כבר למעלה משישה עשורים שדגמי סדרת ה-DB מלווים את אסטון מרטין, יצרניות מכוניות הספורט הבריטית – פרק זמן מכובד בהחלט. האחרונה בסדרה הייתה אסטון מרטין DB9 שהוצגה בשנת 2003 וליוותה את המותג עד היום. כעת, 13 שנים מאוחר יותר (נצח נצחים במונחי עולם הרכב), הציגה אסטון מרטין את הדגם החדש בסדרה – DB11. רק נזכיר לכם שה-DB10 הוצגה כמכונית קונספט והשתתפה בסרט האחרון של ג'יימס בונד ואפילו נמכרה ללקוח פרטי.

לא נכביר במילים על עיצוב מכונית הקופה החדשה – בשביל זה יש תמונות לשטוף בהן את העיניים. לטענת אסטון מרטין, ה-DB11 היא המכונית הראשונה בקו הדגמים הנושאת את שפת העיצוב העדכנית של היצרן. יחד עם זאת, הדמיון ליתר הדגמים בהיצע בולט גם בדגם החדש (בעיקר מלפנים), אך אלמנטים שונים (בעיקר מאחור) מציגים סגנון שונה ונועז יותר מהמקובל אצל היצרן הבריטי.
אסטון מרטין DB11 הוצגה בז'נבה
צילום: מנהל

כמיטב המסורת, תא הנוסעים מרשים למראה לא פחות מהעיצוב החיצוני. מי שיזכה לאכלס את תא הנוסעים של ה-11DB (יש מקום לארבעה נוסעים) ייהנה מעיצוב נקי, מוקפד ומעודן, חף מגימיקים ומהתחכמויות טכנולוגיות, אך שופע עור ובדים (הניתנים להתאמה אישית, כמובן) הנתפרים ידנית. כמובן, בהתאם לתקופה ולהיותה מכונית GT גדולה, ה-DB11 מציעה לנהג ולנוסעים שלל פינוקים דוגמת מושבים חשמליים ומחוממים, מערכת מולטימדיה מתקדמת, מערך מצלמות היקפי ועוד.
אסטון מרטין DB11 הוצגה בז'נבה
צילום: מנהל

ממדיה של ה-DB11 נדיבים למדי – אורכה עומד על 474 ס"מ (תוספת של 2 ס"מ ביחס ל- DB9), רוחבה על 194 ס"מ (187.5 ס"מ ל-DB9), הגובה עומד על 128 ס"מ (זהה ל-DB9) ובסיס הגלגלים משתרע על פני 280.5 ס"מ (274 ס"מ ל-DB9). אנשי אסטון מרטין מספרים על שימוש נרחב בחומרים קלי משקל (מכסה המנוע, הדלתות והגג עשויים מאלומיניום, למשל), אך מחט המשקל עוצרת את המאזניים על נתון משקל "יבש" של 1770 ק"ג; קצת (אבל רק קצת) פחות מה-DB9 אותה היא החליפה – 15 ק"ג בסך הכל.
אסטון מרטין DB11 הוצגה בז'נבה
צילום: מנהל
מתחת למכסה המנוע שוכנת יחידת כוח חדשה לחלוטין – מנוע V12 בנפח 5.2 ל', עם שני מגדשי טורבו (ה-DB9 הייתה אטמוספרית). נעצור כאן ונזכיר כי מרצדס ואסטון מרטין הכריזו על שיתוף פעולה במסגרתו הובטח לאסטון מרטין גישה לטכנולוגיה של היצרנית, כולל סיוע מחטיבת AMG בעת הצורך. למרות זאת, באסטון מרטין מבטיחים כי המנוע החדש פותח אצלם "בבית" ללא התערבות חיצונית. לנו קצת הוקל, כי ה-V8 של AMG נשמע אלוהי ומזיז את מכוניות המותג בקצב מעורר, אבל DB9 בלי מנוע V12? לא מקובל עלינו.
אסטון מרטין DB11 הוצגה בז'נבה
צילום: מנהל

עכשיו נתחיל עם כמה מספרים. המנוע החדש (קדמי-מרכזי) מפיק 600 כ"ס ב-6500 סל"ד (517 כ"ס ל-DB9), מה שהופך את ה-DB11 ל-DB החזקה ביותר מעולם. נתון המומנט עומד על 71.3 קג"מ (63.2 קג"מ ל-DB9) הזמינים בין 1500 ל-5000 סל"ד. מרשים. כל הכוח הזה עובר אל הגלגלים האחוריים דרך תיבת הילוכים אוטומטית (ZF) בת שמונה יחסי העברה. כל זה מתרגם ל-3.9 שניות בתאוצה ל-100 קמ"ש ו-322 קמ"ש מרביים.

רגע, זה לא הכל. ל-DB11 חלוקת משקל כמעט מושלמת של 51% לפנים ו-49% לאחור והיא נועלת גומי ברוחב 295 מ"מ מאחור ו-255 מ"מ מלפנים על חישוקי 20". על התאוטה אחרים דיסקים כבירים בקוטר 400 מ"מ מלפנים ו-360 מ"מ מאחור. וואו, וואו, וואו.
אסטון מרטין DB11 הוצגה בז'נבה
צילום: מנהל

באסטון מרטין מבטיחים התנהגות כביש מהמעלה הראשונה, הודות לשלדה קשיחה יותר, מערך מתלים מתקדם ועזרים אווירודינאמיים שונים. ל-DB11 בורר המציע בחירה בין שלושה מצבי נהיגה – GT, ספורט וספורט+. כל אחד מהמצבים משנה את כיול הבולמים האדפטיביים, ההגה (תגבור חשמלי), מידת התערבות בקרת היציבות תגובת תיבת ההילוכים ותגובות המנוע (כולל אפשרות לכיול צליל המנוע). המצבים הללו, כך אסטון מרטין, מבטיחים כי DB11 תתנהג בצורה נאותה "בכל מצב".

ה-DB11 תוצג לראשונה בתערוכת ז'נבה (שתיפתח לקהל החל מה-3.3.16). לכבישי אירופה היא תגיע כבר במהלך הרבעון האחרון של 2016 וזמן קצר לאחר מכן היא תגיע אף אלינו. מאסטון מרטין ישראל נמסר שמחירה ההתחלתי יעמוד על 2.086 מיליון שקלים.