קטגוריה: משפחתיות גדולות/רכבי מנהלים

גרסה: סובארו B4 פרימיום 2.5 ל', אוטומטית

מתחרות בולטות: מאזדה 6, ניסאן אלטימה

מחיר גרסה נבחנת – 178,000 שקלים

הדור הקודם של סובארו B4, שהגיע ארצה ב-2009, סימן מהפך ב"מכונית המנהלים" של סובארו. הפלטפורמה ששימשה את ה-B4 במשך עשור וחצי, והתיבה האוטומטית שהיתה אפילו וותיקה עוד יותר, ננטשו לטובת פלטפורמה חדשה ומודרנית ותיבה רציפה חדשה ומתוחכמת. התוצאה היתה מרווחת, מודרנית וחסכונית יותר מהדגם היוצא, אך גם פחות מהנה לנהיגה בגלל מתלים רכים, שאומנם תרמו לנוחות, אבל יצרו תחושה מסורבלת וכבדה. הרכב נמכר היטב בתחילת הדרך, למרות עיצוב מוזר, אך בהמשך הגיעו הנסיקה בשווי הין, הצונאמי ביפן ומריבות בעלים אצל היבואן, והמכירות צנחו.

הדור החדש מקווה להשאיר כל זאת מאחור, ולחזור לעמדה דומיננטית בשוק רכבי המנהלים, שהתכווץ משמעותית בשנים האחרונות.

סובארו B4 (אוטומט, 2.5 ל'): מבחן דרכים
צילום: אילן קליין

עיצוב ונראות

תוספת של 6 ס"מ לרוחב לעומת הדור הקודם, מעניקה ל-B4 החדשה מראה מכובד ומגודל. היא "מודרנית" יותר מאשר יפה, כשלמראה תורמים פנסי לד ראשיים – עניין שעדיין איננו נפוץ, בטח לא ברמת המחיר הזו – וחישוקי 18" נאים (שניהם רק בגרסת הפרימיום, שמוסיפה 9000 שקלים למחיר).

לא מדובר במכונית מושכת מבטים, אלא בכזו המשדרת סולידיות.

תא הנוסעים
עיצוב תא הנוסעים שונה מאוד מזה של הדור הקודם – נעלמו ה"כנפיים" שמלוות את תאי הנוסעים של סובארו מאז הטריבקה, והמראה הכללי אמריקאי מאוד, מסגיר את הפוקוס של סובארו עם הדור הנוכחי של ה-B4 (שכלל אינו משווק באירופה). גם כאן התחושה היא יותר מוצקה מאשר אלגנטית או נאה, אך הסך הכל נעים ומזמין. המרחב טוב מאוד, הן מלפנים והן מאחור (מלבד מרחב הראש מאחור, שיהיה גבולי לגבוהים), ותא המטען גדול ובעל פתח גדול ונוח. מושב הנהג החשמלי רחב ועמוק, אבל משהו במבנה שלו גרר תלונות מרב מהבוחנים. תפעול המערכות השונות נוח למדי, אך ההגה עמוס מדי בכפתורים. יש מספיק מקומות לשים את הטלפון בסביבת הנהג, אך התאים בדלתות קטנים יחסית.

לייעוץ חינם עם מומחי הרכב של אוטו על כל הדגמים חייג ל-3262* או לחץ כאן

את עיקר תשומת הלב בגזרת האבזור תמשוך מערכת המולטימדיה המתוחכמת (התקנה מקורית), שיכולה לשקף טלפונים סלולאריים, להקליט 20 דקות של שידורי רדיו (ולחזור אוטומטית לנקודה בה הגיעה שיחת טלפון, למשל), לנהל ספר טיפולים דיגיטאלי, לקבל פקודות קוליות (בגרסת הפרימיום גם על המזגן), להציג שפע מידע ועוד ועוד. המערכת המתוחכמת תעזור למשוך את תשומת הלב מהעדרן המוחלט של מערכות בטיחות אקטיבית, ואפילו פריטים נפוצים יותר כגון מושבים מחוממים או גג שמש.

סובארו B4 (אוטומט, 2.5 ל'): מבחן דרכים
צילום: אילן קליין

נוחות
כיול המתלים בדור החדש שונה מאוד מאשר בדור היוצא. נעלמה הרכות הספתית שאומנם גיהצה את טלאי הכרך אך התקשתה במלאכת הריסון בין העיר לכפר. הנסיעה ב-B4 החדשה מוצקה ומרוסנת היטב. נוחות הנסיעה טובה בדרך כלל, אך שיבושים חדים, בעיקר כאלו שנמתחים לכל רוחב הנתיב, יעבירו זעזוע אל תא הנוסעים. בידוד רעשי הכביש והמנוע טוב ורק בידוד רעשי הכביש מסתפק בציון "סביר", כשהוא מראה רגישות גדולה מהרגיל לאיכות הסלילה.

התנהגות ובטיחות

ה-B4 מציעה התנהגות בטוחה ומאוזנת, כשרק תחת לחץ כבד יופיע תת היגוי. הכניסה לפניה נחושה, גם אם לא זריזה במיוחד. האחיזה גבוהה, גם בזכות צמיגים רחבים וספורטיביים שנעל רכב ההדגמה, וההנעה הכפולה מסייעת לכושר המשיכה ביציאה מפניות. אולם הסובארו לא מצליחה להיות ספורטיבית בגלל תחושה מנותקת ולא מתקשרת הן מצד השלדה והן מצד ההגה.

הבלמים משלימים את התמונה עם יכולת סבירה ותחושה עמומה, כשלזכותם עומדת עמידות טובה תחת עומס. הרכב לא נבחן במבחני הריסוק האירופאיים. למרבה הצער רשימת האבזור אינה כוללת מערכות בטיחות מתקדמות.

סובארו B4 (אוטומט, 2.5 ל'): מבחן דרכים
צילום: אילן קליין

מנוע וביצועים
המנוע הבסיסי בדור החדש של ה-B4 הוא בנפח 2.5 ל', כמקובל בקטגוריה בארה"ב – מנוע ה-2.0 ל' של הדור הקודם נעלם מההיצע – שמנפק 175 כ"ס. התיבה היא אותה תיבה רציפה שהכרנו בדור הקודם. השילוב בינם מנפק תגובה ראשונית חדה לדוושת הגז, אולי אפילו זריזה מדי בתנועה עירונית, וביצועים מכובדים. אלו משולבים בצריכת דלק דלק טובה למדי – 12 ק"מ לליטר בנסיעה פרברית רגועה, ו-10.9 ק"מ לליטר בסך המבחן (שלא היה מאומץ במיוחד). יש פקדי הילוכים מאחורי ההגה, שמאפשרים לעבור בין יחסי העברה מתוכנתים מראש, אך לא מצאנו בהם צורך אמיתי בזכות זמינות הכח הטובה ופעולת התיבה הרהוטה. מצב Si, שמופעל מכפתור בהגה, מחדד מעט את תגובת המנוע ופעולת התיבה אך גם הוא, לאור אופיה הכללי של ה-B4 – מעט מיותר.

המנוע חרישי למדי בסרק (מלבד בהתנעות קרות) וגם בשיוט, בזכות סל"ד נמוך (פחות מ-2000 סל"ד ל-100 קמ"ש). תחת עומס, כשהמנוע חוצה את קו ה-3000 סל"ד, מתקבל צליל בוקסרי אופייני ונעים לאוזן.

תמורה
ה-B4 החדשה של סובארו מצטרפת להיצע הולך ומתרחב של משפחתיות גדולות שתוכננו עבור ארה"ב, ומציעות מתכון דומה, המשלב בין תחושת מרחב נדיב לביצועים טובים. היא מציעה תמורה נאה למחיר במונחי אבזור/נפח מנוע/גודל לשקל, ואין לה חסרונות בולטים (מלבד עניין מבנה מושב הנהג – שהוא סוביקטיבי מאוד) – אך גם לא יתרונות בולטים. היא פונה בעיקר לקהל שמרן יחסית, שדבק בתצורת הסדאן אל מול מתקפת רכבי הפנאי, ומציעה אופי סולידי שמותאם לו כמו כפפה ליד. יחד עם התדמית הטובה של סובארו, זה אמור להספיק ל-B4 כדי לחזור להיות שחקן משמעותי בקטגוריה המשפחתיות הגדולות.

סובארו B4 (אוטומט, 2.5 ל'): מבחן דרכים
צילום: אילן קליין