צ'יטה הוא גלאי מכמונות מהירות העובד בעזרת שילוב של GPSעם בסיס נתונים של פרישת המצלמות בישראל. בסיס הנתונים מתעדכן תדיר וכולל מצלמות מהירות, מצלמות רמזור, מצלמות נתיב תחבורה ציבורית ומקומות מועדים למארבי מהירות משטרתיים (ליזר/דבורה).

הדגם הוותיק והמוכר של הצ'יטה, C50, הוחלף לאחרונה בדגם חדש העונה לשם C550i. הדגם החדש שונה משמעותית במראה מהדור הקודם - התצוגה הפכה להיות צבעונית וגדולה יותר, וכוללת מידע רב יותר; צורת המכשיר השתנתה - במקום מלבן ארוך ושטוח, הוא עכשיו מלבד גבוה, רחב וקצר.

הצ'יטה מגיע עם אפשרות להתקנה קבועה ברכב או ארעית, בעזרת תושבת וואקום הנצמדת לשמשה. בהתקנה הקבועה הוא מחובר ישירות לצמת החשמל של הרכב, בהתקנה הארעית הוא ניזון מספק כח ייעודי (וחבל שלא מדובר בחיבור USB, כמו בדור הקודם) המתחבר לשקע המצית. יש מכוניות בהן השמשה הקדמית חוסמת את קליטת ה-GPS - במקרים כלו ניתן להתקין אנטנה חיצונית, אבל מדובר בפתרון לא נוח לאורך זמן, ולכן כדאי לוודא מראש אם מכוניתכם נמנית על הסוג הבעייתי. במכונית בהן יש בעיה של קליטה בגלל שמשה קדמית שלא מאפשר ל-GPS קליטה, ניתן להתקין אנטנה חיצונית, אבל זה פתרון לא נוח במיוחד לאורך זמן, וכדאי לבדוק מראש שברכב שלכם אין את הבעיה הזו.

כאמור, המכשיר החדש מציג מידע רב מבעבר - בנוסף למהירות הנסיעה, יש עכשיו גם מצפן דיגיטאלי, שעון וספירה לאחור של המרחק עד למצלמה/מלכודת. עוד חידוש - בסיס הנתונים כולל עכשיו גם הפרדה בין מצלמה פעילה ללא פעילה, והודעות בהתאם. כך תוכלו להיות בטוחים שלא שהעדר ההתרעה לא נובע מטעות בבסיס הנתונים.

כאמור, הצ'יטה מתריע מפני כל סוגי המצלמות – רמזור (מיותר לדעתנו - אנחנו מאמינים שחשוב לעצור באדום...), מהירות ונתיבי תחבורה ציבורית. בנוסף, אם וכאשר (נקווה שלא) יתחילו לבצע אכיפה עם מצלמות של מהירות ממוצעת על פני קטע כביש, הצ'יטה ידע לחשב האם אתם עוברים את ממוצע המהירות בקטע הספציפי, וימליץ לכם להוריד מהירות בהתאם.

שינויים נוספים לעומת הדגם הקודם: ניתן לתכנת את המכשיר שלא יתריע כלל אם מהירות הנסיעה היא חוקית, ויש התרעה אם הקשר עם הלווין נותק (מה שאומר שמכשיר לא פעיל). ניתן לקבוע את המרחק לפני האיום שבו המכשיר יתריע, לפי סוג האיום. לאחר ההתרעה יש ספירה לאחור במטרים עד למצלמה/מארב וחיווי קולי כשעוברים על פני האיום.

בדגם החדש ניתן לחבר את המכשיר למערכת הקול (בהתקנה קבועה בלבד), כך שהוא ישתיק אותה כאשר יש התרעה.

עדכון בסיס הנתונים של הצ'יטה קל למדי, ודורש חיבור המכשיר עם כבל למחשב הביתי. המשתמשים מקבלים מייל כאשר יוצא עדכון חדש למערכת. בנוסף המכשיר עצמו יתריע אם לא עדכנתם אותו זמן רב.

יתרונו של הצ'יטה הוא בעובדה שהוא עובד גם בחו"ל במעל ל-40 מדינות, כולל כל יבשת אירופה, ארה"ב וניו-זילנד (בחלק מהמקרים צריך לעדכן לפני הנסיעה את בסיס הנתונים של יבשת היעד).

ההתרעות הן קוליות, בעברית, בקול ברור וחזק והן קלות להבנה.

טענות?
בדגם החדש ספק הכח לא גנרי כמו בדור הקודם, מה שאומר שיהיה קשה ויקר יותר (95 שקלים) להחליף ספק כח פגום. מצד שני, בדגם החדש יש בחיבור המצית גם כפתור הדלקה/כיבוי, וזה יתרון אם אתם רוצים להשתיק אותו בנגיעה.

תאורת התצוגה עלולה להיות חזקה מדי עבור חלק מהנהגים, אבל אפשר להעביר אותה למצב לילה (שלא היה קודם), ואז היא "מתעוררת" רק כאשר יש איום.

כמו בעבר, הצ'יטה איננו גלאי רדאר או ליזר. זאת אומרת שאם הגעתם למארב - משמע הוא לא באמת מתריע אם לוזרים עליכם או יש דבורה בסביבה, בניגוד לוולנטיין, למשל. מצד שני, הוולנטיין לא מתריע על המצלמות החדשות, שפועלות ללא רדאר. יש מכשירים שמשלבים בין שתי הפונקציות (התרעה מבוססת מיקום וגילוי קרינת לייזר/רדאר), אך הם יקרים יותר, ועוד לא יצא לנו לבדוק את מכשירי הדור החדש.

עוד חסרון הוא שלמעשה התרעה מבוססת מקום זמינה היום בחינם דרך תוכנת WAZE, והיא כוללת גם עדכונים חיים על מארבי ניידות. אולם ה-WAZE מבוסס הטלפון בדרך כלל מתריע בעוצמה נמוכה יותר, מה שדורש קשב רב יותר מהנהג. כמו כן, בזמן שיחה קשה יותר לשים לב להתרעות ה-WAZE. וכמובן שצריך לזכור להפעיל את ה-WAZE, ולקוות שלא תהיה בעיה עם הקליטה הסלולארית הנדרשת לאפליקציה. בקיצור, עבור לא מעט אנשים, עדיפה הפרדה בין הטלפון להתרעה על מכמונות מהירות.

מחירו של הצ'יטה אצל היבואן הרשמי (חפשו בגוגל גלאי צ'יטה) עומד על 1480 שקלים - בערך שני דוחות מהירות... תמורת התקנה קבועה ברכב תשלמו עוד 100 שקלים.

לדעתנו, בסוף היום מדובר במוצר טוב, עם מגבלות המוצר המובנות בדמות העובדה שהוא איננו גלאי רדאר אקטיבי, אלא GPS עם בסיס נתונים (מצויין!) שמתריע על נקודות קבועות מראש, אבל עושה זאת בצורה טובה ונוחה.