נהיגה אוטונומית היא הדבר הגדול הבא של תעשיית הרכב – והמשמעותי ביותר מאז שנוצרה לפני 130 שנים. כיום יותר ויותר יצרנים עוסקים בפיתוח כלי רכב אוטונומיים, וחלק מהמערכות המאפשרות יכולת כזאת מוצעות כבר כאבזור בטיחות ברכב הנמכר כיום.
תאריך היעד אינו ברור בשלב זה גם לחברות המפתחות את המכוניות האלה, אך מוסכם על כולן כי המהפכה הזו תתחולל במהלך שנות העשרים. הדרך למימושה עוברת, גם, בשיפור היכולת של כלי הרכב לזהות תמיד ואת כל הכשלים בדרך; בדגש על תמיד ועל כל.
דרך ללא דרך
יתרונות הנהיגה האוטונומית על זו של הנהג האנושי ברורים: מגיבה במהירות מרבית, אינה נפגעת מהסחת דעת ופועלת לפי עקרונות ברורים ומוכתבים. אבל, מה לעשות, היא חסרה הבנה ותבונה. ואם המידע הנדרש אינו מגיע אליה, הדרך לכישלון קצרה, מהירה ומסוכנת. המערכת, בניגוד לאדם, אינה יודעת להשלים חומרים, בייחוד אם אין להם ביטוי חזותי מיידי.
פורד, המפתחת אף היא מכונית אוטונומית, הכריזה על מערכת מורכבת שיכולה לקרוא את פני הדרך גם במצבים קשים במיוחד. על-מנת להעמיד את המערכת מול אתגרים גדולים במיוחד, המערכת תיבחן במקום בעייתי ביותר בו ממילא תצטרך לתפקד: שלג.
האתגר בנהיגה אוטונומית בשלג נובע מכך שסימון הדרך כמעט ואינו קיים ולפעמים אפילו נעלם כליל, זאת בנוסף למכשולים הנוצרים על ידי השלג עצמו. מערכת המבוססת רק על מה שהיא יכולה "לראות", וללא יכולת "ההשלמה" של האדם, לא תתפקד במצבים כאלה, או חמור מכך: תיכשל ותכשיל.
פורד אוטונומית, דרך השלג
צילום: מנהל
GPS ב-3D וגם לייזר
לצורך זה מפתחת פורד מערכת משולבת המבוססת על GPS בתלת-ממד ולייזר. השימוש ב-GPS לצורכי ניהול נהיגה אינו חדש, ולבנטלי מערכת כזו המאטה את הרכב לפי פיתולי הדרך. הבעיה עם GPS שרמת הדיוק שלו נמדדת בעשרות סנטימטרים במקרה הטוב.
את ההשלמה עושות מערכות נוספות כמו מצלמות, רדאר וחיישני לייזר. אלה האחרונים, למשל, יכולים לספק רמת דיוק הנמדדת בסנטימטרים ספורים. הבעיה עם מערכות כאלה שהחיישנים שלהן עלולים לא לתפקד במצבים מסוימים, בשלג למשל. בנוסף, גם במצב בו המערכות מתפקדות, הן מתבססות על יכולת קריאה שיכולה להיפגם בגלל תנאי מזג האוויר. החיישן פועל, אבל עלול לא להבחין.
כדי להתגבר על בעיות אלה, פיתחה פורד יחד עם אוניברסיטת מישיגן, מפה תלת-ממדית באבחנה גבוהה של אזור נתון. מפה זו כוללת את כל המרכיבים הטבעיים והמלאכותיים בדרך, כולל שינויי גובה, תמרורים וכולי.
פורד אוטונומית, דרך השלג
צילום: מנהל
יוצרים מפה
המפה נוצרת במזג אוויר אידאלי, ומתפקדת במזג אוויר מושלג כאשר היא מתבססת על מרכיבים נראים, כמו עמודי חשמל, מבנה מסוים וכו'. באופן כזה מאפשרת המערכת לרכב לנסוע עצמאית לפי מפה כזו בהתבסס על מידע קיים, כאשר בעיות הנוצרות תוך כדי נסיעה, כמו ערמות שלג, מנוטרות על ידי חיישני הרכב. בעניין זה מציינת פורד כי לחיישן הלייזר העדכני שלה כושר אבחנה עד 200 מטרים.
כדי לבחון את המערכת ולאתגר את המכונית האוטונומית בנהיגה בשלג, הקימה פורד באוניברסיטת מישיגן "סביבה עירונית" על שטח של 130 דונם. אזור זה מדמה באופן מציאותי ובקנה מידה מלא נהיגה בתנאים מכבידים כאלה.
פורד הציגה בתערוכת דטרויט את "פיוז'ן היבריד" – מכונית אוטונומית, המבוססת על המשפחתית הגדולה שלה – וזו פועלת במסגרת צי של 30 כלי רכב. לפי פורד זה הצי הגדול מסוגו והוא נבחן בשלושה מקומות בארה"ב.
פורד אוטונומית, דרך השלג
צילום: מנהל