חזיר הגז הגדול, האופנוע עם השם שאפשר להבין אותו בכל שפה – "גאס גאס" – מגיע לידינו עטויות כפפות השטח המאובקות לחצי שנה, כדי לבדוק פעם אחת ולתמיד, למי יש יותר גדול.

גאס גאס, חברת אופנועי שטח ספרדית שנוסדה כתוצאה התפרקותה של חברה ספרדית אחרת – בולטאקו – חוגגת בימים אלו שלושים שנים של ייצור כלים לשטח. ויש בה משהו מיוחד באמת – היא כנראה חברת האופנועים היחידה בעולם בבעלות ישראלית: קבוצת אנשי עסקים מקומיים השתלטה על 70% מהחברה לפני שנתיים.
גאס גאס 450 במבחן ארוך טווח – שלום לבריון (דיווח ראשון)
צילום: דני קושמרו
גאס גאס, חברת אופנועי שטח ספרדית שנוסדה כתוצאה התפרקותה של חברה ספרדית אחרת
ה-450 הוא הדגם עם המנוע הגדול ביותר שמייצרת החברה – מנוע בעל צילינדר אחד (כמובן), חמישה שסתומים, מקורר נוזל. זו יחידת כח יפנית שלקוחה מהימאהה WR450F בגרסה הקודמת שלו, מ-2011, מה שאומר שאין בו הזרקת דלק מתקדמת אלא מאייד. מאידך, מדובר במנוע יפני שכבר הוכיח אמינות על סלעים וחצץ בכל רחבי העולם. לתיבה חמישה הילוכים – אנחנו נבדוק האם חסרונו של השישי מורגש – והמנוע מציע מתנע חשמלי לנוחות וקיק ליתר ביטחון.

האופנוע מצויד כסטנדרט בשורה של תופינים – מערכת פליטה FMF, בולם קדמי הפוך של מרזוקי, אחורי של ריגר (Reiger), מגן גחון, ספוג נאה על הכידון ולוח מחוונים עשיר יחסית לקטגוריה. השלדה נראית קומפקטית יחסית, ולא פלא – היא מגיעה מה-250, והאופנוע אכן פחות מגודל מהמקובל בקטגוריה גדולת הנפח. בנוסף, הכלי עטוי מדבקות קרב כאילו חזר זה עתה מהדקאר ולדעתי הוא אחד מכלי השטח היפים שיש.
גאס גאס 450 במבחן ארוך טווח – שלום לבריון (דיווח ראשון)
צילום: דני קושמרו
ה-450 הוא הדגם עם המנוע הגדול ביותר שמייצרת החברה
אופנועי אנדורו מסוגו של הגאס גאס הזה הפכו לנפוצים יותר ויותר בארץ. כלים שאין להם שום קשר לתחבורה שימושית יומיומית, ומטרתם הנאה בלבד, בעיקר רכיבות סופשבוע. הרבה מאוד רוכבי אופנוע, שליבם קץ בנהגי מכוניות אפאטיים, בגדרות הפרדה קטלניות או במצלמות מהירות עושקות, עוברים לשטח כדי לקבל את מנת האדרנלין שלהם בסיכון נמוך יחסית. כך נוצרו לא מעט חבורות של ישראלים שעוסקות בתחביב הספורטיבי (כן, ספורטיבי) הזה, החל בבני עשרים וכלה בבני שישים ואפילו יותר. בדיוק כמו בקרב הדו"ג נטולי המנוע, רק שכאן המהירות גדולה יותר – וצריך להודות – הבגדים מביכים פחות.

ה-450 הוא כלי כוחני שאמור להתאים יותר לשבילים מהירים מאשר לסינגלים טכנים, כזה שעלול לעייף ואפילו להפחיד רוכב חסר ניסיון, מה עוד שמושבו מתנוסס לגובה של 950 מילימטרים – רחוק רחוק מהקרקע... הוא שוקל 115 ק"ג – משקל מקובל בקטגוריה.
גאס גאס 450 במבחן ארוך טווח – שלום לבריון (דיווח ראשון)
צילום: דני קושמרו
ה-450 הוא כלי כוחני שאמור להתאים יותר לשבילים מהירים מאשר לסינגלים טכנים
שמם של אופנועי גאס גאס יצא בארץ ככאלו שנותנים פיתרון במחיר סביר לתחביב הלא זול הזה, אבל במקביל נפוצו שמועות על בעיות מציקות – עניין שמצדיק בדיקה מעמיקה לאורך זמן כדי לבררו כראוי.

האופנוע נחת אצלנו חדש, עם אפס קילומטרים. מבט קצר על איכות ההרכבה והחיווט לא חשף בעיות ולא גרר תלונות, חוץ מבועת אוויר מתחת למדבקה (שהודבקה בארץ) על הכנף הקדמית. אבל רק נודניקים (כמונו) יתייחסו לעניין כבעיה.

בחצי השנה הקרובה נטחן זה לזה את הצורה, נדווח על החוויות שעברנו איתו, ונעדכן במה כרוכה זוגיות צמודה עם כלי שכזה.
גאס גאס 450 במבחן ארוך טווח – שלום לבריון (דיווח ראשון)
צילום: דני קושמרו