שיקום מכונית ממצב "גרוטאה" חזרה למצב נסיעה מושלם הוא פרויקט מורכב, ארוך ויקר. פרויקט השמור בדרך כלל למי שאוהבים את תהליך השיפוץ עצמו, או למכוניות שמצדיקות את ההשקעה האדירה בזמן וכסף. למשל פורשה 911 בגרסה נדירה במיוחד (רק 24 יוצרו), ועוד הרכב הספציפי שניצח במירוץ לה-מאן הנודע בשנת 72'.
השיקום, בו הושקעו אלפי שעות עבודה, בוצע על ידי מחלקת "פורשה קלאסיק" (מחלקה בפורשה המתמחה בחידוש ושיקום דגמים וותיקים של פורשה), ובמימון של אספן אמריקאי, שגילה את הרכב במצב "גרוטאה" מוחלט – חלוד וללא חלקים רבים.
למי קראת גרוטאה?
צילום: מנהל
הרכב האמור יוצר בשנת 71', והוא מגרסה שנקראה s/t 2.5 (אחת מתוך 24 יחידות שאי פעם יוצרו) – ה-s/t צויידה במנוע 6 צילינדרים בנפח 2.5 ל', המבוסס על מנוע ה-2.4 ל' של ה-911 S דאז. גרסאות ה-s/t יוצרו במיוחד לטובת השתתפות במרוצי סיבולת בקטגוריות ה-GT השונות. הרכב הספציפי הזה נקנה במקור ע"י נהג מרוצים אמריקאי בשם מייקל קייזר ב-71', שעשה בה שימוש אינטנסיבי במירוצי סיבולת. בשנת 72' הוא התחרה עם ה-911 הזו ב-6 השעות של דייטונה, 12 השעות של סברינג, אתגר ה-1000 ק"מ בנורבורגרינג וב-24 השעות של לה-מאן כמובן, בה השיג ניצחו בקטגוריה שלו, ומקום 13 מכובד בדירוג הכללי.
אלא שלמרות השירות המכובד שהעניקה לבעליה, הוא לא זכר לה חסד נעורים, ולא דאג לפנק אותה באיזה האנגר מבוקר-לחות לעת זקנה, כפי שקורה לא פעם עם מכוניות בעלות עבר מפואר (שגם מעלה מאוד את ערכן כרכב אספנות). לא ברור מה בדיוק עבר על הפורשה בעשורים שעברו מאז ימי הזוהר שלה, אבל לפני כמה שנים היא נמצאה, הרוסה ומוזנחת, על ידי אספן מכוניות בארה"ב.
למי קראת גרוטאה?
צילום: מנהל
האספן, שהבין את ערכה של המכונית, החליט להשקיע בשיפוצה בחזרה למצב "תצוגה", או יותר נכון, מצב "תחרות" – היא מסוגלת להרבה יותר מאשר רק תצוגה. את ביצוע הפרויקט הוא הפקיד בידיי המומחים של 'פורשה קלאסיק', שניצבו בפני אתגר גדול במיוחד - לא רק בגלל המצב ההתחלתי של הרכב, אלא גם בגלל שבשלב כלשהו בהיסטוריה עבר הרכב ככל הנראה תאונה קשה, שבעקבותיה הושתלו בו איברים מגרסאות אחרות של ה-911. גם העובדה כי הדגם יוצר במקור במספרים קטנים מאוד, הקשתה על איתור חלקים מתאימים. בחלק מהמקרים לא היתה ברירה אלא לייצר חלקי מרכב וחלקים מכאניים ביד.
למרות כל הקשיים, כפי שעיניכם רואות, המלאכה הושלמה והתוצאה מרהיבה. לא נותר רמז למצב המחפיר אליו התדרדרה המכונית הגאה, והיא נראית עכשיו טוב לפחות, אם לא יותר, מאשר בימים בהם התחרתה בלה-מאן. נקווה כי בעתיד תזכה ליחס ראוי יותר למעמדה – ולמחירה, שלאור ההשקעה בשיפוץ בוודאי מגיע לשבע ספרות. ביורו.
למי קראת גרוטאה?
צילום: מנהל