קטגוריה: מיני

גרסה: 1.0 ל' רובוטית

מתחרות בולטות:
סיטרואן C1, פיג'ו 108, קיה פיקנטו, יונדאי i10

מחיר הגרסה הנבחנת: 66,000 שקלים
המיסוי הירוק שנכנס לתוקף ב-2009 נתן דחיפה גדולה לתחום המיני, שבזכות מנועים קטנים ומשקל קל מצטיין בפליטת מזהמים נמוכה, ולכן זכה להקלת מס משמעותית. כך צמחה הקטגוריה תוך שנים מועטות מהיקף זעיר לכ-12% משוק הרכב המקומי. החברה הראשונה שזיהתה את יתרונות המיסוי הירוק עבור מכוניות המיני הייתה מכשירי תנועה, יבואנית סוזוקי. היא הביאה את האלטו במחיר זול בהרבה מזה בו היה ניתן לקבל באותם ימים מכונית חדשה. מחיר שהיה כמחצית ממחיר של משפחתית.
היתר, כמו שאומרים, כבר כתוב בספרי ההיסטוריה של שוק הרכב הישראלי. כאשר מתייצבת כאן יורשת האלטו, הסלריו, שוק המיני המקומי כבר נחשב לאחד הפלחים החשובים בארץ.
בסוזוקי מציגים את הסלריו כמחליפה לא רק של האלטו, אלא גם של הספלאש, שפרשה גם היא לגמלאות, ואין לה מחליפה ישירה. למעשה, בסיס הגלגלים של הסלריו, 243 ס"מ, גדול מזה של הספלאש וזהה לשל הסופרמיני של החברה, הסוויפט. הוא גם בסיס הגלגלים הארוך בקטגוריה, ויחד עם העובדה שהסלריו היא גם אחת הגבוהות בקבוצתה, אפשר לצפות למרחב פנים נדיב.
בניגוד לאלטו, שהגיעה אלינו מהודו, הסלריו שלנו מיוצרת בתאילנד.
סוזוקי סלריו (1.0 ל', רוב') - מבחן דרכים וידאו
צילום: בני דויטש

עיצוב ונראות
הסלריו מציעה עיצוב קופסתי ושמרני, וחסרה את החן השובבי שיש להרבה קטנות בקבוצה, כמו גם לאלטו. היא נראית מעט מיושנת ומאוד לא בולטת. חבילת ה'איקסטרק' הקוסמטית, שכוללת ספים שחורים מסביב לאוטו, מעניקה לה מראה "פנאי" קל, ומשפרת את המצב.
באופן מעניין, למרות בסיס הגלגלים הארוך שלה, הסלריו אינה נראית גדולה במיוחד בחבורת המיני.

פנים הרכב
סביבת הנהג בסלריו נראית פשוטה וקודרת. הכל מרגיש מוצק וחסון, אבל איכות החומרים אינה מרנינה למגע. המערכות השונות קלות לתפעול והבנה ומשפרות את השימושיות, אך חבל שאין תפעול של מערכת השמע מההגה. רמת האבזור מעט טובה משל היונדאי והקיה המקבילות, בזכות חישוקים קלים וקישוריות BT.
תנוחת הנהיגה גבוהה מהמקובל, עם שפע מקום לראש, והינה טובה למדי. התחושה מלפנים אוורירית ומרווחת. גם מאחור המרחב נאה ותא המטען גדול למדי.
סוזוקי סלריו (1.0 ל', רוב') - מבחן דרכים וידאו
צילום: בני דויטש

נוחות נסיעה
נוחות הנסיעה של הסלריו מחוץ לעיר מפתיעה לטובה. בתוך העיר המתלים מציגים אופי "מוצק" - הם לא מגהצים את השיבושים טוב כמו i10, למשל, אבל גם לא מתרסקים על שיבושים גדולים או רועדים על שיבושים קטנים כמו לא מעט מכוניות קטנות.
המנוע מייצר צליל מחוספס וגס תחת עומס, שמלווה ברעשי יניקה בולטים. בידוד רעשי הכביש לא טוב, כך ששילוב בין אספלט "רועש" ונסיעה בין עירונית הופך את תא הנוסעים למקום רועש למדי.

התנהגות ובטיחות
מעבר למשקל הקל מדי של ההגה כאשר מהירות הנסיעה עולה, ולפעולה המעורפלת שלו סביב המרכז, הסלריו מציגה התנהגות טובה למדי. היא אוחזת היטב, יציבה בפניות ומייצרת תחושה בוגרת למדי. גם הבלמים המעט חלשים ורועשים מייצרים בסופו של דבר תאוטה נאתה.
המכונית קיבלה ציון לא מרשים במבחן הריסוק האירופאי, עם שלושה כוכבים בלבד ו-61% בהגנה על מבוגרים. אולם יש לשים לב כי הסלריו נבחנה עם ארבע כריות אוויר בלבד (ללא כריות וילון), בעוד שאלינו היא מגיעה עם שש כריות אוויר, ולא ברור בכמה הכריות הנוספות היו משפרות את ציון הריסוק.
בנוסף מגיעה הסלריו עם מערכת לניטור לחץ אוויר ומערכת למניעת דרדור.
סוזוקי סלריו (1.0 ל', רוב') - מבחן דרכים וידאו
צילום: בני דויטש

מנוע וביצועים

הסלריו משתמשת בגרסה משופרת למנוע ה-1.0 ליטר, שלושה צילינדרים (68 כ"ס) אשר פגשנו בעבר באלטו, שמשודך לתיבה רובוטית חד-מצמדית. חטיבת הכח זו מייצרת ביצועים נאים למדי בעיר והסלריו מרגישה בבית גם מחוץ לעיר, גם בזכות ההילוך החמישי (בניגוד לארבעה בתיבות הפלנטריות בקטגוריה) שמאפשר סל"ד נמוך יחסית בשיוט. פעולת המנוע אינה נשמעת מדי ולא מפריעה במיוחד בתנאי נהיגה רגילים, אך הופכת רועשת תחת עומס.

התיבה הרובוטית טובה - אבל עדיין רובוטית. החלפת ההילוכים חלקות ונעימות יחסית לתיבה רובוטית, אך זה בא על חשבון זריזות החלפת ההילוכים, ועדיין יש הפסקה מורגשת באספקת הכח בזמן החלפת הילוך, עניין שמפריע בעיקר בהאצה חזקה. היא גם יודעת לייצר "זחילה" של הרכב (אם כי מעט מהירה מהרצוי), מה שמסייע בחניות.
הדיבידנד של התיבה הרובוטית מגיע בדמות צריכת הדלק מצוינת. זו נעה במבחן שלנו בין 18.9 ק"מ לליטר בקטעים בין עירוניים (ואף יותר מכך בשיוט רגוע) ועד ל-16.4 ק"מ לליטר בנסיעה עירונית שכללה לא מעט פקקים ורמזורים.

תמורה
הסלריו עדיפה משמעותית על האלטו היוצאת, אבל ביחס לקבוצת המיני כולה היא רק מיישרת קו, ולא פורצת דרך. מצד אחד היא פשוטה מדי למראה, מבחוץ ומבפנים, וישנו גם עניין ציון הבטיחות. מצד שני היא מעניקה יחס טוב של אבזור לשקל, מרחב פנים נדיב וצריכת דלק מעולה. בשורה התחתונה, היא מחזירה את סוזוקי לתחרות בתחום אותו "התניעה" במו ידיה לפני שנים ספורות.
סוזוקי סלריו (1.0 ל', רוב') - מבחן דרכים וידאו
צילום: בני דויטש