מערכות בטיחות מתקדמות הן אחד הנושאים החמים היום בעולם הרכב. כמעט כל הדגמים המוצגים כיום מצוידים במערכות שנועדו להזהיר אותך באמצעות צפצוף, תאורה ורטט מפני סטייה מנתיב, סכנת התנגשות או משהו בסגנון. לפחות כאופציה.

אופציה, לרשותך
אלא שברוב המקרים המערכות הללו נשארות ברשימת האופציות שלא מגיעות לישראל משיקולי מחיר. מי שמתעקש על מערכת בטיחות חכמה, כזו שיודעת לזהות סכנות בכביש ולהתריע עליהן בפני הנהג כדי שיוכל להימנע מהן, ותקציבו אינו בלתי-מוגבל, נאלץ לבחור מתוך היצע מצומצם מאוד – או להתקין מערכת כזו בהתקנה מקומית.

כן. בניגוד למערכות הבטיחות הנפוצות והמוכרות, כגון כריות אוויר או בקרת יציבות, מערכות בטיחות חכמות דווקא אפשר להתקין בארץ, ובמחיר מקביל לזה של מערכת מולטימדיה ממוצעת.

על הטכנולוגיה
ומערכת כזו בדיוק לקחנו לבדיקה: מובילאיי 560. אם השם מוכר לכם, זה לא במקרה; מובילאיי זכתה לחשיפה גדולה בעיתונות הכללית בשנה האחרונה, בזכות הנפקת ענק בבורסה בניו-יורק. שווי החברה לפי ההנפקה הוא כמעט שמונה מיליארד דולר. החברה, שעיקר עיסוקה הוא פיתוח מערכות בטיחות חכמות המיועדות ליצרניות הרכב עצמן, מציעה גם מערכת "אפטר-מרקט", כזו שניתן להרכיב אחרי שהרכב ירד מקו היצור, הכוללת את הטכנולוגיה שלה.
העין השלישית
צילום: מנהל
המצלמה המותקנת מאחורי השמשה הקדמית, באזור המראה

וקצת על הטכנולוגיה: מדובר במערכת מבוססת ראייה ממוחשבת. מצלמה המותקנת מאחורי השמשה הקדמית, באזור המראה, מצלמת את הכביש, ומעבירה את המידע ל"מוח" שמפענח את המצולם ויודע לזהות קווי הפרדה בין נתיבים ואת שאר משתמשי הכביש: מכוניות, אופנועים, אופניים ואפילו הולכי רגל.

המידע מוצג לנהג על צג עגול וקטן המותקן מעל לוח המחוונים. המערכת יודעת גם לקרוא תמרורים ולזהות מהי המהירות המרבית המותרת בקטע כביש מסוים. עם זאת, לשם הצגת המידע הנ"ל נדרשת אפליקציה לסלולארי, והמידע מוצג על צג הטלפון – עניין שפוגע מאוד בפרקטיות לדעתנו ולא מוסיף לבטיחות.

מערכת ראייה ממוחשבת זו דומה בעיקרון הפעולה שלה לצורה בה אנו, הנהגים, תופשים את הכביש. לכן המערכת גמישה יחסית ביכולותיה: היא מסוגלת לראות את כל הסימונים שנועדו לבני אדם, ומסוגלת לזהות גם אובייקטים שאינם זזים – בעיה במערכות מבוססות רדאר או חיישני מרחק אחרים. מנגד, כמו בני אדם, היא מושפעת מתנאי הראות; בנהיגה מול השמש, בגשם שוטף או בערפל כבד, יכולתה נפגעת.

המבחן בדרכים
ואחרי כל התיאוריה – איך זה עובד? ובכן – לא רע. היא עדיין עשויה לעצבן את מי שעובר נתיבים בלי לאותת או נוטה להצמד למכונית לפניו בפקק - אבל נהגים כאלו כנראה במילא לא בעניין של בטיחות, אקטיבית או לא. שאר הנהגים ישמחו לשמוע שהיא בוגרת ויציבה יותר ממערכות מוקדמות יותר של מובילאיי שבדקנו בעבר, עם מעט מאוד פספוסים והתרעות שווא, ופעולה רגועה יותר.

אין צפצופי מצוקה בכל פעם שמתקרבים לשול לפני פנייה, או בכל פעם שהרכב לפניך הוריד רגל מהגז (תופעות בהן אנו נתקלים מדי פעם גם במערכות "מקוריות" במכוניות שונות). התרעת הסטייה מנתיב מגיעה רק אחרי שחצית את הקו ממש, וההתרעות על קרבה מסוכנת לרכב מלפנים מגיעות קצת אחרי הנקודה בה נהג רגוע היה מתחיל להאט; עוד לפני הצפצוף הסימון על הצג משתנה לאדום, אך העניין לא מספיק בולט, וקל לפספס אותו. לזכותה נרשם גם זיהוי יעיל של כלים דו-גלגליים ושל מכוניות עומדות – עניין בעייתי, כאמור, במערכות מבוססות רדאר. כמעט ולא נתקלנו בפספוסים של כלי רכב, אבל המצב פחות טוב בתחום הסטייה מנתיב, אם כי לא פעם האשמה היא בסימון גרוע של הנתיבים או צפיפות כלי רכב, שכנראה "מסתירים" למערכת את הכביש. זה נכון, אגב, גם בלילה, אם כי לא יצא לנו לבחון את המערכת בכבישים נטולי תאורה, מהסוג שנפוץ בנגב ובגליל, למשל.
העין השלישית
צילום: מנהל
בתנאים של שמש מסנוורת, וכמו העיניים שלנו, גם המערכת התקשתה
כן יצא לנו לנהוג בתנאים של שמש מסנוורת, וכמו העיניים שלנו, גם המערכת התקשתה במצב הזה – אך היא לפחות לא "השתגעה" ופרצה ברצף צפצופי שווא, עניין שנתקלנו בו במערכות מהדורות הראשונים. ואם הזכרנו צפצופים, היינו שמחים לאפשרות לבחור את צליל ההתרעה, וגם לעוצמה מעט גבוהה יותר. מצאנו שקל לפספס את הצליל הנוכחי כשנוהגים עם מוזיקה, והוא גם לא צורם ו"מבהיל" מספיק לטעמנו.

הבטחה שקוימה
המערכת של מובילאיי קיימה בדיוק את מה שהבטיחה, וסיפקה התרעות אמינות על סכנת התנגשות בכלי רכב הנוסעים לפנינו ועל סטייה מהנתיב (הגורם מס' 1 לתאונות קשות בארץ מזה שנים, אגב). היא לא מושלמת; מלבד עניין הפעולה בתנאי ראות קשים היינו שמחים אם גם התרעת החריגה מהמהירות המותרת הייתה מוצגת בצג הראשי של המערכת, ולא היינו מתנגדים לקצת אפשרות בחירה בחזית הצלילים.

אבל אין ספק שהיא תורמת לבטיחות הנהיגה, בעיקר של "נהגי הסמארטפון" הנסחפים כשיכורים על כבישי הארץ.

לכן אנו שמחים על כך שלא מעט יבואנים מציעים את המערכת כתוספת הכלולה במחיר הרכב (כלמוביל בלאנסר וב-i35, צ'מפיון בראפיד ובטולדו ובוודאי יש עוד). בנוסף, אצל אחרות ניתן לקבל את המערכת במחיר מופחת – או בחינם ממש אם מתעקשים מספיק.

וכן, גם במחיר המלא (4200 שקל) מדובר לדעתנו בתוספת חשובה הרבה יותר מאשר חישוקים קלים או מערכת מולטימדיה עם מסך מגע.