הקקטוס אמורה להיות ראש החץ לדרך החדשה של סיטרואן – זולה במחיר, אבל לא בתחושה; נגישה אבל ייחודית. ואכן, מדובר בחבילה מיוחדת ושונה מהמקובל, הן במפרט והן בתמחור, מה שמקשה על השוואה מיידית וברורה של הקקטוס מול מתחרות, כדי להבין אם מדובר בעסקה טובה או לא.
דרושים: מתחרות ישירות
נראה שאפילו היבואן עוד לא החליט מול מי הקקטוס אמורה להתמודד, והרשימה כוללת כמעט הכל, כולל רכבי פנאי וסופרמיני. ולא בכדי – סיטרואן קקטוס משלבת אלמנטים משפע קטגוריות. יחידת ההנעה שלה לקוחה מעולם הסופרמיני הבסיסיות, המרחב הפנימי מקביל לזה של תת-משפחתית, והעיצוב רומז לעולם רכבי הפנאי.
בואו ננסה לעשות קצת סדר בדברים, כדי שנוכל להבין האם מדובר ברכב פנאי במחיר מציאה, או בסופרמיני בסיסית במחיר מופקע.
ראשית – מפרט
יחידת ההנעה, כבר נאמר, לקוחה מעולם הסופרמיני הבסיסיות: מנוע 1.2 ל', לא מוגדש, עם הספק של 82 כ"ס המשודך לתיבה ידנית. גם רמת האבזור מזכירה בחלק מהסעיפים את המקובל ברמות הכניסה לסופרמיני: אין חלונות חשמל מאחור (למעשה, אי אפשר להוריד אותם) וגם אין בקרת אקלים. עם זאת, יש לקקטוס מסכי LCD נאים, דיבורית יעילה ובקרת שיוט.
סיטרואן קקטוס – ניתוח עסקה
צילום: מנהל
גם מבחינת המידות רוקד הקקטוס במספר קטגוריות. ממד האורך (416 ס"מ) ובסיס הגלגלים (260) גדולים מהמקובל בקטגורית הסופרמיני, אך קטנים מאלה של משפחתית ממוצעת. ממדים אלה מקובלים ברכבי הפנאי הקטנים, אך הקקטוס נמוך משמעותית מהמתחרים בקטגוריה זו, עניין שגורר תנוחת נהיגה פחות גבוהה ושלטת. היה אפשר להתייחס אליו כאל תת-משפחתית מעוצבת, אלא שכל המתחרות בקטגוריה הזו הן סדאן, עם תא מטען גדול בהרבה מזה שיש בקקטוס.
קקטוס ושלוש הקטגוריות
קקטוס מציע יחידת הנעה של סופרמיני, עיצוב "פנאי" אופנתי, מרחב של תת-משפחתית, אבזור שקרוב לזה של משפחתית בסיסית – וכל זה במחיר של 90,000 שקלים לפני מבצעים.
מה קורה אצל המתחרים? בקטגורית הסופרמיני הידניות, המחירים הרשמיים נעים סביב 80,000 שקלים. כך שמי שמרחב הפנים של סופרמיני מספק אותו, יכול לחסוך כ-10,000 שקלים, ועדיין לקבל שירות הסעה ברמה דומה.
רכבי פנאי מקבילים – רנו קפצ'ור ידני (0.9 ל' טורבו) או פיג'ו 2008 עם אותה יחידת הנעה של הקטטוס – עולים 110,000 שקלים ו-106,000 שקלים בהתאמה. מי שעיצוב הפנאי הייחודי של הקקטוס קוסם לו, ומוכן לוותר על חלונות רגילים מאחור ועל תנוחת הישיבה הגבוהה, יצא נשכר עם קניית הקקטוס: מחיר זול מאוד יחסית ותמורה מעולה לכספו.
מחירן של תת-משפחתיות ידניות, כגון סיטרואן סי-אליזה 1.2 ליטר וקיה ריו 1.4 ליטר, דומה לזה של הקקטוס (91,000 שקלים עבור הקיה, 86,000 שקלים עבור הסיטרואן). תת-משפחתיות אלה מציעות תא מטען גדול יותר, אך תא הנוסעים שלהן פשוט ודל יותר והתדמית אפרורית ונטולת סקס אפיל. כלומר, הקקטוס טוב מעט פחות מבחינה פרקטית, אבל עולה עליהן באופי וביופי באופן משמעותי.
שורה תחתונה
הקקטוס מציע אפוא מרחב פנים מספק למשפחה, סקס אפיל, אבזור סביר ויחידת הנעה בסיסית. כל אלה מוצעים במחיר, שבניגוד למקובל, כמעט ולא גובה פרמיה על אותו סקס אפיל.
מי שמחפש מקסימום מטר/נפח מטען ונוסעים לשקל, יקבל תמורה טובה יותר במקום אחר. מי שרוצה לקפוץ על עגלת רכבי הפנאי האופנתית, ימצא בקקטוס עסקה משתלמת מאוד.
סיטרואן קקטוס – ניתוח עסקה
צילום: מנהל