היית מנכ"ל סאני, יבואנית סמסונג. האם יש דמיון בין העבודה מולה לעבודה מול יונדאי?
"כן. כי בגדול אנחנו עובדים מול יצרן קוריאני שהינו הגדול בתחומו. התחושה דומה. אתה מכיר את המנטאליות, את צורת החשיבה ואת אופן עשיית העסקים. אני עובד עם הקוריאנים מאז 1998, ומדובר בהרבה שנים של הערכה וכבוד. ברגע שאתה חי ונושם קוריאה זה עוזר. עבדתי גם שנים רבות מול חברות יפניות, וזה הקל על העבודה עם מיצובישי. בסוף עושים עסקים עם אנשים, ואם מכירים את דרך העבודה והכבוד האסייתי זה מאוד עוזר.

"אחד הדברים החשובים זה לדעת לכבד את המנהגים ואת הדברים שחשובים להם. לכל גוף יש הסגנון שלו, האופי, הדרך לקבל החלטות ואופן הדיווח למנהלים. ואחד הדברים החשובים זה לדעת לרכוש את כבוד המנהלים ולשמור על הכבוד של מי שמדווח להם".
כאחד שנושם קוריאה שנים, מה סוד הצלחתם?
"ההצלחה הקוריאנית מורגשת בכל תעשייה שהם נגעו בה. זו התמדה, חריצות, שליטה בידע ומידע על כל ארץ שהם מיוצגים בה. זו גם צורת הדיווח להנהלה. יש סוג של שיטתיות בעבודה שלהם, והם זמינים 24 שעות ביממה ומאוד מחוברים לשווקים עימם הם עובדים.
"מאוד חשוב להם לבנות מוצרים עם איכות ותמורה טובה מהמתחרים. לתת תמורה מקסימאלית לעלות והרבה אבזור. זה בולט גם בסמסונג וגם ביונדאי.

"הקפיצה המטורפת שלהם בעשורים האחרונים נבעה גם מכך שבשנות ה-90 הממשלה החליטה לסבסד את לימודי ההנדסה עבור כל מי שרוצה. ובכלל העם הקוריאני משקיע המון בהשכלה".
על הקו עם דוידי פיאמנטה / ראיון אישי
צילום: מנהל
"ההצלחה הקוריאנית מורגשת בכל תעשייה שהם נגעו בה"
איך היית מסכם את השנה הראשונה שלך בשוק הרכב?
"זו הייתה שנה מאתגרת ומעניינת בה למדתי המון. מאוד מאתגר להיכנס לעולם חדש ותחרותי, בו מסתבר שאתה שותף מלא לבניית הרכב. איך לאבזר כל דגם ולהכיר את הטעם הישראלי. זה בהחלט דבר מאתגר.

"הצלחנו לעשות שינוי במכירות לשוק הפרטי, וזה משהו שאנחנו נמשיך להדגיש, לא מתוך פגיעה בציי הרכב שהם שותפים טובים, אלא מרצון להרחיב פעילות ולחזק את המותג. פיתחנו תתי דגמים במיצובישי, שינינו מעט את התפישה בשיווק, והדגשנו בפני הלקוח את היתרונות של כלמוביל: היכולת לקבל את כל השירותים תחת קורת גג אחת".

מה משך אותך לשוק הרכב?
"אני אוהב מכוניות והתעסקתי הרבה באבזור שלהן בעבר. השילוב בין תקשורת ורכב זה דבר שרואים בכל תערוכה, ואלו שני דברים שעניינו אותי כי בסוף מחפשים את הטכנולוגיה הבאה והערך המוסף. ובכלל, זה שוק מעניין גם ברמה הטכנולוגית וגם באנשים שהם מאוד איכותיים"
יונדאי מובילה את השוק הישראלי, מה האתגר הבא?
"אנחנו צריכים להמשיך ולחזק את המותג. לדעתי צריך כעת לקדם את המותג ברמת הנחשקות. עברנו מ'תמורה' ל'אהבה' וכעת צריך לעבור ל'נחשק'. אנחנו כמעט שם, ורואים זאת ב-iX35 ובסנטה-פה. מה שחסר בארץ ויעזור להשגת המטרה הן מכוניות המנהלים והיוקרה, שמצליחות בארצות הברית ולא רק שם".

ובאמת, מה קורה עם 'ג'נסיס'? אתם בוחנים את הסיפור זמן רב.
"אי אפשר לשנות הכל בבת אחת, ומבחינתי השנה הראשונה הייתה של למידה. האסטרטגיה ל-2015 היא לנסות ולהכניס את הסונטה ההיברידית. זו עדיין לא ג'נסיס, אבל בכל זאת מותחת את המותג למעלה.
על הקו עם דוידי פיאמנטה / ראיון אישי
צילום: מנהל
יונדאי סיימה את שנת 2014 כמותג הרכב הנמכר בישראל

"מה שמייחד את כלמוביל זה שהיא לא רצה, אלא בונה כל דבר ביסודיות. אחרי הסונטה נהיה יותר בשלים להשקת ג'נסיס. זה רכב שלא נופל משום מכונית יוקרה – אבל צריך להביא את המותג לשם. לעבור מנאהב לנחשק. אם הסונטה תצליח, איני רואה מניעה מלהשיק את הג'נסיס ב-2016".

מה ההבדל הגדול בין מיצובישי ליונדאי?
"במשא ומתן המנטאליות העסקית שונה לגמרי, אבל שניהם שותפים אסטרטגיים מבינים, גמישים, משתפי פעולה ומעריכים את האסטרטגיה הישראלית. אם אתה בא ומציג צרכים אמיתיים, ולא רק דן במחיר, הם מאוד קשובים. יונדאי העולמית בחרה ביונדאי ישראל ל'דילר השנה' אשתקד, וזה אומר משהו. אופי החשיבה והגמישות שונים. אצל הקוריאנים אתה יכול ב-500 שורות להרכיב את הרכב לבד. במיצובישי זה יותר גרסאות מקובעות. דבר נוסף זו היכולת של יונדאי לייצר במספר מפעלים סביב העולם. מה שמביא לעיתים לאספקה מהירה יותר".

האם מיצובישי כבר הגיעה לשיא או שניתן עוד לגדול?
"2014 הייתה השנה הטובה ביותר בעשור האחרון למותג. זה מותג עם כבוד ואלפי לקוחות נאמנים, אבל הוא משחק על 55% מהשוק. אחת הבעיות היא שהלאנסר הרגילה יוצאת מייצור, ונותרת רק הספורטבק. אם הייתה לנו משפחתית סדאן ומכונית מיני יכולנו למכור יותר. חסרים לנו דגמים במבחר ואנחנו מרגישים זאת".
אז איך גדלים?
"אנחנו מרחיבים את המבחר דרך יצירת תתי דגמים כמו האאוטלנדר הידני. בשנה הבאה יהיו עוד גרסאות, וגם הטריטון (הטנדר החדש א.ש.) יגיע. מיצובישי יצאה מהתקופה הקשה וזה מורגש בטריטון. דגם נוסף שננסה להביא הוא פאג'רו ספורט, שמבוסס על הטריטון, ונקווה שנצליח לשכנע את מיצובישי לייצא אותו. מבחינתי, ברמת המוצרים שמתוכננים, שביעות הרצון מהמותג וכוח היבואן, אין סיבה שלא נהיה בעתיד בחמישייה הראשונה של המותגים בארץ".
על הקו עם דוידי פיאמנטה / ראיון אישי
צילום: מנהל
שנת 2014 הייתה שנה מוצלחת עבור מיצובישי
מה קורה עם נושא הטעינה הביתית עבור האאוטנדר PHEV?
"אנחנו עדיין מחכים לתשובות מהבירוקרטיה הישראלית. הבאנו 50 כלים ומכרנו הכל. הבאנו עוד וגם זה נמכר. אבל נראה שבגלל סיפור הבחירות אישור הטעינה הביתית מתעכב. זה אבסורד: יש אישור לכבל הרגיל ממכון התקנים, יש תקן אירופאי ואין מישהו שיקום ויבין את היתרונות. באירופה זה עובד אבל כאן לא. חבל, כי הרכב הזה הוא 'משנה משחק'.

עם העלאת מחירי יונדאי, אתם יקרים ממותגים יפניים מובילים. עד כמה זה יפריע?
"זה יהפוך את התחרות לעוד יותר מאתגרת. מצד שני, עליית הדולר והמס היו אמורים להביא להתייקרות גדולה מזו שביצענו.

"אם הלקוח יבדוק, הוא יראה שאצלנו הוא מקבל יותר. הרכב שלנו מאובזר יותר ואנחנו לא יקרים ביחס לתמורה. שביעות הרצון, השירות ושמירת הערך מביאה אלינו הרבה לקוחות חוזרים, וזה מעגל ששומר את הלקוח אצלנו".

יש יבואנים שאומרים שמקום ראשון הוא חיסרון שמלחיץ וגורר מהלכים אגרסיביים מדי. מה דעתך?
"הוכחנו השנה שעבורנו זה לא נכון. שום דבר ממה שעשינו לא היה מוטה כדי לשמור על מקום ראשון. לא יצאנו במבצעי מכירות עם הנחות שפגעו בלקוח.

"יש דבר מהנה בלהיות ראשון, סוג של הילה, אבל זו לא המטרה וזה לא מוביל אותנו לצעדים מופרזים. אנחנו בונים תכנית עבודה עם חשיבה אחרת לא כדי להיות ראשון אלא כדי להפיק את המרב".
על הקו עם דוידי פיאמנטה / ראיון אישי
צילום: מנהל