ההכרזה של איווקו על הדיילי המחודש עשירה במסרים מאוד לא מוצנעים. את ההכרזה עצמה עשה היצרן האיטלקי באולם כנסים למרגלות המונבלאן, ההר הגבוה באירופה. לדיילי המחודש שתי סיסמאות; האחת היא Business Instinct, ובהתחשב במשחק הווידאו Killer Instinct (הקיים מ-1994), נראה שמסר אחד הועבר.
איווקו דיילי - מבחן דרכים (השקה)
צילום: מנהל
אבל מה שטוב לבעלים, לא חשוב לנהג, ועבורו תפרה איווקו סלוגן משלו, "Absolute Driving Pleasure" (הנאת הנהיגה המוחלטת), לא מאוד רחוק מסלוגן אחר מעולם הרכב: Absolute Driving Machine (מכונת הנהיגה המוחלטת) של ב.מ.וו. החיבור לגרמניה ולמותגיה לא עצר כאן, ובחזית המחודשת שבכה עם יותר מקשר מקרי למה שנמצא בחרטומה של פולקסווגן פאסאט.
הצגת הדגם הייתה באותו אולם כנסים, המפגש אתו – כולל השבכה הנ"ל – היה כבר במקום עם הצהרה: המצפה שמעל תחנת הרכבל הגבוהה ביותר מול המונבלאן. איווקו לא רק שדרגה את המסחרית שלה – היא השקיעה הרבה כדי שכולם ידעו את זה. דרך אגב, אנשי איווקו לא ממש הכחישו את הקישורים האלה; נראה לי שאפילו היו מרוצים שהדברים היו ברורים.
דיילי של איווקו נולד ב-1978, והדור המדובר הוא השלישי למניין. באיווקו מציינים בגאווה יתירה כי כבר ב-1996 הייתה הדיילי חלוצה בענף עם מנוע חשמלי, ראשונה עם מנוע גז ב-1998 – וראשונה עם מנוע דיזל במסילה משותפת ב-1999. מנוע הדיזל-נעזר-הגז מוצע גם בדגם המחודש.
איווקו דיילי - מבחן דרכים (השקה)
צילום: מנהל
בוקר בא, לעבודה
המדיום הוא המסר, אבל מסחרית, בוודאי מחודשת, קמה ונוסעת על המפרט ועל החידושים.
כללי. דיילי החדשה – כמו קודמותיה – מוצעת בחמש גרסאות מרכב יסודיות ובמספר גדלים, ועם 2 מנועים, 2 תיבות הילוכים ו-2 סוגי הנעה.
מרכב. א. רכב סגור. 1. רכב משלוח (ואן) עם 3 בסיסי גלגלים, 5 רמות אורך, ו-3 רמות גובה לנפח ההובלה של 7.3-19.6 מ"ק במשקל כולל 3.3-7 טון; 2. קומבי, עם ספסל וחלונות מאחור, לנוסעים ומטען; 3. מיניבוס, ל-16 נוסעים ועד 21 נוסעים ומדריך.
ב. רכב שלדה, עם ארגז או בלעדיו, עם צמיג יחיד או כפול מאחור. 1. תא נהג יחיד, עד 7.2 טון, 4.9 טון משא נטו; 2. תא צוות, עד 7 טון.

מנועים. שני מנועי טורבו-דיזל העומדים בתקן יורו 6 הם הסיבה העיקרית לחידוש הדגם, ושניהם משופרים מגרסאות יורו 5 שלהם – בהספק, במומנט, בצריכת הדלק וכמובן בזיהום; גם מזרקים חדשים בלחץ 2000 באר עוזרים. מנוע 2.3 ליטר מציע הספקים של 120, 140 ו-160 כ"ס עם 32.6, 35.7 ו-38.7 קג"מ. מנוע 3.0 ליטר מספק 150, 180 ו-210 כ"ס ומייצר 35.7, 43.8 ו-47.9 קג"מ.
צריכת הדלק, כך איווקו, ירדה ב-8%. על ענייני יורו 6 מופקדת מערכת SCR הפועלת עם אוראה. איווקו טוענת כי עלות האחזקה השנתית נמוכה ב-12% ביחס לדגם הפורש, וכי שמן פטרונס ייעודי לדגם זה (סינטטי, 0-30) נועד ל-50,000 ק"מ או 24 חודשים.
תיבות הילוכים. דיילי מוצעת עם שתי תיבות הילוכים; האחת, רגילה במגזר, היא ידנית עם 6 הילוכים. השנייה, לא שגרתית, היא אוטומטית של ZF עם 8 הילוכים (להשיג, גם, בבנטלי). לתיבה זו מצב חיסכון המגביל את המומנט. כמובן, ניתן להזמין מאט תלמה חשמלי למיניבוס.
הנעה. ברירת המחדל בהנעה היא אחורית. למה לא קדמית – לפחות בגרסאות הקלות – כמו למתחרים? "אנחנו יצרנית של משאיות" הכריזו באוזניי. לדיילי גם אופציה למתלי אוויר מאחור. בנוסף, יש לדיילי גרסת הנעה כפולה מרשימה למדי. נתוני מרכב נכבדים – מרווח גחון של 25.5 ס"מ (בגלל הסרנים), זווית גישה של 49 מעלות, נטישה של 33 מעלות וזווית בטן של 147 מעלות – הם רק ההתחלה. לרכב יחס העברה נמוך לשטח ובנוסף הילוך כוח – מה שיוצר בסיכום כולל 24 הילוכים; שני דיפרנציאלים רוחביים ננעלים ואחד אורכי משלימים מפרט שטח נאה ביותר.
אופציות. גם בדיילי המחודש ניתן להרכיב תוספות מיוחדות, מיכלי דלק נוספים/מוגדלים, מפרש-כוח (PTO), כל מיני סוגי התקנים לפי צורך ואפשר גם לתפור שלדה שאורכה לפי הזמנה אישית.
איווקו דיילי - מבחן דרכים (השקה)
צילום: מנהל

תא נהג. איווקו הוסיפה שני גוונים בפנים כדי שיהיה יותר נעים לנהג, ומספר תאי האחסון מגיע (לפי הדגם) עד 18, וזה די הרבה. אבל העיקר הוא שני שיפורים. האחד הוא הפחתת הרעש החודר פנימה ב-4 דציבלים, בהחלט חידוש מבורך.
השני הוא מערכת מולטימדיה שפותחה במיוחד לדגם המחודש, וזו כוללת ממשק מתקדם של נהג-נהיגה ונהג-מכונה. אותה מערכת מאפשרת לנהג לנהוג באופן אופטימלי, ונהג כזה יכול לחסוך בשנה עד 15% דלק. הנהג יכול בזמן הנהיגה או עם סיומה לקבל משוב על אופן הנהיגה שלו, גם ביחס לצריכת דלק אבל גם יותר (בלימות, נהיגה לא מעוגלת וכו'), כולל השוואה לפרקי זמן אחרים. כמובן, כל המידע הזה זמין גם לבעל העסק.
בנוסף, מאפשרת המערכת לנהג לדעת מה קורה עם כל מכלול ברכב ולהגיב מיד אם משהו משתבש. עוד במערכת גם תוכנת ניווט ייעודית לרכב מסחרי, הכוללת מגבלות תנועה ומעבר לרכב בגודל כזה, הצגת בעיות תנועה, בניית ציר אופטימלי לחלוקה, הפניה לתחנת דלק קרובה וזולה ועוד כיו"ב. גם מידע על הרכב – החל מספר הרכב ועד מצב הרישוי שלו – נמצאים במערכת.
איווקו דיילי - מבחן דרכים (השקה)
צילום: מנהל
שלוש ארבע – ולעבודה
איווקו השקיעה הרבה בהשקה; מעבר לתצוגה החגיגית הנ"ל, ערכו אנשיה למחרת היום סדנאות: על השמן המיוחד של פטרונס, על התיבה המתקדמת של ZF, על מערכת המולטימדיה העדכנית וגם על מערך הניווט המקצועי.
ומה הוזנח? עניין קטן אחד: נהיגה. הזמן שנשאר היה קצר, מספר הכלים ביחס למשתתפים ממש נמוך, המסלול מצומצם והמבנה שלו מגביל. מאוד. כלומר, מדובר במשהו כמו 10-15 ק"מ בנתיב צר, כזה המוגבל במהירות לכל אורכו (כפרים, עיירה) – וזהו. עם שני אנשים ברכב, מדובר כבר במשהו שהוא ממש על קצה קצהו של מזלג.
בין שאר הכלים שהתייצבו – מספר משאיות, כמה ואנים – היה גם מיניבוס אחד. בגלל מגבלת רשיון הביקוש לכלי הזה היה מוגבל ואני קפצתי על המציאה: גם תיבה אוטומטית, גם מתלי אוויר. נו, ממש ברגע האחרון הצטרף עוד בעל רשיון, וזמן הנסיעה הקצר קוצץ בחצי, ולי נשאר רק לרדת אתו כלפי מטה.
ההבטחה העיקרית של אנשי איווקו, על מנוע שקט משמעותית מקודמו – קוימה. לא רק שהמנוע (3.0 ליטר, 210 כ"ס) היה שקט, למרות שיש לו רק ארבעה צילנדרים הוא פעל באופן עגול ונטול רעידות. כושר התמרון, כפי שהתגלה ברחובות הקטנים של העיירה, היה מצוין.

נוחות הנסיעה, בקטעי הכביש שהאספלט שלהם לא ממש טוב – והטמפרטורות בחורף אחראיות לכך – הייתה בהחלט טובה ממושב הנהג. נחמד היה לפגוש הגה מעולה שמעניק גם תחושה טובה לידי הנהג; אם לא במכוניות ספורט עכשווית, לפחות באוטובוס ל-21 איש.
לא הכל מושלם. אין ידית אחיזה לנהג, מה שמפריע בכניסה לרכב (מצד שמאל, לא ממש רלוונטי לארץ). ההגה ניתן להזזה רק לפנים/אחור ולא מעלה/מטה, וזה עניין שהגיע הזמן לטפל בו בכל המסחריות הגדולות/כבדות. מושב הנהג טוב, אבל משענת הראש שלו לא מספיק גבוהה. שדה הראייה לימין-לפנים – עניין חשוב בצומת – לא טוב בגלל קורה גדולה מדי.
התיבה האוטומטית פועלת באופן חלק מאוד, היא מיידית בתגובה ומאפשרת כאמור מעבר למצב חיסכון, עם מומנט מוגבל לשמירה על הוצאות הדלק. התיבה מצוינת – התפעול פחות. המעבר בין שני המצבים (רגיל וחיסכון) לא מאוד ברור, וצריך להקפיד כדי להיכנס לסרק. בנוסף, מסיבות הידועות לאיווקו ו/או ל-ZF, שילוב ההילוכים הוא הפוך מהמקובל בתפעול ידני, וזה סתם עניין מיותר. גם שילוב התיבה למצב P, עניין הנעשה בלחיצת כפתור, לא חד משמעי תמיד, ולכך ממש צריך לשים לב.
איווקו דיילי - מבחן דרכים (השקה)
צילום: מנהל
אז לאחר שחזרתי, נשארו כמה דקות, מצאתי משאית קלה ועמוסה – ויצאתי לדרך הקצרה עוד יותר, אבל בלי שותף לנהיגה. גם כאן התגלה השילוב מנוע/תא-נהג שקט ביותר, ותפעול התיבה הידנית היה מצוין. בגרסה זו, ובניגוד לאוטובוס, הורכבה מערכת המולטימדיה החדשה. הרבה זמן לא היה כדי לבדוק הכל, אבל אפשר היה להתרשם מהגרפיקה הטובה, משפע המידע היעיל לנהיגה ומהאפשרויות הרבות המשרתות את הנהג.
כלי לעבודה

איווקו השקיעה לא מעט בחידוש הדיילי, עם דגש על שיפור בביצועים, בצריכת הדלק ובאחזקה, בשקט ותוספת מערכת המולטימדיה הייעודית לנהג העובד. ההתרשמות מהאופן בו הדיילי המחודש מבצע את מטלות הנהיגה הייתה מוגבלת מאוד בגלל תנאי ההשקה, אבל מספיקה כדי לקבוע שעם התיבה האוטומטית החדשה והשיפורים הנ"ל, נראה שיש לאיווקו אופציה מסחרית שמאוד ראויה לעיון.
איווקו דיילי - מבחן דרכים (השקה)
צילום: מנהל