מסלול טיול אתגרי, בעבירות בינונית עד קשה, בחלק המרכזי והיפה ביותר של מדבר יהודה. שבילים צרים, מעברי נחלים וטיפוס מעלות אתגריים. נוף מדברי – ובתחילת האביב גם פריחה בשלל צבעים.
המסלול מעגלי ונוח גם לכלי רכב שמגיעים עד לתחילת השטח על נגרר (אופנוע/טרקטורון).

אבני דרך
ערד, בקעת קנאים, כפר הנוקדים, מצדה, נחל צאלים, ברכת צפירה, נחל עדשה, הר בדר, נחל הרדוף, הר חצרון, נחל שפן, נחל הרדוף, בור קרש, נחל משמר, הר חולד, נחל חבר, נחל משמר, מעלה עוזי מהצנחנים, נחל ארנב, נחל בדר, חוות הנוקדים, ערד.

עבירות, שמורות טבע ושטחי אש
המסלול טרשי ובעבירות בינונית עד קשה (תלוי בנהג ובכלי רכב) המסלול מתאים רק לרכבי שטח גבוהים עם הילוך כוח. שימו לב והיזהרו משיטפונות בגשם.
המסלול עובר על שבילים ברורים ומסומנים כשמסביב רב השטח הינו שמורת טבע מוכרזת.
בכל מקרה, אין כל סיבה לרדת מהשבילים הברורים ו/או המסומנים ולפגוע בנוף או בצומח.
אין לזרוק זבל וגם לא זבל אורגני, היכול להביא לחנק של החיות בטבע.
אנא שמרו על הנוף ועל הדרך למען עוד שנים רבות של טיולים בשטח
המסלול עובר בקצה שטחי אש מהפעילים של צה"ל, ומומלץ לנסיעה רק בסופי שבוע או בחגים.
חובה לצאת לדרך עם שני כלי רכב וציוד גרירה וחילוץ בסיסי.
אוטו מטייל - מסלול טיול בדרום מדבר יהודה
צילום: אתר השטח הישראלי
אורכו של המסלול 67 ק"מ, רק בשטח! המסלול יארך בין 5 ל-7 שעות, בהתאם לקצב הנהיגה וההתמודדות עם המעברים הקשים.
חשוב להקפיד על סיפור הדרך, מומלץ לקרוא היטב את ההוראות להמשך הקיטוע בטרם יוצאים אליו. המסלולים מופיעים בצורה של סיפור דרך עם 16 נקודות ציון ל-GPS הניתנות להורדה מאתר השטח הישראלי www.4x4.co.il.

תחילת המסלול:
בלב המדבר, בצומת של בקעת קנאים, כשמדרום כפר הנוקדים ומצפון שביל הכניסה לבירכת צפירה, כ-11 ק"מ מכיכר הכניסה לערד על כביש מספר 3199, היורד מערד לכיוון הסוללה, הכניסה המערבית של אתר מצדה.
כשיורדים על הכביש הצר מערד למצדה, מיד לאחר הכניסה לכפר הנוקדים שמימין לכביש, יש פנייה שמאלה לשביל כורכר מסומן בסימון שבילים שחור, עם השלט "בירכת צפירה".
החנייה של כפר הנוקדים היא גם המקום להשאיר כלי רכב ונגררים.
נ.צ 1 - צומת בקעת קנאים

מתחילים ומאפסים מד אוץ
פונים שמאלה ונוסעים צפונה על שביל כורכר כבוש המסומן בשחור לכיוון ברכת צפירה.
בדרך צפונה מספר צמתים, חלקם לשבילים מסומנים בצבעים שונים, יש להתעלם ולהמשיך עם הסימון השחור על השביל הכבוש.
4.8 ק"מ השביל חוצה את נחל צאלים, קרוב לשביל הכניסה לבירכת צפירה (הגעה אל הבריכה דורשת הליכה של כרבע שעה, כולל טיפוס תלול, שבסופה בריכה על קצה מצוק גבוה, ממנה נשקפת תצפית מדהימה), במפגש שבילים מסומנים בשחור ובכחול בו ממשיכים שמאלה על השחור.
5.5 ק"מ צומת שבילים בקצה השלוחה, המסומנים בכחול ובשחור
נ.צ 2 - צומת כחול שחור
אוטו מטייל - מסלול טיול בדרום מדבר יהודה
צילום: אתר השטח הישראלי
מאפסים מד אוץ
פונים שמאלה על השביל המסומן בשחור.
3.2 ק"מ השביל השחור חוצה את נחל עדשה.
4.1 ק"מ צומת שחור - ירוק בו ממשיכים שמאלה על השחור.
6.4 ק"מ צומת שבילים, מימין הר בדר, בו פונים שמאלה על השחור.
7 ק"מ צומת שבילים בו פונים שמאלה עם הסימון השחור.
7.4 ק"מ צומת שבילים המסומנים בשחור ובכחול.
נ.צ 3 - צומת שחור וכחול

מאפסים מד אוץ
ממשיכים ישר ושמאלה, צפונה עם השביל המסומן בכחול.
1 ק"מ צומת בו פונים שמאלה ולמעלה עם השביל המסומן בכחול.
1.1 ק"מ צומת שבילים מסומנים בכחול ובירוק.
נ.צ 4 - צומת כחול ירוק
מאפסים מד אוץ
ממשיכים על השביל ישר ושמאלה ומטפסים להר חצרון.
0.4 ק"מ על פסגת הר חצרון גלי אבנים שהם שרידים לבנייה עתיקה במקום.
נ.צ 5 - הר חצרון
חוזרים לאחור 0.4 ק"מ לכיוון צומת השבילים המסומנים בכחול ובירוק בנ. צ 4.
נ.צ 4 - צומת כחול ירוק.

מאפסים מד אוץ
פונים שמאלה וצפונה עם השביל המסומן בירוק.
2.2 ק"מ מעבר קשה בנחל שפן, ולאחריו טיפוס מחורץ עם מעט דרדרת - מומלץ לשלב הילוך כח, לבחור טוב את ציר הטיפוס, ואם צריך - להיעזר במכוון מהקרקע.
4.6 ק"מ השביל חוצה את נחל הרדוף כשמסביב משטחי סלע לבנים וגבים המלאים במים בתקופה שלאחר הגשם.
6 ק"מ חוצים יובל, עם חריץ עמוק, של נחל קרש וממשיכים צפונה על הירוק.
6.3 ק"מ צומת T בו מפגש שבילים מסומנים בירוק ובשחור.
נ.צ 6- צומת T
אוטו מטייל - מסלול טיול בדרום מדבר יהודה
צילום: אתר השטח הישראלי
מאפסים מד אוץ
פונים ימינה ומזרחה עם השביל המסומן בירוק.
0.3 ק"מ חוצים את ערוץ נחל קרש וממשיכים צפונה על השביל הירוק.
0.6 ק"מ מימין לשביל עץ בודד בערוץ ולמרגלותיו צל נעים להפסקת קפה ובור קרש - מלא מים לאחר הגשמים.
נ.צ 7 - בור קרש

מאפסים מד אוץ
חוזרים לשביל המסומן בירוק וממשיכים צפונה על השביל.
0.6 ק"מ צומת בו פונים שמאלה ויורדים בשביל השמאלי.
0.8 ק"מ צומת בו פונים שמאלה ויורדים לשביל בתוך הערוץ הקטן עם המדרונות הלבנים - שימו לב לבור מים החצוב בסלע, הבולט מצד שמאל.
1 ק"מ חוצים את ערוץ הזרימה של נחל משמר.
1.2 ק"מ חוצים שוב את ערוץ הזרימה של הנחל ומטפסים מעלה ליציאה מהבתרונות הלבנים של נחל משמר.
1.7 ק"מ צומת שבילים עם שביל מסומן באדום החוצה את הדרך.
נ.צ 8 - צומת שבילים

מאפסים מד אוץ
פונים שמאלה ומטפסים עם השביל המסומן באדום לכיוון השפיץ העגול של הר חולד.
0.7 ק"מ לאחר חציית ״הביצה״ (גם כשהיא יבשה), פונים ימינה עם השביל המסומן באדום ויורדים על השלוחה לכיוון צפון.
0.9 ק"מ חוצים את ערוץ הנחל, 50 מטר ימינה בתוך הערוץ בור מבוטן לאיסוף מים.
1.7 ק"מ צומת T עם השביל המסומן בכחול.
נ.צ 9 - צומת T

אוטו מטייל - מסלול טיול בדרום מדבר יהודה
צילום: אתר השטח הישראלי
מאפסים מד אוץ
פונים ימינה ולמעלה לכיוון האוכף על השביל הכחול.
0.1 ק"מ אוכף מקסים בצורתו ובתצפית מזרחה לעבר המדבר.
1.7 ק"מ יורדים למטה עד לצומת T הנמצאת מעט גבוה על השלוחה.
נ.צ 10 - צומת T

מאפסים מד אוץ
פונים שמאלה על השביל ונוסעים צפונה (השביל המסומן בירוק נמצא מעט צפונה לצומת T של נ.צ 10)
0.2 ק"מ לאחר ירידה המחורצת מתחברים לשביל טוב, המסומן בירוק, איתו פונים שמאלה וצפונה.
2.8 ק"מ צומת T עם שביל המסומן באדום.
נ.צ 11 - צומת T

מאפסים מד אוץ
פונים ימינה ומזרחה עם השביל המסומן באדום.
0.8 ק"מ חציית הערוץ הרחב של נחל חבר.
3.5 ק"מ צומת בו ממשיכים שמאלה וישר על השביל המסומן באדום לכיוון נ.טריג 266.
4.1 ק"מ צומת עם השביל המסומן בירוק.
נ.צ 12 - צומת אדום ירוק
אוטו מטייל - מסלול טיול בדרום מדבר יהודה
צילום: אתר השטח הישראלי

מאפסים מד אוץ
ממשיכים ישר ומזרחה עם השביל המסומן באדום.
0.4 צומת שבילים המסומנים באדום ובשחור.
נ.צ 13 - צומת אדום שחור

מאפסים מד אוץ
פונים ימינה ודרומה לשביל המסומן בשחור (השביל הממשיך ישר מוביל להר אבישי ולמעלה איסיים הרגלי).
0.3 ק"מ צומת עם השביל הירוק המוביל לתצפית על מצוק ההעתקים (הר צרויה) בו ממשיכים ישר ודרומה עם השביל השחור.
2.4 ק"מ מעלה עוזי מהצנחנים - טיפוס קצר אבל אתגרי המחייב שילוב הילוך כוח, בחירת נתיב טיפוס ונהיגה מדויקת כדי לצלוח את המעלה הטרשי.
4 ק"מ צומת בו מפגש עם השביל המסומן בירוק מימין.
נ.צ 14 - צומת שחור ירוק

מאפסים מד אוץ
ממשיכים ישר ודרומה על השביל המסומן בשחור.
1.6 ק"מ ו-2.3 ק"מ צמתים עם שביל מסומן ירוק, בהם ממשיכים עם השביל המסומן בשחור.
6.9 ק"מ חוצים את נחל משמר וממשיכים על הסימון השחור.
7.5 ק"מ צומת שבילים למרגלות הר ריביי.
נ.צ 15 - צומת שבילים
אוטו מטייל - מסלול טיול בדרום מדבר יהודה
צילום: אתר השטח הישראלי
מאפסים מד אוץ
ממשיכים ישר ושמאלה עם השביל השחור.
0.9 ק"מ חוצים שביל רגלי מסומן בירוק מצד שמאל לדרך, המטפס לתצפית של הר איתי.
1.0 ק"מ צומת שבילים בו ממשיכים בשביל השמאלי עם הסימון השחור.
3.1 ק"מ חוצים את ערוץ נחל הרדוף וממשיכים על השביל המסומן בשחור.
3.3 ק"מ צומת עם שביל אדום מצד שמאל (האדום מוביל להר נמר שמעל המצוק) בו ממשיכים עם השביל המסומן בשחור.
4.4 ק"מ מעבר עם "הצלבות" בעלייה מנחל שפן, הנמצא לאורך השביל השחור.
7.9 ק"מ צומת T עם שבילים מסומנים בשחור ובכחול - כבר עברנו בצומת הזה בתחילת המסלול.
נ.צ 3 - צומת T
מאפסים מד אוץ
פונים שמאלה עם השביל המסומן בשחור.
0.2 ק"מ צומת בו מטפסים על השביל הימני המסומן בשחור.
3.2 ק"מ צומת שבילים מסומנים בשחור ובירוק משמאל לדרך.
נ.צ 16 - צומת שחור ירוק

מאפסים מד אוץ
עוזבים את השביל המסומן בשחור ופונים שמאלה לשביל המסומן בירוק.
0.4 ק"מ צומת שבילים למרגלות הגבעה בו פונים שמאלה ולמטה עם השביל המסומן בירוק.
2.2 ק"מ בתוך הערוץ של נחל ארנב, בנקודת המפגש של נחל ארנב עם נחל בדר ונחל עדשה, סימון השבילים משתנה מירוק לסימון כחול, וממשיכים עם השביל המסומן בכחול דרומה בתוך ערוץ הנחל הזורם לעבר נחל צאלים.
3.4 ק"מ לאחר הטיפוס והיציאה מהנחל מגיעים לצומת T עם השביל השחור (גם כאן עברנו בתחילת המסלול).
נ.צ 2 - צומת T
אוטו מטייל - מסלול טיול בדרום מדבר יהודה
צילום: אתר השטח הישראלי
מאפסים מד אוץ
פונים שמאלה עם השחור ויורדים לכיוון החצייה של נחל צאלים מעל ברכת צפירה.
0.7 ק"מ חוצים את ערוץ נחל צאלים.
2.2 ק"מ צומת שבילים בו חוצים את נחל צאלים ופונים שמאלה עם השביל השחור.
5.5 ק"מ כביש אספלט היורד מערד לכיוון מצדה.
נ.צ 1 - צומת בקעת קנאים

עד כאן כ-67 ק"מ של מסלול מדברי
פונים ימינה על כביש 3199 ומטפסים 11.2 ק"מ עד כיכר היציאה מערד לכביש 31. כאן פונים ימינה לכיוון צומת שוקת, באר שבע ומרכז הארץ, או שמאלה לירידה לים המלח.
להתראות בטיול הבא.
לתגובות ושאלות: [email protected].

מעלה עוזי מהצנחנים - צורך צבאי הופך לאתגר לנהגים המעלה האתגרי קרוי על שמו של רב"ט עוזי בנדרלי, בן מושב בית שערים, שנהרג בתאונת דרכים בשנת 1965 במהלך קורס חבלה, בזמן שהיה לוחם וסמל צוות בפלוגת ההנדסה החטיבתית (פלחה"ן) והוא בן 20. מסיומה של מלחמת העצמאות (1948) ועד לשחרור ירושלים במלחמת ששת הימים (1967) עבר קו הגבול בין ישראל לירדן בלב מדבר יהודה, מעל ערוץ נחל ערוגות, לא רחוק מקיבוץ עין גדי, למרגלות מצוק ההעתקים ועל ים המלח. חיילי הצנחנים אשר שמרו על הגבול נדרשו לפטרל, לתצפת ולהגיע לרמת חבר, לראש הר צרויה ולהר אבישי בראש מעלה איסיים, וזאת על מנת למנוע מהירדנים לצלוף על המטיילים ועל חברי הקיבוץ. רפול (רפאל איתן) – אז מח"ט הצנחנים – החליט על פריצת דרך לאורך המצוק על מנת לאפשר תנועת כלי רכב, ולהקל על תספוק ופינוי של החיילים השומרים על קו הגבול ועל קיבוץ עין גדי מראש המצוק.
המשימה הוטלה על פלוגת ההנדסה של החטיבה ועל מפקד הצוות של עוזי – סג"מ איציק מרדכי, לימים אלוף בצה"ל. עוזי בנדרלי הספיק להשתתף במשימה ונהרג בצפון טרם הושלמה. המעלה, אשר דופן בקרשים וחוזק ביתדות, חיבר בין נחל אבישי לנחל חבר, ואפשר תנועת רכב מרמת חבר דרומה להר אבישי שבראש מעלה איסיים. לאחר מותו נקרא המעלה על שמו, וכפי שאפשר לראות במפת סימון שבילים, זכה להיקרא מעבר עוזי ולידו האזהרה על "עבירות קשה".

הכנת אמצעים למסלול
גלגל נוסף תקין וכלי עבודה תקינים - מגבה תקין ומפתח גלגלים מתאים ציוד חילוץ: רצועת גרירה, רצועות ריסון ושאקלים מתאימים, מצפן ומכשיר GPS - נוח כשיש מפות סימון שבילים מס' 8 ו-11 (צפון מדבר יהודה ודרום מדבר יהודה) טלפון סלולארי, מטען ו/או סוללה נוספת מים ומזון ליום מלא בשטח מומלץ - נשק אישי

שיטת הניווט
הניווט על שבילים מסומנים או שבילים ברורים בשטח. מומלץ להשתמש במפת סימון שבילים בקנה מידה 1/50,000. הקפדה על ההנחיות בסיפור הדרך תבטיח לכם הצלחה בניווט. שימוש במכשיר GPS מוסיף לביטחון העצמי אך אינו דרוש למי שמקפיד על סיפור הדרך. יש להקפיד על מדידת מרחק והנחיות סיפור הדרך וסימון השבילים המסודר. מה עושים? בטרם היציאה לקיטוע (קטע הניווט מ: מאפסים מד אוץ עד ל: מאפסים מד אוץ) יש לקרוא היטב את סיפור הדרך ואז לצאת לדרך ולנסוע מנקודה לנקודה בהתאם להנחיות, למדוד מרחק בין נקודה לנקודה ולעקוב אחר סיפור הדרך בנקודות המשמעותיות שבהן צריך לפנות, לרדת מהשביל המסומן או לשנות כיוון, ישנה נקודת ציון באמצעות סיפור הדרך, מכשיר ה-GPS והשכל הישר, הקפידו להגיע לנקודות ציון אלו ומשם להמשיך הלאה לקטע הבאשימו לב שיכולים להיות הפרשים במדידת המרחקים (הגדלים ככול שהמרחק הנמדד גדול יותר)חשוב להשתמש במפה תוך כדי הטיול על מנת לחבר בין סיפור הדרך לשבילים המסומנים בשטח.