קטגוריה: משפחתיות גדולות
גרסה: סקודה סופרב, 2.0 ל' טורבו, 280 כ"ס, הנעה כפולה,L&K
מתחרות בולטות: אופל אינסיגניה, יונדאי סונטה, מאזדה6, סובארו B4, פולקסווגן פאסאט, פיג'ו 508, שברולט מאליבו
מחיר הגרסה הנבחנת: 260,000 שקלים
לייעוץ חינם עם מומחי אוטו על כל דגמי סקודה חייג ל-3262* או לחץ כאן
עיצוב ונראות
הסופרב החדשה נראית טוב, גם אם העיצוב שלה לא פורץ דרך. במציאות היא נראית טוב יותר מבתמונות, והיא בהחלט נאה יותר מהדור הקודם. העיצוב נאה, הממדים מרשימים, תאורת הלד מוסיפה נגיעה מודרנית והחישוקים הגדולים ("19) של הגרסה הבכירה משלימים הופעה מכובדת, אפילו בצבע הלבן הסולידי של רכב ההדגמה.
סקודה סופרב 2016
צילום: בני דויטש

פנים הרכב
תא הנוסעים של גרסת האבזור הגבוהה ביותר L&K (או בשמה המלא: laurin and klement, מייסדי החברה שבהמשך נקנתה על ידי סקודה) מרשים ברשימה בלתי נגמרת של אבזור. זה מתחיל עם מושבי עור מחוממים ומאווררים מלפנים עם כוונון חשמלי, בקרת אקלים מפוצלת לשלושה אזורים, פתיחה חשמלית לתא המטען, מפתח חכם המאפשר כניסה והתנעה כשהמפתח בכיס (וגם פתיחה של תא המטען על ידי העברת הרגל מתחת לפגוש), קישוריות בלוטות', קישור של CARPLAY או Android auto לנייד, גג שמש, פנסי קסנון, תאים מקוררים, מערכת קול משודרגת מבית Canton, מערכת חניה אוטונומית (עובדת מצוין) ועוד ועוד.

העיצוב מעט סולידי ויהיה מוכר למי שהיה באוקטביה הנוכחית, אבל איכות החומרים והביצוע טובים יותר משמעותית. ועם זאת, ציפינו כאן ליותר, במיוחד אחרי העיצוב החיצוני הנאה. בנוסף, בחירת הצבעים ברכב ההדגמה היתה לא מוצלחת, עם גוונים כהים וקודרים בכל מקום. המרחב מלפנים טוב בכל המדדים, אך היינו שמחים לאפשרות לשבת מעט נמוך יותר. הדעות לגבי נוחות המושב היו חלוקות, אך רב הבוחנים אהבו אותו.
סקודה סופרב תא נוסעים
צילום: בני דויטש
המרחב מאחור, אחד מסימני ההיכר של הסופרב לדורותיה, נשאר אדיר, עם מקום חסר תחרות לברכיים, אבל רק טוב לראש. לזוג מבוגרים, גם גבוהים, זהו מקום נעים מאוד לשהות בו, אך נוסע שלישי יסבול ממושב אמצעי נוקשה וממנהרת ההינע שמפריעה לרגליים. נושא רוחב המושב האחורי, שהיה בעייתי מעט בדור הקודם, שופר. תא המטען, עוד נקודה חזקה מסורתית של הסופרב, מעולה ושימושי במיוחד, עם נפח ענק של 584 ל' והוא מציע טעינה נוחה הודות לדלת חמישית.

נוחות נסיעה
שתי גרסאות האבזור הבכירות של הסופרב (אקסקלוסיב ו-L&M) מציעות בולמי זעזועים מתכווננים. מצב הנוחות רך מדי ברב המצבים, כך שבפועל תישארו עם שלושה מצבים – 'רגיל', 'ספורט' ו'אישי'. באחרון תוכלו לבחור כל תת סעיף בנפרד (הגה, מתלים, מנוע ועוד), אבל בפועל אפשר להסתפק במצבים הקבועים – רגיל וספורט. נתחיל מהסוף ונספר לכם שהסופרב היא מכונית נוחה בסה"כ, בטח אם זוכרים את מידת הצמיגים המגודלת של הגרסה הבכירה – 235/40-19.
סקודה סופרב תא מטען
צילום: בני דויטש

במצב הרגיל הסופרב מצליחה להתמודד בעיר בצורה טובה עם מרבית השיבושים, ורק לעיתים רחוקות יחדרו שיבושים "רעים", עם שפה חדה, לתא הנוסעים. היא מעט רכה מדי במפגש עם שיבושים גדולים – למשל פסי האטה – וזה בולט יותר מחוץ לעיר, בנסיעה על כביש גלי. מצב הספורט פותר את בעיית הרכות, אבל פוגע בנוחות, עם טיפול נוקשה יותר בשיבושים קטנים. אך גם במצב זה הנוחות סבירה, והנהג הממהר ירוויח ריסון עדיף משמעותית.

התנהגות ובטיחות
הגרסה הבכירה מציעה מנוע חזק, צמיגי ענק והנעה כפולה (ייחודית לגרסה זו, על בסיס האלדקס). השילוב הזה אומר שתוכלו להיות מהירים מאוד בכל כביש. רק בחרו במצב הספורט בתחילת הנהיגה והתחושה היא שהרכב היה מסתדר אפילו עם עוד כמה עשרות סוסים. בקרת היציבות במצב הספורט מאפשרת קצת משחקי היגוי-יתר, אבל צריך להיות מאוד אגרסיביים כדי לקבל אותם. בשאר הזמן מקבלים שפע של אחיזה, הגה שלא מפריע (וגם זה משהו היום), וזווית הגלגול הגיוניות.
סקודה סופרב
צילום: בני דויטש

בנושא הבטיחות נציין כסטנדרט 7 כריות אוויר, התרעת התנגשות מלפנים כולל בלימה עצמאית. מרמת האבזור השלישית מתוך ארבע, האקסקלוסיב, תקבלו כבר 9 כריות אוויר, בקרת שיוט אדפטיבית, ניטור שטחים מתים במראות וניטור תנועה חוצה. טוב מאוד – ואם היתה גם מערכת לשמירת נתיב, זה היה מצוין. ציון הבטיחות של E-NCAP במבחן האחרון (2015) מלא עם 5 כוכבים.

מנוע וביצועים
אנחנו כאמור קיבלנו את הגרסה הבכירה, מה שאומר מנוע 2.0 ל' טורבו המספק 280 כ"ס ו-35.7 קג"מ (המומנט אגב, זהה לגרסה הפחות חזקה של אותו מנוע, שמציעה 220 כ"ס) ומשודך לתיבה דו-מצמדית עם 6 היל'. למעט השהיה מורגשת בזינוק מעמידה, הביצועים מצוינים והכח זמין כמעט בכל מצב. תיבת ההילוכים עובדת טוב בסך הכל, ויש אפשרות לתפעול ידני נוח גם מאחורי ההגה וגם מידית ההילוכים. ולקינוח, המנוע מלווה את הביצועים הטובים בצליל נאה תחת עומס. צריכת הדלק עמדה על 14.2 ק"מ/ל' בשיוט ו-8.2 ק"מ/ל' בימי המבחן שהיו מאומצים ברובם.
סקודה סופרב
צילום: בני דויטש

סיכום ותמורה
גרסת העלית של סקודה סופרב החדשה היא מכונית מרשימה מאוד. כזו שיכולה לגנוב לקוחות גם למותגי היוקרה. היא נבדלת בדברים רבים מגרסאות הבסיס, ולכן קשה לגזור גזירה ישירה, אך הרושם הוא שמדובר באחת המכוניות הטובות בקטגורית המשפחתיות הגדולות/מנהלים. סעיפי הביקורת מתייחסים לעיצוב הפנימי, שדומה מדי לשל האחיות הקטנות יותר – ולאחריות, שעדיין ניתנת לשנתיים בלבד. רשימת היתרונות, לעומת זאת, ארוכה הרבה יותר, בעיקר בגרסה זו.

זה מתחיל במרחב הפנימי הענק ובתא המטען השימושי, וממשיך עם רשימת אבזור בלתי-נגמרת, מנוע חזק, יכולת דינמית גבוהה, נוחות נסיעה טובה ועיצוב חיצוני מכובד. מי שהסמל לא חשוב לו, יכול למצוא בגרסה הזו תמורה עדיפה לכספו בהשוואה למשפחתיות הגדולות של מותגי היוקרה.
סקודה סופרב
צילום: בני דויטש