לפני קצת יותר מארבע שנים (יוני 2011) הכריזה טסלה באופן רשמי על כוונתה להציג קרוסאובר חשמלי. היצרנית דילגה על שלב הקונספט, וכבר בתחילת שנת 2012 הציגה אב-טיפוס שנראה כמעט מוכן לייצור ובעל ביצועים נאים. טווח הנסיעה המוצהר מכובד, ומספק בהחלט (יותר מ-400 ק"מ בין טעינות). דלתות שחף דואגות למשוך מבטים במגרש החניה. כבר אז פתחה החברה את פנקס ההזמנות. אולם בעיות במנגנון קיפול הדלתות המורכב וקשיים בקירור יעיל של הסוללות הגדולות עיכבו שוב ושוב את השקת הדגם הסדרתי. ההיריון הארוך הזה מגיע עכשיו לסיומו עם הצגת הגרסה הסדרתית תחת השם טסלה מודל X. קרוסאובר חדש נולד, החשמלי הראשון – מקדים את הדגם המקביל של אודי, שאמור להיות מוצג ב-2018, ולהציע טווח של 500 ק"מ.
 
טסלה מודל X מבוסס על מכלולי המודל S, מכונית הסדאן-פרימיום של החברה, וגם העיצוב נושא דמיון רב (וזו הגדרה עדינה) לזה של ה-S. הקרוסאובר החדש נמנע מלהציג סממני שטח – כנראה בשם האירודינמיות – ופשוט נראה כמו גרסה מוגבהת ושמנמנה של המודל S. זה כמובן יוצר זיהוי משפחתי מידי של המודל X – יתרון בחברה קטנה וצעירה כמו טסלה.
 
טסלה מודל X
צילום: מנהל 
 
פריט עיצובי מעניין הוא השמשה הקדמית, שנמתחת עד מעל לראשי הנוסעים ויוצרת, יחד עם חלון שמש בגג מעל שורת המושבים השנייה והשמשה האחורית, רצף זכוכית כמעט בלתי מופרע לאורך כל המרכב. לא נמסרו נתוני מידות ומשקל, אך ככל הנראה מדובר ברכב בסדר גודל של Q7 או XC90.
 
בתא הנוסעים בולט מסך מגע ענק במרכז הקונסולה, דרכו ניתן לתפעל את מערכות הרכב. ניתן להזמין את המודל X בגרסת שישה או שבעה מושבים, עם ריפודי עור בצע שחור, בז' או לבן. לטענת היצרנית, המודל X מציע נפח מטען מספק גם כאשר כל המושבים בשימוש. נפח האחסנה מתחלק בין שני תאי מטען, מלפנים ומאחור, אך לא נמסר נתון נפח רשמי.
 
טסלה מודל X תא נוסעים
צילום: מנהל 

בהקשר של תא הנוסעים נספר כי המודל X שמר על מבנה דלתות ה"שחף" של אב הטיפוס עבור הדלתות האחוריות. אנשי טסלה מתעקשים, משום מה, לקרוא להן דווקא 'דלתות בז'. שיהיה... הדלתות מצוידות בחיישנים המודדים את המרחב מסביב לרכב ונפתחות חשמלית בהתאם לתנאים, כך שהן יפתחו באופן שונה תחת גג נמוך או בחניה צפופה, למשל. הדלתות הקדמיות מצוידות גם הן בחיישנים, ונפתחות אוטומטית כאשר מתקרב אליהן הנהג או הנוסע.
 
טסלה מתגאה בכך שהמודל X הוא אחד מהקרוסאוברים הבטוחים בעולם. בראש ובראשונה הם מציינים את היעדר מנוע ותיבת הילוכים בחזית – דבר שאפשר להם לתכנן אזור קריסה גדול ויעיל יותר מאשר בכלי רכב מקבילים. מעבר לכך ישנן שלל מערכות בטיחות מתקדמות, גם אם לא חדשניות, דוגמת בקרת שיוט אדפטיבית, מערכת בלימה אוטונומית, שמירה על נתיב הנסיעה ועוד. בנוסף ישנה מערכת המתריעה על תאונת צד, שבמקרה הצורך אף תסייע בביצוע תמרון התחמקות, בהתחשב בתנועה מסביב כמובן.
 
טסלה מודל X כנפי שחף
צילום: מנהל 

המודל X משתמש ביחידת ההנעה המוכרת מה-S, וזה מתכון מצוין ליצירת ביצועים מרשימים. גרסת הבסיס (P90) מצוידת בשני מנועים חשמליים – אחד מלפנים ואחד מאחור – המספקים 259 כ"ס כל אחד. יחד עם מספיקים כדי להאיץ את ה-X ל-100 קמ"ש ב-4.8 שניות בלבד, בעוד טווח הנסיעה המרבי עומד על 411 ק"מ נאים בהחלט. גרסת הביצועים (P90D) מצוידת גם היא בשני מנועים חשמליים, אך כאן המנוע האחורי מפיק 503 כ"ס (הקדמי נותר עם 259 כ"ס) וזה כבר מספיק כדי להאיץ את ה-X ל-100 קמ"ש ב-3.8 שניות בלבד, כאשר הטווח המרבי עומד על 400 ק"מ.

מסירות המודל X החלו ממש בימים אלה, כאשר קצב הייצור והמסירות צפוי להתרחב בתחילת שנת 2016. הוא יגיע אלינו? כנראה שלא...
 
טסלה מודל X – החשמל יורד לשביל
צילום: מנהל