אודי הכריזה במהלך תערוכת ז'נבה על גרסת S לרכב הפנאי הגדול שלה, אודי Q7. המייחד גרסת ביצועים זו אינו רק מנוע דיזל (לב.מ.וו יש X5 M50d), אלא הנתונים הייחודיים והטכנולוגיה שמאפשרת אותם. בנוסף, מצויד SQ7 במערכות דינמיות מתקדמות ביותר.

זוטי דברים
גרסה S של Q7 מוכרזת שבועיים לאחר הצגתה של הגרסה ההיברידית e-tron והיא ראשונה עם הסימול הספורטיבי ברכב הפנאי הגדול של אודי. סביבת הנהג דומה לזו שב-Q7 הרגילה, אך מערך גוונים שונה, גלגל הגה קטום ודוושות מאלומיניום אמורים לציין כי מדובר במשהו אחר. ל-SQ7 תאורת לד מלאה, חישוקי "20 (וניתן לקבל עד "22), אלמנטים חיצוניים שנועדו לציין את ייחודה כמו שבכה קדמית שונה, חיפויי אלומיניום במראות ובדלתות, דיפיוזר מוכסף עם 4 יציאות פליטה מאחור ועיטורי V8T – כלומר: V8 עם מגדש.

אבל סימול זה ממעיט בערכו של מה שקורה מתחת למכסה המנוע.
אודי SQ7 TDI הוצג בז'נבה
צילום: מנהל

עיקרו של עניין
גולת הכותרת של ה-SQ7 היא מנוע הדיזל החדש. זהו מנוע V8 בנפח 4.0 ליטר והוא מצויד בשני מגדשי טורבו – ובנוסף להם במגדש מופעל-חשמל. מגדש כזה מביא מיתרונות מגדש-העל – פעולה יעילה כבר בסל"ד נמוך – אך ללא "המחיר" המכני הנדרש מכך, והוא מבוסס על זה שהוצג בקונספט RS5 TDI. מגדש זה, הנקרא EPC (ר"ת של Electric Powered Compressor), מופעל על-ידי סוללה במתח 48 וולט וזו מפעילה מנוע חשמלי בהספק מרבי של 7 קילוואט. לפי אודי, השימוש במערכת זו מבטל את השהיית הטורבו המוכרת לנו ממנועי טורבו רגילים מאחר והמדחס החשמלי אינו זקוק לזרם של גזי פליטה כדי לגדוש.

אודי מציינת כי למנוע הדיזל החדש מבנה ייחודי לגלי הזיזים ומערכת ניהול חדשה לשסתומים בשם AVS (ר"ת של Audi Valve System). גלי הזיזים בנויים כך ששסתומי היניקה יפעלו בהתאמה עם המגדש החשמלי. בנוסף, הגזים היוצאים משסתומי הפליטה מופרדים זה מזה באופן מוחלט, וכל אחד משני השסתומים האלה מפעיל אחד משני מגדשי הטורבו. בסל"ד נמוך, שסתום אחד נשאר סגור, כך שכל תוצר הפליטה משוגר למגדש הפעיל. כאשר העומס גדל והסל"ד עולה, ה-AVS מפעיל את שסתום הפליטה השני, שמפעיל את המגדש הנוסף. המנוע מגיע לשיא הספקו במצב בי-טורבו.
ורק כדי להכניס נתונים להקשר, הנה כמה נתונים מרשימים מאוד הצמודים לאותו ב.מ.וו X5 M50d (הוצג ב-2012). לגרסה זו מנוע 6 צילינדרים בנפח 3.0 ליטר – והוא מצויד ב-3 מגדשי טורבו. התפוקה המרשימה היא 381 כ"ס ו-75.4 קג"מ ב-2000-3000 סל"ד, מה שמאפשר האצה מ-0 ל-100 קמ"ש ב-5.3 שניות ומהירות מרבית מוגבלת-אלקטרונית של 250 קמ"ש. צריכת הדלק הממוצעת היא 15.1 ק"מ לליטר.
אודי SQ7 TDI הוצג בז'נבה
צילום: מנהל

הנתונים של ה-SQ7 טובים יותר – והפער בהחלט אינו זניח. שיא ההספק הוא 435 כ"ס – וזה ההספק הגבוה ביותר ל-SUV המונע בדיזל. נתון המומנט, 91.7 קג"מ, מתעלה לפי כל קנה מידה והסל"ד בו הוא מושג – החל מ-1000(!) ועד 3250 – קובע אמת מידה חדשה לזמינות כוח ברכב נוסעים (שיא מומנט ב-1000 סל"ד מוצע מזה שנים במנועים של רכב כבד). הביצועים בהתאם: 4.8 שניות ל-100 קמ"ש ומהירות מרבית מוגבלת-אלקטרונית של 250 קמ"ש. צריכת הדלק, מתגאה אודי, היא כמו זו של מנוע V6 קטן יותר: 13.5 ק"מ לליטר (לפי התקן האירופאי העכשווי). ל-SQ7 תיבה אוטומטית 8 הילוכים וההנעה כפולה (קוואטרו).
לא פחות חשוב
אודי מציעה כאופציה מערך דינמי מרשים ביותר ל-SQ7. מערך זה כולל, מעבר לקפיצי אוויר מתבקשים, גם ייצוב לזוויות הגלגול של המרכב, דיפרנציאל ספורטיבי והיגוי לכל ארבעת הגלגלים. המערכת לייצוב המרכב ושליטה בזוויות הגלגול היא חדשה, וכוללת מנוע חשמלי קומפקטי (עד 122.3 קג"מ) ותיבה פלנטרית תלת-שלבית. בנסיעה רגילה, שני חצאי המוטות המייצבים פועלים בנפרד, לטובת נוחות נסיעה משופרת. בנהיגה דינמית המערכת מחברת אותם – אך מפעילה חצי אחד כנגד השני, לצמצום זוויות הגלגול. בנוסף, ניתן לכייל את המייצבים מלפנים ומאחור, לשיפור נוסף ביכולת השליטה במרכב.
אודי SQ7
צילום: מנהל

אודי SQ7 מוצע גם עם היגוי אחורי, וזה יעיל לפי החברה הן לתמרוני חנייה והן לשיפור הכושר הדינמי בנהיגה תובענית. לטובת אותה נהיגה, ניתן לצייד גרסה זו גם בדיפרנציאל ספורטיבי, לראשונה ב-Q7, וזה שולט על המומנט המועבר לפנים/אחור ופעיל במיוחד בהאצה ביציאה מפניות. על כל אלה מוסיפה אודי ומציעה גם בלמים קרמיים.

השוק המשותף
אודי SQ7 יוצע בגרסאות 5 או 7 מושבים, במחיר החל מ-89,000 אירו, ולפי אודי אפילו ברמת הבסיס מוצע אבזור תקני שמחירו 10,000 אירו בגרסאות אחרות. ה-SQ7 יוצע לציבור באירופה החל מאפריל. תאריך הגעה לישראל טרם נמסר.
אודי SQ7 TDI הוצג בז'נבה
צילום: מנהל