זו לא פעם ראשונה שניסאן מציגה עוף מוזר במירוצי הסבולת של לה מאן. בשנה הקודמת הייתה זו ZEOD RC, עם מבנה משולש וחלק אחורי כשל כנף דלתא, ומערכת הנעה היברידית ייחודית: מנוע 1.5 ליטר, 3 צילינדרים, מגדש טורבו - ו-400 כ"ס.

ניסאן GT-R LM ניסמו
צילום: מנהל

השנה הציגה ניסאן דגם חדש המיועד למירוץ 24 השעות של לה מאן. הדגם, ניסמו GT-R LM, הצליח כמו בפעם הקודמת להדהים אותנו. המבנה החיצוני נראה שגרתי יחסית, רחוק מאוד מאותה כנף דלתא. המנוע בנפח 3 ליטר (בתצורת V6), עם צמד מגדשי טורבו. בנוסף מצויד הרכב במערכת KERS (המשחזרת אנרגיה קינטית ממערכת הבלימה ומשמרת אותה כמקור כוח חשמלי במצברים או בגלגל תנופה) לתוספת הספק. טכנולוגיה זו מקובלת גם בפורמולה 1.
ובמה מדובר? ובכן, מנוע הבנזין מייצר 550 כ"ס ואותה מערכת של שחזור אנרגיה מוסיפה לכך לא פחות מ-700 כ"ס, ליצירת הספק עצום של למעלה מ-1250 כ"ס - ויתכן שמספרים אלו עוד יצמחו עד לסיום פיתוח המכונית.

ניסאן GT-R LM ניסמו
צילום: מנהל

בנוסף ובניגוד למקובל במכוניות המיועדות לה מאן, המנוע אינו ממוקם מאחורי הנהג, אלא לפניו (סידור שנראה שם לאחרונה ב-2003). והתדהמה? ניסאן מצהירה כי מדובר במכונית הנעה קדמית(!!!), עניין שלהגדיר אותו כ"לא מקובל" בתחום מרוצי הסיבולת יהיה כנראה האנדרסטייטמנט של השנה.
אז איך פותרים את בעיית המשיכה ביציאה מהפניות, עניין בעייתי גם בהוט-האצ' הנעה קדמית עם 250 כ"ס? מיקום המנוע מלפנים מרכז יותר משקל מהמקובל על הציר הקדמי, ובנוסף התקינו ניסאן חישוקים רחבים מאוד (מאוד-מאוד) מלפנים - לא פחות מ-"14(!) מול "9 באחוריים.
ניסאן GT-R LM ניסמו
צילום: מנהל
אבל יתכן וניסאן מתייחסים רק למנוע הבעירה הפנימית כאשר הם מדברים על "הנעה קדמית" (ניסוח ההודעה לעיתונות מעט מעורפל בעניין הזה, כנראה בכוונה) - חלק מהמקורות ברשת טוענים כי המנועים החשמליים מחוברים בכלל לגלגלים האחוריים, (דרך תיבה אפיסייקלית, תיבה עם שני גלגלי שיניים, שהפנימי ביניהם מסובב את החיצוני). מה שכמובן הופך את הניסמו הנ"ל בעצם למכונית בעלת הנעה כפולה כאשר מלוא ההספק נקרא אל הדגל, למשל בעת האצה ביציאה מפניה...
ולמה בכלל לנסות ו"להמציא את הגלגל מחדש" עם תצורה כל כך יוצאת דופן? מבנה כזה מעניק יתרונות משמעותיים בתכנון האירודינמי של הרכב, עניין חשוב מאוד במרוצים בכלל ובמרוצי סיבולת בפרט, הסביר בן בולבי, המנהל הטכני של צוות הלה-מאן של ניסאן.

האם המכונית תצליח לתת מענה למכוניות הלה מאן המסורתיות? מוקדם לדעת, אבל בטח שיהיה מעניין.

ניסאן GT-R LM ניסמו
צילום: מנהל