קטגוריה: רכבי פנאי קטנים

גרסה: 1.2 ל' טורבו, אוט', אקטיב

מתחרים בולטים: ניסאן ג'וק, שברולט טראקס, אופל מוקה, רנו קפצ'ור

מחיר גרסה נבחנת: 120,000 שקלים (תוספות ברכב המבחן: מצלמת רברס+וויז+3 שנות גלישה+מעמד לטלפון - 5900 שקלים; מדרגות צד - 2500 שקלים)
במבחן ההשוואתי שערכנו ל-2008 (מול רנו קפצ'ור ושברולט טראקס) עם הגעתה ארצה ב-2013, היא ניצחה כמכונית - תא נוסעים נעים יותר, נוחה יותר, מתנהגת טוב יותר ושימושית יותר - אבל הפסידה בפרק ה"פוזה". היא פשוט לא נראתה מספיק "ג'יפ", ולזה הצטרפה ביקורת על יחידת ההנעה, ובעיקר על תיבת ההילוכים המיושנת, שהציעה ארבעה הילוכים בלבד ויחסי העברה קצרים, שגרמו למנוע לשדר תחושה עסוקה בשיוט.
ובכן, כנראה שהמתרגמים בצרפת עובדים לאט, אבל בסוף קיבלו ראשי פיג'ו תקציר של הביקורת, הפנימו - ופעלו מיד לחיזוק נקודות החולשה. ואכן, מתיחת הפנים של ה-2008 שאך נחתה בארצנו מתיימרת לטפל בדיוק במה שהתלוננו עליו אז - יש יחידת הנעה חדשה ומודרנית, וחרטום חדש ואגרסיבי יותר. האם היא גם מקיימת?

עיצוב ונראות
כדי לשוות לפיג'ו 2008 מראה "קשוח" יותר האריכו אנשי פיג'ו את מכסה המנוע ומיקמו אותו בזווית אופקית יותר. לקצהו חיברו גריל גדול יותר, בולט יותר, ובעיקר זקוף יותר. והתוצאה, יחד עם מדרגות הצד הדקיקות שהותקנו על רכב המבחן, בהחלט מקנה לרכב הפנאי הקטן של פיג'ו קצת יותר מראה "שטח" וקצת פחות "סטיישן שעומד על קצות האצבעות". באדום בורדו העמוק והנאה של רכב המבחן, התוצאה בהחלט נאה.
פיג'ו 2008 (1.2 ל' טורבו, אוט') - מבחן דרכים (וידאו)
צילום: מערכת אוטו

פנים הרכב
הדבר הראשון שבולט עם הכניסה לרכב היא שגם מבפנים הוא, איכשהו, מרגיש קצת יותר "שטח". אולי זה מכסה המנוע שבולט יותר בשדה הראיה, ואולי שינוי כלשהו בתנוחת הנהיגה (נדמה שאפשר להרים את המושב גבוה יותר מבעבר). שינויי העיצוב עצמם קלים למדי, והקשר ל-208 עדיין ברור. איכות החומרים טובה ביחס למקובל בקטגוריה, וכך גם רמת האבזור. והמזגן חזק למדי. בכל מקרה, רשימת ה"יש" ארוכה למדי - יש בקרת שיוט, שליטה על מערכת השמע מההגה, מערכת מולטימדיה מקורית עם תפעול קל ונוח (ואפשרות "להלביש" עליה וויז - בתוספת תשלום), מראות מתקפלות אוטומטית, ארבעה חלונות חשמל אוטומטיים ועוד.
ברמת האבזור "אקטיב" בה הגיע רכב המבחן יש גם מערכת "גריפקונטרול", אותה פגשנו לראשונה ב-3008 (בחו"ל, לא בארץ). בעזרת חוגה, שהסימונים עליה נראים - כמו המערכת כולה - כהעתקה חסרת בושה מלנד-רובר, אפשר לבחור בין מצב "כביש" ל"שלג", "חול" ו"בוץ" (או ניתוק בקרת היציבות כליל). תפקוד המנוע, תיבת ההילוכים ובקרת היציבות אמורים להשתנות בהתאם למצב הנבחר.
אחרי שמתרגלים להגה הקטנטן שמוצב נמוך מהמקובל, מתגלה תנוחת נהיגה מרווחת ונוחה, עם מרחב מספק גם מאחור. היא אומנם צרה יותר ממכונית משפחתית, ולשלושה ילדים יהיה צפוף מאחור ,אבל כמכונית לארבעה מבוגרים היא מספקת בהחלט.
תא המטען גדול למדי (350 ל'), ובעל מבנה רבוע ונוח.
פיג'ו 2008 (1.2 ל' טורבו, אוט') - מבחן דרכים (וידאו)
צילום: מערכת אוטו

נוחות
אהבנו מאוד את כיול המתלים ב-2008, ולשמחתנו נראה שמהנדסי פיג'ו לא שינו כלום בתחום במתיחת הפנים. זו עדיין אחת המכוניות הנוחות ביותר בקטגוריה, ונוחה בפני עצמה. ומלבד נטיה "ליפול" לתוך בורות של מכסי ביוב שקועים בנהיגה בעיר, מצליחה להתמודד בהצלחה עם כל סוגי השיבושים, עם שילוב טוב בין יכולת ספיגה לריסון.
במבחן הקודם הפריע לנו רעש רוח בולט - לצערי אני לא יכול לדווח לכם אם בעיה זו נפתרה בשל מזג האוויר ה"רוחני" ששרר בימי המבחן. אני כן יכול לדווח על רעש כביש מעט נוכח מדי - אולם בזה אשמים כנראה צמיגי החורף (goodyear vector 4sesons), שהינם רועשים יחסית מטבעם, שהותקנו על הרכב. ולמה הותקנו צמיגי חורף על רכב שנשלח לישראל החמה? אה... כי היצרן קבע שעם צמיגים כאלו מערכת הגריפקונטרול עובדת בצורה האופטימאלית. אנחנו עוד נחזור לזה.
פיג'ו 2008 (1.2 ל' טורבו, אוט') - מבחן דרכים (וידאו)
צילום: מערכת אוטו

התנהגות ובטיחות
נראה שהצמיגים האמורים פגמו במקצת בהתנהגות הכביש המוצלחת של ה-2008. התגובה להפניית ההגה עדיין זריזה, והתחושה הכללית קלילה וצייתנית, אך גבולות האחיזה מגיעים מוקדם מהצפוי, מלווים ביללת צמיגים רמה. לא מפתיע בהתחשב בעובדה שמדובר בצמיגי ארבע עונות. יש להבהיר - לא מדובר באחיזה עלובה, או כזו שתסכן את הנהג והנוסעים, אלא רק באי מיצוי הפוטנציאל שנראה שיש לשלדה הזו.
מצד שני, הצמיגים הללו אמורים - ונראה שהם אכן עומדים בציפיות - לספק אחיזה מעט טובה יותר על מצע תחוח, למשל דרכי עפר טחונות בגליל. זה לא שה-2008 הופכת בעזרתם להיות חיית עבירות, אבל כן הצליחה להתקדם קצת יותר רחוק וגבוה מהצפוי, מרחיבה את גבולות טיול השבילים שאפשר לבצע עם ה-2008. הירידה לשבילים גם אפשרה לי לשחק קצת עם מערכת הגריפקונטרול - כן, יש הבדל בין המצבים השונים. לא, הוא לא משמעותי. מבחינתי אפשר בהחלט לוותר עליה ולחזור לנעול צמיגים נורמאליים - אלא אם אתם רוצים להרשים טרמפיסטים בסיפורי גבורה.
מבחינת בטיחות, קיבל ה-2008 ציון של חמישה כוכבים במבחני הריסוק שנערכו לו ב-2013 - אך יש לזכור כי בזמנו הדרישות (בעיקר בתחום מערכות העזר בבטיחות) היו נמוכות יותר.
פיג'ו 2008 (1.2 ל' טורבו, אוט') - מבחן דרכים (וידאו)
צילום: מערכת אוטו

מנוע וביצועים
כאמור, יחידת ההנעה היתה אחת ממוקדי מתיחת הפנים. את מנוע ה-1.6 ל' האטמוספרי החליף מנוע 1.2 ל' טורבו, ולמרות שההספק המירבי ירד בעשרה כ"ס (ל-110 כ"ס) הרי שזמינות מומנט עדיפה בהרבה אמורה לפצות על כך, כמו גם העובדה כי לתיבת ההילוכים שישה הילוכים עכשיו במקום ארבעה. והתחושה אכן זריזה יותר, עם כח זמין בכל מהירות לביצוע עקיפה זריזה או האצה כדי להשתלב בתנועה. גם עם רכב עמוס לעייפה הביצועים טובים, ואין תחושת מחסור בכח. בנוסף, ההילוך השישי ארוך למדי, מאפשר לשייט במאה קמ"ש ב-2000 סל"ד רגועים ונעימים.
אבל לא הכל מושלם - השהיית הטורבו מורגשת, בעיקר ביציאה מהמקום, והמנוע מייצר לעיתים צליל גס שלא תואם את העידון הכללי שמשדר הרכב.
צריכת הדלק במבחן, שכלל לא מעט נסיעה עירונית ועם רכב עמוס, היתה סבירה בהחלט, אפילו טובה - כ-12 ק"מ לליטר.

סיכום
פיג'ו 2008 היתה אחד מרכבי הפנאי המוצלחים ביותר עוד לפני מתיחת הפנים, והעדכון שעברה טיפל בדיוק בנקודות החשובות. היא אומנם עדיין לא אחת הקשוחות למראה בחבורה, אבל כבר לא ה"לפלף" של הקטגוריה. גם הביצועים שופרו, והמחיר ירד (גרסת ה'אקטיב גו' - בלי הגריפקונטרול, חלונות כהים מאחור וחישוקים שונים - עולה 115,000 שקלים, לפני הנחות כמעט קבועות) - ובקיצור, האריה הזה בהחלט שווה בדיקה מעמיקה אם אתם שוקלים לקנות רכב פנאי קטן.
פיג'ו 2008 (1.2 ל' טורבו, אוט') - מבחן דרכים (וידאו)
צילום: מערכת אוטו