"נציג את הלבנטה בתערוכת ז'נבה בחודש מרץ ומייד נתחיל במסירות" מצהיר הארלד ווסטר, מנכ"ל מזראטי, כאשר אנחנו פוגשים בו לקראת סוף 2015. קשה לחשוד בווסטר שהוא שמח לפגוש אותנו. אהבה לעיתונאים מעולם לא אפיינה אותו וזה בולט בכל מילה או תנועה שלו. מצד שני אי אפשר להתכחש לקפיצה האדירה, לכיוון הברור וליציבות שהביא האיש למזראטי מאז מונה לעמוד בראשה ב-2008.
מחכים ללבנטה/ ראיון עם מנכ
צילום: מנהל
"אם נביט בשוק היוקרה, באזור המחירים שמעל 70,000 אירו, נראה שהוא מקיף מעל מיליון יחידות בשנה – ויותר ממחציתן הן מתחום הפנאי. ברור שהשווקים החזקים כאן הם ארצות-הברית וסין, אבל גם במזרח התיכון הכלים האלה מאוד חשובים.
"ברור לי שרכב שהוא גם SUV וגם מזראטי הוא הדבר הכי חשוב שיכול להיות כרגע למותג שלנו. זה הרבה יותר חשוב היום למזראטי מאשר גיבלי וקוואטרופורטה. למעשה התחלנו כבר את הייצור במיראפיורי שבטורינו. הקמנו שם אתר ייחודי בתוך המפעל וברור לנו שזה יהיה הרכב המוביל מבחינת כמויות בראיה הגלובלית שלנו".
מחכים ללבנטה/ ראיון עם מנכ
צילום: מנהל
העתיד
"ב-2018 מזראטי תגיע לאזור ה-75,000 כלים מבחינת מכירות. כעת, אני יודע שזה לא מה שאתם שומעים מיצרני היוקרה האחרים, אבל בעולם הגדול התחום של הסופר-פרמיום קצת הצטמק לאחרונה. יצרני הפרמיום לא מדברים על כך כי הם מוכרים גם דברים קטנים יותר. אבל במבחר שלנו, שממוקם בתחום המאוד יקר, חווינו כמו המתחרים שלנו ירידה מהותית בסין וגם בארצות הברית. באזור שמעל 50,000 אירו, ארצות הברית ירדה מ-125,000 כלים ל-105,000, סין מ-60,000 ל-46,000 וכך גם באירופה ובמזרח התיכון. יש לנו שותפות עם יצרן האופנה היוקרתי זניה בעיצוב הפנים של הכלים שלנו, והמספרים שלנו מתאימים גם למה שהם מרגישים מהשוק שלהם.
"ב-2015 המספר של מכוניות מזראטי שעלו לכביש יהיה בסופו של דבר דומה למה שהיה ב-2014. החלטנו לא לדחוף יותר מדי מכוניות לסוכנים כדי שהם לא יתקעו עם מלאי שיגרום להם להוריד מחירים. כרגע לא ברור לי אם המיתון המסוים הזה יימשך. אני חושב שהכסף הגדול עדיין קיים אבל אם אהיה לרגע קיצוני אז צריך להודות שאף אחד לא באמת צריך מכוניות כאלה. אנחנו ספקי חלומות וברגעים כאלה אנשים מהססים יותר אם ללכת לכיוון הזה".
מחכים ללבנטה/ ראיון עם מנכ
צילום: מנהל
עד כמה חשובה לכם אלפיירי?
"כבר שנים שלא היינו בתחום הזה עם מכונית ספורט ממוקדת, כך שבמובן זה מדובר בפלח חדש עבורנו. זה רכב שונה לגמרי מהגרן-טוריסימו שהיא יותר מדברת על עושר וסגנון".
עד כמה תשתמשו בעתיד בפלטפורמות ומרכיבים משותפים עם פרארי ואלפא רומיאו שהציגה בסיס חדש?
"הקשרים של מזראטי עם פרארי הם היסטוריים, אנחנו מפתחים ביחד מנועים, הם מיוצרים בפרארי וזה הולך להימשך בעתיד.
"הלבנטה מבוססת על פלטפורמת הגיבלי והקווטרופורטה, וכרגע אנחנו לא משתמשים בבסיס החדש של אלפא-רומיאו. עם זאת ברור שכאשר משקיעים כל כך הרבה בארכיטקטורה חדשה, הכיוון יהיה להשתמש במרכיבים ובמכלולים עבור הדגמים שלנו. זה הגיוני. אבל חשוב לזכור שלא נשתמש במנועים. את זה נצטרך לשמור לעצמנו".
איך רואים במזראטי את התפתחות הנושא החשמלי/היברידי?
"אנחנו עובדים יותר על הכיוון ההיברידי מאשר על חשמל בלבד במזראטי, אלפא וג'יפ (המותגים המובילים בקונצרן FCA; א.ש), ואנחנו מתכוונים להציע חטיבת כוח נטענת ב-2018. מערכת זו תוצג קודם בלבנטה ולאחר מכן בגיבלי ובקווטרופורטה, גם בגלל שכלים אלה חולקים כה הרבה. אני לא מאמין שגרסת הנעה זו תחליף את מנוע הדיזל; העלות של המערכת יקרה מדי ולא נוכל למכור אותה באותו מחיר.
"כמהנדס בדקתי לעומק המון מערכות היברידיות נטענות, ואני חייב להודות שהאמת מאכזבת. לדעתי זה לא מה שיציל את העולם וישפר באמת את נושא פליטת ה-CO2. אבל העולם לא מנוהל על ידי מדענים אלא על ידי פוליטיקאים.
"אם מסתכלים על העולם אז הרבה אנשים גרים היום בערי ענק וסובלים מזיהום. בסין יש אזורים שממש קשה לגור בהם. אז אני חושב שנראה בעתיד הרבה יותר הגבלות אזוריות בתחומים עירוניים לכלים הרגילים וזה מה שדוחף אותנו לייצר פלאג-אין. עם זאת כל זמן ש-70% מהחשמל מיוצר על ידי גורמים לא מתחדשים, אז זו רק העברת זיהום. זה לא באמת תורם לחברה ולעולם".
מחכים ללבנטה/ ראיון עם מנכ
צילום: מנהל