים עצבניות מדי. זו תופעה שאני מכיר בכל במכונית שבהם מותקנת מערכת שכזו. מערכת העצירה העצמית לא נבדקה על ידנו, מאחר ובדיקה כזו דורשת אמצעים שלא היו בידינו.

ביצועים
נקודת התורפה של המכונית המצוינת הזו. מנוע ה-2000 עם ה-120 כ"ס, היה קצת חלש עבור המכונית הזו, בעיקר בשל תיבת ההילוכים הידנית שבנויה על מנת לחסוך בדלק בשיוט בכבישים מהירים. אבל מה לעשות ובסיביר הכבישים המהירים דורשים עצירות ותאוצות והתחמקויות ממכשולים?

שני ההילוכים האחרונים התגלו כארוכים וכמעט כחסרי שימוש, אולם גם כך, לגמה המכונית לא יותר מאשר ליטר אחד לכול 15 ק"מ נסיעה. חובבי הכוח יתנחמו בידיעה שמנוע 2000 סמ"ק יגיע לארץ ב-33% יותר חזק, זאת אומרת עם 160 כ"ס (ותיבה אוטומטית 6 הילוכים מהירה יותר).
מאזדה 3 החדשה: נהיגה ראשונה
צילום: דני פרומצ'נקו, יצרן

נכון לזמן כתיבת שורות אלו, אין אינפורמציה סופית לגבי גרסת הכניסה החשובה מאוד לחברות הליסינג, לדעתי זו תהיה גרסה מחוזקת למנוע ה-1.5 ליטר שתספק כ-120 כ"ס. אני יודע שהטכנולוגיה לכך קיימת ומאמין ביכולתה של דלק מוטורס לשכנע את היצרן בחשיבות הגרסה.
משחקי הכס
ה-3 החדשה, טובה מאוד, מספיק טובה על מנת שמאזדה תוכל לנסות ולהשיב לה את כס מלכות המכירות המקומיות. בדרך לשם יש שלושה מכשולים. הביצועים של גרסת הכניסה (אני מאמין שדלק מוטורס תמצא את הפתרון לכך), המחיר מול האבזור (שער הין משחק לטובת השוק המקומי) והמתחרות. אלו ניצלו את היעדרותה של המלכה רבת השנים להתחזק הן בתדמית, הן בחברות הליסינג וגם בשוק הפרטי. קשה לי לתת חוות דעת מלומדת לגבי הסיכוי של מאזדה לחזור לפסגה היות ולמערכת הייעוץ טרם הגיעו פניות לגבי המכונית. אלו מתחילות להגיע בדרך כלל, לאחר פרסום הכתבות הראשונות בעיתונים ולאחר תחילת מבצע הפרסום. אני מניח שבשבוע הבא נדע יותר על עניין הציבור בה, אבל אני לפחות – חושב שהיא מספיק טובה להלחם על התואר וגם לזכות בו.