לפני כחודשיים השתתפתי בהשקת הפריוס החדשה, שהתפארה בנתון מרשים במיוחד של צריכת דלק משולבת - 33.3 ק"מ לליטר (עם חישוקי "15. "רק" 30 ק"מ לליטר עם חישוקי "17). זמן קצר אחר כך הגיעה הפריוס החדשה ארצה והחלה להימכר לציבור הרחב. עד כאן - הכל בסדר גמור. אלא שאז חבר, שהתעניין בקניית פריוס חדשה, צלצל אלי ושאל אם הפריוס "באמת עושה 27.8 ק"מ לליטר". תיקנתי אותו מיד "הנתון הרשמי הוא 33.3 ק"מ לליטר". אומנם הסיכוי לשחזר את הנתון הזה בחיים האמיתיים קלוש, או לפחות דורש משמעת ברזל ורגל ימין קלה במיוחד, אבל עדיין - נתון זה נתון.
"שמע" סח לי הבחור "לא יודע מה להגיד לך, אבל על המכונית הייתה מדבקה גדולה שהתגאתה בצריכת דלק של 27.8 ק"מ לליטר. אני מניח שאנשי טויוטה בדקו את זה לפני שהלכו והדפיסו מדבקות...". בשלב הזה הרמתי טלפון ליבואן כדי לברר מה בדיוק הולך כאן, וגיליתי שאכן - הנתון הרשמי בארץ הוא 27.8 ק"מ לליטר, למרות שהמכונית משווקת אצלנו עם צמיגי "15. אז לאן נעלמו 5.5 ק"מ, 16.5%, מהקילומטרים שהרכב אמור לכסות על כל ליטר בנזין?
הצצה לגיליון 363 / טורו החודשי של ניצן אביבי
צילום: מנהל
לאנשי טויוטה לא הייתה תשובה טובה מלבד "אלו הנתונים שקיבלנו מהיצרן למסמכי התקינה", והתייחסות לכך שהרכב מגיע לישראל במפרט ל"דרכים משובשות" שכולל מרווח גחון גבוה יותר, ואולי זו הסיבה להבדל. גם פנייה אל היצרן עצמו הניבה תשובה דומה "בישראל משווקת גרסה ל'דרכים משובשות' בעלת מרווח גחון גדול יותר ב–1.3 ס"מ, וזו הסיבה להבדל בצריכת הדלק". האם יש הבדלים נוספים בין הגרסה לארצות מתקדמות (לפחות ברמת הסלילה אצלן) לבין הגרסה שמשווקת אצלנו? על זה לא הייתה ליבואן או ליצרן תשובה.
אומנם הגבהה של הרכב יכולה לגרום לפגיעה בצריכת הדלק, וכך גם חיפוי שונה לגחון (שאף הוא עשוי להשפיע על מרווח הגחון), אך לא בשיעור כזה. האווירודינמיקה של הרכב לא יכולה לייצר הבדלים כאלו בצריכת הדלק, לא בגלל הבדל כל כך קטן. למשל, לסקודה ספייסבק סקאוט, שמוגבהת ב–1.5 ס"מ מהספייסבק הרגילה, אותה צריכת דלק מוצהרת כמו לגרסה הנמוכה ממנה. אפילו ההפרש בצריכת הדלק בין מאזדה CX-5 למאזדה6 סטיישן, למרות הבדל גובה גדול בהרבה, כמו גם הבדל במשקל (ה–CX-5 כבד יותר בכ–90 ק"ג), קטן בהרבה, ועומד על כ–6%.
אז מה עוד מסתתר שם, במעמקי הגרסה ה"קשוחה" של הפריוס, שגורם לזינוק בצריכת הדלק? לא ברור. מערכת סינון אוויר שונה? מערכת קירור בהספק גבוה יותר? גם אלו לא מסבירים הבדל של 16.5% בצריכת הדלק. כנראה שעד שלא אתפוס איזה מהנדס מצוות הפיתוח של הפריוס בפינה חשוכה, ממנה הוא לא יוכל להתחמק מבלי לענות, לא אקבל תשובה מלאה...
הצצה לגיליון 363 / טורו החודשי של ניצן אביבי
צילום: מנהל



המבחן ההשוואתי שערכנו בחודש שעבר ליונדאי טוסון וקיה ספורטאג' 1.6 ל', תאומים זהים מבחינה מכאנית, או לפחות כמעט זהים, הביא אותי למחשבה שזו הזדמנות טובה להשוות את עלויות הטיפולים בין יבואנים שונים. ביקשתי - וקיבלתי בזריזות מפתיעה, יש לציין - את פירוט הטיפולים ועלויות הטיפולים משני היבואנים, והממצאים מעניינים.
ראשית - בעוד בקיה מרווח הטיפולים הוא 30,000 ק"מ, ביונדאי קצת יותר שמרניים ודורשים טיפול כל 15,000 ק"מ. אלא שהיתרון הפוטנציאלי של הקיה בעלויות הטיפולים מתאייד כמעט לחלוטין בשל העובדה שבשני המקרים, נדרש טיפול כל שנה. כך שאם אינכם נוסעים ממש הרבה מעבר לממוצע, בכל מקרה תיכנסו לטיפול פחות או יותר כל שנה. מפרט הטיפולים, באופן לא מפתיע, כמעט זהה - אותן פעולות בדיוק נדרשות אם מתייחסים לטיפול לפי זמן, מלבד העובדה שבקיה מוחלף מסנן האוויר כל שנתיים (או 60,000 ק"מ), בעוד שביונדאי הוא מוחלף רק כל ארבע שנים (או... 60,000 ק"מ). לא מפתיעה גם העובדה שיש הבדלים בעלויות הטיפולים - ומעניין לראות את ההבדלים בעלויות השונות.
ראשית, נראה שאנשי חברת קיה מעריכים הרבה יותר את המכונאים שלהם, לפחות בתחום הזריזות. באופן עקבי. "שעתון היצרן" - הזמן המוגדר על ידי היצרן לביצוע טיפול, ועל פיו נגבה התשלום - קצר בקיה באופן משמעותי מאשר ביונדאי. טיפול קטן אורך שעה במקום שעה וחצי, בעוד טיפול גדול בקיה אורך 1.4 שעות לעומת 1.9 שעות או 2.2 שעות ביונדאי (אצל יונדאי יש, כאמור, שני סוגים של טיפולים גדולים, עם מסנן אוויר או בלעדיו). בהתחשב בכך שמחירון שעת עבודה הוא 260 שקלים - לפני מע"מ! - מדובר בהבדל לא מבוטל.
הצצה לגיליון 363 / טורו החודשי של ניצן אביבי
צילום: מנהל
אלא שגם בתמחור החלקים יש הבדל, ואלו מקזזים חלק מהפער - בעוד שבקיה אטם פקק ריקון השמן עולה רק תשעה שקלים, ביונדאי דורשים עבורו תריסר שקלים טבין ותקילין. לפני מע"מ, כמובן. עלות השמן זהה - 49 שקלים לליטר (הרבה יותר מאשר בחנות מוצרים לרכב, כמובן), ונדרשים ארבעה ליטרים, אבל יש הבדל בעלות מסנן השמן. הפעם זו דווקא יונדאי שצנועה יותר - 76 שקלים לעומת 91. הבדל של 20% על חלק שקרוב לוודאי זהה לחלוטין. ההבדלים במחירי מסנני האוויר - למזגן ולמנוע - קטנים, ושוב היתרון הוא ליונדאי - 160 לעומת 170 שקלים ו–108 לעומת 120 שקלים, בהתאמה. הבדל תמוה נרשם בסעיף החלפת נוזל הבלמים - 21 שקלים בקיה, לעומת 160 שקלים ביונדאי עבור 0.6 ליטר נוזל בלמים!
בשורה התחתונה, הטיפולים ביונדאי מעט זולים יותר. הפער, אם אתם לא נוסעים יותר מ–15,000 ק"מ בשנה, די קטן - סדר גודל של 100 שקלים בשנה בממוצע. ובכל זאת, זה היה תרגיל מעניין מאוד בתמחור עבודות וחלקים זהים אצל יבואנים שונים. לפחות עבורי.
הצצה לגיליון 363 / טורו החודשי של ניצן אביבי
צילום: מנהל