עד כמה בטוחים רכבי הפנאי והשטח (SUV באמריקאית)? IIHS, המכון לבטיחות בדרכים של חברות הביטוח בארה"ב, פרסם את תוצאות מבחני הריסוק שערך לשבעה דגמים בקבוצה המאוד פופולרית הזו. הנבחנים היו: ג'יפ צ'ירוקי, ג'יפ רנגלר, דודג' ג'רני, דודג' דוראנגו, יונדאי סנטה פה, ניסאן מוראנו ופורד פלקס. יומיים לאחר פרסום תוצאות אלה, פורסמו תוצאות מבחן דומה שנערך לאודי Q5.
 
מחמירים בדרישות
מבחן הריסוק של ארגון IIHS כולל בין השאר גרסה מחמירה ל"ריסוק בחפיפה נמוכה". במבחן זה פוגע הרכב בעצם רק עם חלק מהחזית; ככל ששטח הפגיעה קטן יותר, כך העומס גדול יותר. בשעה שבמבחן הריסוק של Euro NCUP הפגיעה היא ב-40% מרוחב החזית, במבחן של IIHS היא 25% בלבד. מבחן כזה יוצר עיוות חמור, מאתגר את החוזק המבני של הרכב באופן קיצוני ועלול לגרום לכרית האוויר "לפספס" את ראש הנהג או לא לשמור עליו. בקיצור: כל עוצמת ההתנגשות מועברת היישר לנהג.
 
 
במבחן הקודם נבחנו מיניוואנים אמריקאים בגודל מלא, והתוצאות, איך נאמר, לא הרשימו. במבחן הנוכחי, שנערך לשבעה דגמים של חמישה מותגים, התוצאות מגוונות יותר, ונעות בין מכובד לכאלה שלא. הציונים הם:Good, טוב; Acceptable, קביל;  Marginal, גבולי; Poor, עלוב (M, A G ו-P בקיצור בהתאמה). בנוסף, מעניק המכון גם המלצות כוללות; הגבוהה ביותר היא "TOP SAFETY PICK PLUS " ואילו השנייה היא "TOP SAFETY PICK".
 
מבחן הריסוק של IIHS: רכבי SUV מתרסקים באמריקה
צילום: מנהל 
 
מהמצטיין ומטה
ניסאן מוראנו השיג את התוצאות הטובות ביותר במבחן זה, קיבל את הציון הגבוה ביותר G, וזכה להמלצה הגבוהה ביותר "TOP SAFETY PICK+"; החוזק המבני כמעט ולא נפגע, הגלגל לא חדר לתא הנוסעים, וכרית האוויר הגנה היטב על ראשו של הנהג. במוראנו צוינו לשבח שמירה על חלל הנהג, פעולת הכריות וחיזוק הגג. מערכת מניעת התנגשות מעולה (אופציה) הוסיפה והביאה להמלצה הנ"ל.
 
פורד פלקס (שאינו משווק כאן) קיבל "קביל" (A), אך זכה להמלצה "TOP SAFETY PICK" בזכות תוצאות טובות בדימוי פציעות בגוף הנהג (בובת המבחן).
 
ג'יפ רנגלר קיבל ציון טוב במבחן הריסוק החזיתי, אך היה "גבולי" במבחני הריסוק הצדי והאחורי. לכן, דגם זה אינו מומלץ. בנוסף, מכיוון שלרכב אין גג קבוע, הוא לא יכול להציע הגנה במקרה של התהפכות.
 
יונדאי סנטה פה מדורג בהמשך. בריסוק המדובר, הגלגל חודר אל תא הנוסעים, היישר אל הרגליים. מלבד זה, השינוי במבנה בעקבות התאונה גורם לכרית האוויר להיות פחות אפקטיבית, כאשר ראש הנהג פוגע בה, אך מחליק הצדה.
 
ג'יפ צ'ירוקי נכשל בעיקר בגלל כריות האוויר. כרית הווילון לא נפתחה והכרית שעל ההגה אמנם נפתחה, אך בעקבות העיוות מהתאונה ראש הנהג כלל לא פגע בה.  

דודג' דורנגו, כמו פורד פלקס לא משווק אצלנו. הדורנגו הציג חוזק מבני לוקה בחסר, כאשר הגג התקפל וגוף המכונית התעוות. אמנם הכריות נפתחו, אך כרית הצד לא הגנה מספיק וראשו של הנהג פגע בקורת A. נזק נגרם גם לרגל ימין.
 
דודג ג'רני מסיים אחרון עם ציון "עלוב". המכה עיוותה את גוף המיניוואן בצורה מחפירה. כרית הצד לא נפתחה וכרית האוויר שעל ההגה אמנם נפתחה אך לא פגשה את ראש הנהג, בגלל העיוות הקיצוני שעבר המרכב. ברך הנהג ניזוקה.
 
 
 
וגם: אודי Q5
יומיים לאחר פרסום התוצאות הנ"ל, פרסם IIHS תוצאות למבחן דומה שנערך לאודי Q5. בנוסף צוין כי דגם זה חוזק מלפנים לתוצאה משופרת במבחן הריסוק המדובר, ושיפור זה תקף בכל רכב שיוצר מינואר 2015. המכון מציין כי בובת המבחן כמעט ולא נעה לאחר הריסוק, ודימוי הפגיעות הראה על רמת פציעות נמוכה. בגלל היכולת שהפגין Q5 הוא זכה להמלצה הגבוהה ביותר: "TOP SAFETY PICK+".
 
המלצה שכזו, בתחום רכבי הפנאי והשטח, יש גם לטויוטה היילנדר ואילו ב-"TOP SAFETY PICK" זכו ניסאן פאת'פיינדר, קיה סורנטו ושברולט אקווינוקס (גם GMC טריין).
 
מבחן הריסוק של IIHS: רכבי SUV מתרסקים באמריקה
צילום: מנהל
ניסאן מוראנו. ככה נראית מנצחת