רשות המסים פרסמה היום (שני), כי שר האוצר משה כחלון חתם על צו והוראות שעה בתחום מיסוי רכב דו-גלגלי. השינויים מבוססים על האחדת המיסוי לקטנועים ואופנועים וביטול ההפרדה ביניהם יחד עם קביעת ארבע דרגות מיסוי לפי נפח והספק. בנוסף נקבע כי כלים דו-גלגליים בעלי מערכות בטיחות כגון ABS יזכו להטבות לפי דרגות המיסוי החדשות וכי רכב תלת-גלגלי יזכה להטבה אף הוא.

תוקף הרפורמה מהיום, עם פרסומה ברשומות, ואם יישום הוראת השעה יתנהל ללא בעיות, היא תהפוך להוראת קבע.

המצב עד עתה
עד היום התבסס מיסוי כלים דו-גלגליים על הגדרתם כ"קטנוע" או "אופנוע". המס על קטנועים ואופנועים בנפח 125 סמ"ק היה 40% ואילו המס על אופנועים – להוציא אופנועי ה-125 – היה 72%. כידוע, הבחנות אלה שונו על-ידי משרד התחבורה, כאשר רישוי הכלים ודרגות רשיון הנהיגה הצמודות להם מתבסס על נפח והספק.

משרד האוצר מתייחס, בין השאר, לעובדה כי קטנועים קטנים יחסית משמשים לעסקים בעיקר בשליחויות, אך במהלך השנים האחרונות גדל מאוד חלקם של קטנועים גדולים, "קטנועי מנהלים", שנפח המנוע וההספק שלהם קרוב לזה של אופנועים בינוניים.
שינויים במיסוי
אלה דרגות המיסוי החדשות – 40%-70%, לפי נפח המנוע וההספק.

עד 500 סמ"ק – 40%-70% לפי ההספק. 40% להספק עד 25 קילוואט (34 כ"ס); 50% להספק 25-35 קילוואט (34-48 כ"ס); 60% להספק 35-75 קילוואט (48-102 כ"ס); 70% להספק מעל 75קילוואט (102 כ"ס).
501-800 סמ"ק – 50%-70% לפי ההספק. 50% להספק עד 25 קילוואט (34 כ"ס); 50% להספק 25-35 קילוואט (34-48 כ"ס); 60% להספק 35-75 קילוואט (48-102 כ"ס); 70% להספק מעל 75 קילוואט (102 כ"ס).

מעל 800 סמ"ק. 70% בכל רמות ההספק.
שינויים במיסוי דו-גלגלי, הטבות בטיחות
צילום: מנהל
הטבות בטיחות
בנוסף, קובעת הוראת השעה כי יופחת המיסוי לכלי רכב דו-גלגליים המצוידים ב-ABS. סכום ההפחתה משתנה לפי שיעור המס. עד היום, הייתה ההפחתה 610 שקלים לכלים עם מיסוי 40% (קטנועים ואופנועי 125 סמ"ק) ו-1700 שקלים לכלים עם מיסוי של 72% (כל השאר).

ואלה שיעורי ההפחתה החדשים.
דו-גלגלי במיסוי 40% יזכה להפחתה של 610 שקלים.
דו-גלגלי במיסוי 50% יזכה להפחתה של 1000 שקלים.
דו-גלגלי במיסוי 60% יזכה להפחתה של 1400 שקלים.
דו-גלגלי במיסוי 70% יזכה להפחתה של 1700 שקלים.

בנוסף, יזכו תלת-גלגליים עם צמד גלגלים מלפנים להטבה בסכום של 3000 שקלים. באופן זה, אומרים באוצר, יקבל הרכב הבטוח יותר הטבה ש"תפצה" על מחירו הגבוה יותר.

המשמעויות
השינוי יוביל להוזלה במחיר אופנועים בנפח מעל 125 סמ"ק ובהספק עד 75 קילוואט (102 כ"ס); שיעור המס עבורם ינוע בין 40% ל-60% לפי ההספק, במקום 72% עד כה.

עם זאת, השינוי יוביל לייקור בקטנועי מנהלים, שישלמו, לפי הנפח וההספק, 50% ו-60% מס במקום 40% עד כה.

לפי משרד האוצר, שיעור המיסוי שהיה קיים עד כה ביחס לקטנועים ואופנועים קטנים, 40%, שנשאר ביחס לכלים עם הספק עד 34 כ"ס, יביא לכך שמחיר כלים אלה לא ישתנה. בהודעה מצוין כי מדובר ב-90% מכלל הכלים המיובאים – כ-12,500 מסך 14,000 הדו-גלגליים שיובאו ב-2014.

תגובות
בעלי העניין המסחרי המובהק בתחום הגיבו לרפורמה במיסוי הדו-גלגלי כפי שהוכרזה היום.

טל ברנר-דרורי, יו"ר איגוד יבואני הרכב הדו-גלגלי באיגוד לשכות המסחר: "לדעתנו, כבר עתה קיים צורך, ובייחוד בנסיבות הקיימות של עומסים תחבורתיים כבדים באזור גוש דן, להפחית את רמת המיסוי של הכלים המשמשים לפתרון תעבורתי, עירוני ופרברי שהספקם עד 25 קילוואט‏ ולהעמידו על שיעור נמוך מ-40%.
שינויים במיסוי דו-גלגלי, הטבות בטיחות
צילום: מנהל
"באיגוד מתרעמים כי בעשור האחרון הופחת נטל המס על רכב בכלל ועל רכב קטן בפרט, כך ששיעור המס על כלי רכב קטנים נמוך משיעור המס על קטנועים. אין לכך אח ורע בעולם. בעולם קיימת מגמה ברורה של עידוד נסיעה בכלי רכב דו-גלגלי תוך הבנה ברורה של היתרונות של רכב דו גלגלי."

האיגוד מתייחס גם לכך שרכב דו גלגלי תורם בצריכת דלק מופחתת, מנגיש כלים קטנים לשימוש אישי, עוזר בהפחתת הגודש, ומקטין את הזמן המבוזבז בדרכים ומכאן מעלה את התרומה למשק. "האיגוד", מדגישה ברנר, אינו מציע "הפחתה על כלל הכלים, אלא הפחתה אך ורק על כלים קטנים ובינוניים שתרומתם להקטנת הגודש אינה מוטלת בספק".

קובי גילון, סמנכ"ל בקבוצת עופר אבניר (יבואני סוזוקי, הוסקוארנה, קימקו, פיאג'ו, גי'לרה, וספה מוטוגוצי ואפריליה) בירך על "הכוונה של משרד האוצר להפוך את הכלים הדו גלגליים לנגישים יותר". עם זאת, ציין גילון אף הוא כי המיסוי על כלים קטנים גבוה מאוד, ויש להפחיתו על-מנת לעודד את השימוש בהם.

התמיהות
רמת המיסוי על קטנועים קטנים נשארה כשהייתה; במדינה עם בעיות גודש חמורות, שיחמירו עוד יותר בגוש דן (שש שנים, כן?), היה צפוי כי ייעשה מהלך להוזיל כלים בסיסיים לתחבורה עירונית. בכל זאת, אלה לפחות, כפופים לתקנות התעבורה ויש חוקים ביחס אליהם שניתן לאכוף. השוואה עם האנרכיה שזורעים רוכבים של כלים דו-גלגליים עם מנוע חשמלי שאינם כפופים לכל דין ועושים כרצונם בכביש רק מדגישה את הצורך בכך.

בנוסף, לא ברור מדוע עניין כה פשוט כמו מיסוי כלי רכב עם שני גלגלים צריך להיות כל כך מורכב ומסובך, רב סעיפים ומגבלות. מעבר לשיעורי המסים הנ"ל, נראה כי יש כאן בסיס לבעיות ביישום בגלל אותן רמות מיסוי שונות, הקמות ונופלות על כוח סוס אחד.

בנוסף, יש לזכור כי פרמיות ביטוח החובה על רכב דו-גלגלי גבוהות ביותר בגלל השילוב של חוק הפלת"ד ויישומו מאז הפסקת פעילותה של חברת אבנר. שיפור התנועה בגוש דן במיוחד צריך להתייחס גם לכך.
שינויים במיסוי דו-גלגלי, הטבות בטיחות
צילום: מנהל