קטגוריה: רכבי פנאי גדולים
גרסה; רמת גימור: בנזין T6, אינסקריפשן, שבעה מושבים
מתחרות: אודי Q7, מרצדס GLE, ב.מ.וו X5, פולקסווגן טוארג, פורשה קאיין, לנד-רובר דיסקברי
מחיר גרסה נבחנת: 565,000 שקלים
לייעוץ חינם עם כתבי הרכב של אוטו על כל דגמי וולוו חייג ל-3262* או לחץ כאן
עיצוב ונראות
וולוו XC90 יושב על פלטפורמה חדשה לחלוטין, הראשונה שפותחה תחת הבעלים הסיניים – חברת ג'ילי. הפלטפורמה הזו תשמש בסיס לדגמים נוסעים של וולוו, ולכן יש לדגם זה חשיבות רבה גם כמתווה הדרך העתידית של המותג.
וולוו XC90 במבחן דרכים
צילום: אורי שר
עובדה זו מקבלת ביטוי גם בעיצוב – נעלם קו המותניים המודגש שאפיין את וולוו מאז שנות התשעים, והחרטום קיבל מראה חדש לחלוטין. ה-XC90 עדיין מזוהה מיד כוולוו בזכות הגריל הענק, שעומד בניגוד חד לפנסים הזעירים. התוצאה בהחלט מעניינת ובעלת אפקט הגעה מרשים. הרכב משאיר רושם גדול ומאסיבי, אבל לא כבד או מסורבל.

פנים הרכב
גם כאן נטשו אנשי וולוו את העיצוב המוכר שלהם, עם הקונסולה הצפה במרכז, לטובת עיצוב חדש. בגרסת האינסקריפשן אותה בחנו התוצאה מרשימה מאוד, הן למראה והן למגע. שילוב טוב של גוונים ומרקמים יוצר מראה יוקרתי, ובכל מקום שהיד נוגעת היא פוגשת חומרים איכותיים. אנשי וולוו ניסו בבירור ליצור עיצוב מבודל ממותגי היוקרה האחרים, וזה הצליח להם – ליושב בתא אין ספק שהוא יושב בתא של מכונית יוקרה, ואין לו גם ספק שלא מדובר בטריו הגרמני, יגואר או קאדילק.
המרחב במושבים הקדמיים ובשורה השניה טוב מאוד, וקל למצוא תנוחת נהיגה נוחה. השורה השלישית גם היא מרווחת – יחסית לשורה שלישית... מרווח הברכיים סביר, וכך גם מרווח הראש, אבל עדיין עדיף לשלוח לשם ילדים ובני נוער בגובה של עד מטר שבעים.
וולוו XC90. תא נוסעים
צילום: אורי שר
האבזור בגרסת האינסקריפשן טוב מאוד, אפילו ביחס לצפוי ממכונית פאר שעולה יותר מחצי מליון שקלים. למשל בקרת אקלים בעלת ארבעה אזורים (עם פיצול שמאל ימין גם ליושבים בשורה השניה) ויציאות לשורה השלישית. אבל עיקר גאוות וולוו, ובצדק, היא על שפע מערכות הבטיחות המתקדמות – יש בקרת שיוט אדפטיבית, מניעת סטיה מנתיב, ניטור שטחים מתים במראות, זיהוי תנועה צולבת בנסיעה לאחור (למשל ביציאה מחניה), זיהוי תמרורים, מערכת מניעת התנגשות ועוד.
התפעול של המערכות השונות נעשה דרך מסך מגע, עם מערכת תפריטים בסגנון סמארטפון. זה אומנם מצמצם משמעותית את כמות הכפתורים על הקונסולה המרכזית, אך מצד שני דורש יותר מדי תשומת לב בזמן התפעול – בעוד אנחנו מעדיפים להתמקד בכביש בזמן הנהיגה. גם כפתור ההתנעה, שדורש פיתול במקום לחיצה, נראה כמו תוצאה של מאמץ יתר להיות מקוריים, על חשבון הפשטות.
וולוו XC90. תשומת לב לפרטים
צילום: אורי שר

נוחות נסיעה
הוולוו XC90 מציעה נוחות נסיעה טובה מאוד, עם תחושת ריחוף חלקה – כל זמן שהכביש סלול בצורה סבירה. מול שיבושים בינוניים ומעלה המתלים מרימים ידיים ומעבירים חלק מהחבטה אל תא הנוסעים. פעולתם גם לא שקטה במיוחד, ובנסיעה על כביש משובש או שביל זרוע אבנים מתקבל צליל תיפוף בולט. מצד שני, הם מציעים ריסון טוב על גלים, גם במהירות גבוהה. כך שלמרות שמדובר במכונית גבוהה וכבדה, הסכנה למחלת ים נמוכה.
בידוד הרעשים טוב – בשיוט המנוע לא נשמע בתא הנוסעים, וכמעט ואין רעשי רוח, אך רעשי הכביש נוכחים בתא. לא מדובר ברמת רעש מטרידה, אך בהחלט מורגשת – ומאכזבת בהתחשב בעובדה שהרכב מצויד במערכת ביטול רעשים אקטיבית, שבדרך כלל מצליחה להעלים רעשי כביש כמעט לחלוטין. לרעשי הכביש מצטרפת איוושת המזגן, שבולטת כבר בעוצמת האוורור השניה – בעיה ביום חם. תחת עומס כבד המנוע מייצר צליל לא נעים, עדות לכך שמדובר במנוע צנום עם שני מגדשים, אך מדובר במצבים נדירים.
וולוו XC90: מבחן דרכים (בנזין, T6)
צילום: אורי שר
אך פריט הנוחות הבולט ביותר הוא דווקא אלקטרוני – הרכב הזה יודע לנהוג לבד בפקקים. אומנם רשמית המערכת רק "מסייעת", וצריך עדיין לשמור את הידיים על ההגה, אך מעשית הרכב מאיץ, בולם ושומר את מיקומו בתוך הנתיב לגמרי לבד. עבור מי שנכנס לכרך הגדול בבוקר, ונדון לפקקים ארוכים, מדובר בתכונה שלא תסולא בפז.
התנהגות ובטיחות
הוולוו משלים את מערך הבטיחות האלקטרוני המרשים בהתנהגות בטוחה ויכולת גבוהה. הוא ניטראלי מאוד בפניות מהירות, ובפניות חדות מגלה נטיה קלה בלבד לתת-היגוי. הרכב מגיב במתינות לפרובוקציות או טעויות נהג, כגון בלימה בתוך הסיבוב או תנועות הגה חדות מדי. כביש משובש יכול לגרום לזנב לרקוד מעט, אך לא ברמה המערערת את האחיזה. ההגה מדויק, כמעט בלי שטח מת במרכזו, אך מעט קל מדי ולא מעביר מידע לגבי הגלגלים הקדמיים. הבלמים מעט קשים מדי, והנשיכה הראשונית מתונה, אך הם מספקים עוצמה טובה גם תחת עומס כבד ומתמשך. בקיצור – הרבה יכולת והתנהגות בטוחה, אבל לא מלהיבה.
בשטח מציע ה-XC90 יכולת בסיסית למדי, למרות מרווח גחון מרשים. האשמה העיקרית היא בקרת משיכה לא יעילה, שמתקשה להתמודד עם מצבי אחיזה נמוכה או התרוממות של גלגל לאוויר (עניין שקורה די בקלות בגלל מהלך מתלים קצר).
עדכון מה-3.9.2015 - לאחר שנבחן במבחני הריסוק האירופיים, זכה ה-XC90 לחמישה כוכבי ריסוק ולסט ציונים גבוה מאוד – כולל שיאים ואפילו תקדים, בהיותו הרכב הראשון אי-פעם לקבל 100% בסעיף כלשהו (מערכות בטיחות).
וולוו XC90. בקרת משיכה לא יעילה
צילום: אורי שר
מנוע וביצועים
חטיבות הכח גם הן על טהרת הדור החדש של וולוו – מנוע 2 ל', 4 ציל', דיזל או בנזין. תיבת ההילוכים היא תיבת השמונה הילוכים שפגשנו כבר בדגמים אחרים של המותג, וההנעה כפולה, עם מערכת צימוד המעבירה את הכח אוטומטית לאחור במקרה הצורך. מנוע הבנזין של גרסת ה-T6 נעזר במגדש-על ומגדש טורבו כדי להפיק 320 כ"ס. למרות ההספק הנאה (יותר מה-V8 של הדור הקודם!), והעובדה שה-XC90 החדש קל יחסית, הרכב לא מרגיש כוחני. הביצועים נאים בהחלט, ולא חסר כח לעקיפה גם בעליה, אך אין את תחושת הבעיטה בגב לה מצפים מהספק כזה. תיבת ההילוכים חלקה, אך מעט איטית – אך זה מפריע רק בנהיגה נמרצת, שהיא ממילא לא "כוס התה" של הרכב הזה.
צריכת הדלק הממוצעת, בתנאים רגועים יחסית, היתה 9 ק"מ לליטר – נתון נאה בהחלט לרכב בגודל הזה.
וולוו XC90. תמונת אחוריים
צילום: אורי שר
סיכום ותמורה
וולוו XC90 מציע מראה מכובד, תא נוסעים מרשים ומרווח, איכות חיים טובה (גם אם לא מושלמת) ושפע אביזרי בטיחות מתקדמים (ברמת האבזור הגבוהה). לא הכל מושלם – נוחות הנסיעה בינונית על כבישים משובשים, בידוד הרעשים יכל להיות טוב יותר והיכולת הדינאמית לא מלהיבה – אך הוא לא נכשל בשום תחום. מחיר גרסה זו, 565,000 שקלים, לא מבוטל, אך בתחום המקובל בקטגוריה, בעיקר אם לוקחים בחשבון את רמת האבזור. כך שמדובר בתמורה טובה בהחלט לכסף ביחס למתחרות.
וולוו XC90 מבחן דרכים
צילום: אורי שר