בכל הנוגע לרכישת מכונית חדשה ישנם שני מסלולים, בסיסיים במהותם, שכולנו צריכים להחליט לגביהם: קנייה עם הראש, או קנייה עם הלב. אני מניח שאין צורך להעמיק בסוגיה, היות וכולנו כבר יודעים בשלב מוקדם יחסית בחיינו האם אנחנו רוכשים מכונית רק כדי להגיע, או (בעיקר) כדי לנסוע.

ב.מ.וו סדרה 4 גראן קופה מנסה לגשר בין שתי הגישות, וכפי שנוכחנו במבחן ל-435 גראן-קופה (למבחן לחצו כאן), היא מצליחה בזה לא רע. אומנם היא קצת פחות פרקטית מה-3, וקצת פחות נחשקת מה-4 קופה (לא לדעתי, אגב), אבל הגראן-קופה מצליחה לשלב היטב בין הראש ללב. ו-306 הסוסים יעזרו להטביע את הטענות על הצפיפות שאולי יעלו מהמושב האחורי.

ומה אם תאלצו להסתפק ב-245 כוחות סוס "בלבד"? שאלה טובה.
ב.מ.וו סדרה 4 גראן קופה במבחן
צילום: מערכת אוטו

פחות זה מעט?
ה-428 מבהירה, מהלחיצה הראשונה על דוושת התאוצה, שהיא לא מכונית חלשה, ממש לא. כמו בכל המפגשים הקודמים עם יחידת ההנעה הזו, גם כאן השילוב בין מנוע השני ליטר המוגדש ותיבת שמונת ההילוכים, יוצר שילוב משכנע מאוד. 6 שניות מעמידה ל-100 קמ"ש הם נתון מכובד מאוד, ספורטיבי מאוד עד לא מזמן, ו-250 קמ"ש יספקו כל אדם שפוי. לא שלא נמצא מה לעשות עם עוד כוח, וגם מכלולי השלדה משדרים שהיא תתמודד בשמחה עם עוד כמה עשרות סוסים, אבל בשום שלב לא מורגש מחסור בהספק.

ניסיון העבר מלמד כי יחידת ההנעה הזו יודעת להיות חסכונית בנהיגה רגועה, אבל אנחנו לא נהגנו רגוע. צריכת הדלק במבחן הייתה בהתאם: 7.9 ק"מ לליטר, שהתדרדרו עד 5.6 ק"מ לליטר בקטע הדינאמי.

עצירת ביניים
תא הנוסעים ברכב המבחן הציע מבחר גווני שחור, בלי האדום הזועק שכיכב ב-435 שנבחנה בזמנו. מעבר לזה לא תמצאו שינוי: אותה תנוחת נהיגה נמוכה ושדה ראייה מוגבל, איכות חומרים גבוהה ורמת הרכבה טובה (אם כי נשמע קרקוש לא ברור ממרכז הדשבורד - אולי תוצאת התקנה לא מוצלחת ברכב ההדגמה?). רמת האבזור נאה, אם כי לנו לא ברור איך תג מחיר של 420,000 שקלים לא מקנה לקונה ולו מערכת בטיחות אקטיבית אחת לרפואה.
ב.מ.וו סדרה 4 גראן קופה תא נוסעים
צילום: מערכת אוטו

חוזרים לכביש
צמיגי ראן-פלאט, הקשיחים מטבעם, בחתך 40 מלפנים ו-35(!) מאחור, במפגש עם איכות הסלילה בחדרה עירי, הם לא מתכון מבטיח בגזרת נוחות הנסיעה. ולמרות זאת, הגראן-קופה הפתיעה עם נוחות נסיעה עירונית טובה, כאשר רק בורות גדולים, או שפה חדה במיוחד, הצליחו לנער את תא הנוסעים או לשדר פנימה חבטה לא נעימה. נוחות הנסיעה הטובה נשמרה גם בכביש הבין עירוני, עם ריסון טוב ונינוחות כללית, שנפגמה מעט בגלל בידוד רעשים לא מרשים.

בפיתולים נהנה הנהג משפע אחיזה, היגוי מדויק ומהיר עם משקל טוב ושלדה שלא מפחדת מפניות; ההפך. הבעיה נוצרה כאשר בתוך פיתולי הכביש השתלבו גם גלים על האספלט, מה שגרם לגראן-קופה לנוע יותר מדי על מתליה; זוכרים את הנוחות? אין ארוחות חינם. בנוסף, במצב זה גם ההיגוי נעשה מעט מעורפל.

הבלמים הפגינו יכולת גבוהה ודעיכה מועטה, אך חסרו נשיכה ראשונית מספיק חזקה.

אז שווה?
הרוב המוחלט של האנשים לא צריך יותר כוח ממה שיש ל-428 להציע, ובשאר הגזרות ההבדלים בינה לבין ה-435 קטנים עד זניחים – מלבד המחיר. ההסתפקות בגראן-קופה עם המנוע הפחות חזק תשאיר לכם בכיס 70,000 שקלים, וזה לא מעט. כך שלטעמנו השילוב בין לב לראש שמציעה הגראן קופה מוצלח אפילו יותר ב-428.
ב.מ.וו סדרה 4 גראן קופה פרופיל
צילום: מערכת אוטו