"מצב בטחוני מתנדנד שכזה תמיד מייצר סוג של וואקום". מסביר אמיר בלכר, מנכ"ל קרסו טרייד-אין, את השלכות המצב הביטחוני על שוק המכוניות המשומשות. "כל מי שרוצה לרכוש רכב מחכה קצת על הגדר. לא בגלל שהוא חושב שהמצב יהיה קשה יותר אלא פשוט כי זה פחות נעים לביצוע באווירה הזו. אבל למרות זאת, אצלנו בשבועיים האחרונים המצב מאוד מעודד. מראשון-לציון וצפונה העסקים הם כמעט כרגיל, ובמקרים מסוימים אפילו טובים יותר. דרומה מראשון-לציון הפעילות ירדה אבל היא ממש לא ברמת אפס. לקוחות מגיעים ויש חדרי ביטחון. זה לא נעים לומר אבל החברה רגילים שם קצת יותר למצב. זו לא שגרה אבל כן קונים מכוניות ולפי מה שאני שומע המצב (בכל החברות דומה)".
בלכר מוסיף "רכב משומש הוא קניה הרבה פחות אמוציונאלית מפעם וגם פחות ארוכה. זה מוצר צריכה ותמיד קורה משהו, מגניבה ועד תאונה, שמצריך קנית רכב חדש. מי שמקבל החלטה לרכוש יבצע אותה. אם לא היום אז תוך שלושה ימים".
צילום: מנהל
שוק המשומשות עבר שינוי בשנים האחרונות
ובכלל נראה ששוק המשומשות עבר שינוי בשנים האחרונות?
"מה שקרה בחמש השנים האחרונות בשוק הרכב המשומש מעניין. חברות ממוסדות עטפו את המכוניות בחבילה מושכת עם תשלומים ואחריות. וכך לקוח שהחליט לרכוש רכב ב-25,000 שקלים יכול היה פתאום למצוא עצמו עם רכב ששווה 60,000 שקלים. רכב חדש יותר, עם אחריות, בדיקה אבל תשלומים של 600 שקלים לחודש. כל השוק הזה הפך קל וכדאי יותר ולכן רואים היום על הכבישים פחות מכוניות בנות עשר ומעלה. רכב זה מוצר צריכה. זה כבר לא נכס שאם אשמור עליו אקבל יותר. זה מוצר מתכלה וקל יותר לעשות את ההחלפות במקום. מפתח במפתח. נכון, היו מגרשי מכירה גם פעם, אבל לא הייתה את הקלות והזמינות של היום. לא הציעו אחריות ותשלומים והמקומות היו שונים. היום זה מקום מוסדר וברור עם חוסן של יבואן וברור לך שאם יש תקלות, יטפלו בך. לכן המקומות שלנו גם מייצרים לקוחות חוזרים. במובן מסוים היוצרות התהפכו. לקוחות חוששים היום יותר לפנות לאנשים פרטיים כי לא ברור מי עומד מאחוריו. כשקונים ממקום ממוסד זה נותן תחושת ביטחון. זה לא רק פערי המחיר".
האם לקוחות כבר לא חוששים ממכוניות של חברה?
"65 אחוזים מהמכוניות שעולות לכביש בארץ הן מוסדיות, אז זה הופך למשהו שהוא בנורמה וזה בסדר לרכוש רכב מליסינג והשכרה. אבל גם בעלי רכב פרטי פונים היום לטרייד-אין כי זה נוח יותר גם אם זה עולה. נכון רכב בבעלות פרטית נמכר במחיר גבוה יותר, אבל מצד שני, מליסינג אתה יכול לרכוש באותו מחיר משהו חדש יותר. רכב מליסינג מושקע יותר כי הלקוח דורש שכל טיפול ותיקון יתבצע בזמן. הוא הרי משלם על זה".
צילום: מנהל
"לקוחות חוששים היום יותר לפנות לאנשים פרטיים"

לאן הולך הענף?
"יש גידול במכירות רכב חדש והעלייה מורגשת גם בתחום המשומש אם כי באופן מתון יותר. אם פעם הייתה מכונית לכל משפחה היום ניתן למצוא משפחות עם שלוש. כמו שפעם היה מחשב לבית והיום לכל ילד. אז אם ראש המשפחה קונה חדש הילדים יכולים לקבל רכב משומש ב-600 שקלים לחודש. בראייה כללית אנחנו רואים שהמגרשים הקטנים הולכים ונעלמים והתחרות מתכנסת לגופים מוסדיים יותר כמו שלנו. אחוזי הטרייד-אין הולכים וגדלים כל הזמן כי אנשים מחפשים את הפתרון הנוח".
נראה שגם המחירים יורדים והם נמוכים מהמחירון...
"יש ירידה מתחת למחירון אבל יש כלים מסוימים שנמכרים קרוב למחירון ויש כאלה עם נתונים טובים שאפילו מעליו. רוב הכלים המוזלים שאתם רואים בפרסומות הם מליסינג והשכרה וברור ששם יש הנחות גדולות. כשרואים 40 אחוזי הנחה ברור שזו לא מאזדה 3 עם 50,000 ק"מ אלא רכב עם קילומטראז' גבוה. כלים עם נתונים טובים יותר נמכרים קרוב יותר למחירון".

לפי דבריך מכוניות בנות שנתיים שלוש תפסו את מקום הישנות. אז לאן והלכות המכוניות הישנות יותר?
"רואים היום פחות כלים ישנים על הכבישים ואני תוהה לאן נעלמו כל המאזדה לאנטיס שהיו כאן? אבל כדאי לזכור שהיום תאונות קטנות הופכות לטוטאל-לוס כי נזק של 15,000 שקלים לרכב שעולה 25,000 אומר שלא שווה לתקן אותו והוא עובר לחלקים".