חברת ההזנק הישראלית מנועי אקווריוס (Aquarius Engines), פיתחה מנוע בנזין קטן בנפח 600 סמ"ק המצטיין בצריכת דלק ורמת זיהום נמוכות במיוחד. מנוע כזה הוא שידוך אידיאלי לרכב היברידי מבוסס מאריך-טווח.
עניין צרפתי
לפי סוכנות הידיעות רויטרס, קונצרן PSA – המייצר את דגמי פיג'ו, סיטרואן וד.ס – יממן את המשך הפיתוח של המנוע וינסה אותו בתחילת 2017. היצרן הצרפתי, הנמצא בפיגור בתחום ההנעה האלטרנטיבית בכלל, בהשוואה לפעילות של טויוטה ורנו-ניסאן בפרט, בוחן ליישם את הרעיון שהוביל את וולט של שברולט (2010).
רכב כזה מונע באמצעות סוללות, אך מנוע בנזין קטן יכול לעזור לו כאשר הסוללות נגמרות, זאת בנוסף לטעינתן תוך כדי נסיעה. באופן זה מאריך מנוע הבנזין את טווח המכונית ומקצר את זמן הטעינה. כדי לעזור למכונית שפועלת באופן כזה, מנוע הבעירה הפנימית צריך להיות קטן, חסכן ונקי. ממדים קטנים וצריכת דלק נמוכה מקטינים את המקום והמשקל שתופסים המנוע ומיכל הדלק. בנוסף, מערכת כזאת מאפשרת גם לצמצם את מספר הסוללות, מה שיוביל לחיסכון נוסף במשקל – ובמחיר. להקטנת השימוש בסוללות יש גם יתרונות סביבתיים משמעותיים.
פיג'ו-סיטרואן תבחן טכנולוגיה ישראלית לדגמים חשמליים
צילום: מנהל
לפי רויטרס, גורמים באקווריוס מסרו כי "יצרן רכב אירופאי" הסכים לממן את פיתוח המיזם ולערוך לו מבחני דרכים. האנשים של אקווריוס סירבו למסור את שם היצרן, אך מנהל המחקר והפיתוח של PSA, ג'יל לה בורן, מסר כי "אנחנו בוחנים את הטכנולוגיה" והוסיף כי "דבר לא הוחלט עד כה".
קונצרן PSA, כידוע, עבר משבר בשנים 2012-2014, והתגבר עליו בין השאר בגלל מהלך רכישה של ענק הרכב הסיני דונגפנג. כעת, עם פיגור בפיתוח אבל עם מזומנים של הקונצרן הסיני ושל ממשלת צרפת, החברה מעלה הילוך בתחום החשמל. כזכור, הכריז מנכ"ל PSA, קרלוס טאבראס, כי הקונצרן יציג 11 דגמים חשמליים והיברידיים חדשים עד 2021.
פיג'ו-סיטרואן תבחן טכנולוגיה ישראלית לדגמים חשמליים
צילום: מנהל
ההצעה של אקווריוס
למנוע של אקווריוס בוכנה אחת הנעה בתנועה רוחבית והוא משמש למעשה כמחולל זרם. לפי סימולציה שערכה חברת ההנדסה הגרמנית FEV, למנוע זה יש יעילות אנרגיה כפולה מאשר זו של מנוע בעירה פנימית רגיל.
שילוב של מנוע כזה במסגרת היברידית של מאריך טווח, אמור להוריד את מחיר המכונית משמעותית ביחס להיברידית או לחשמלית מלאה. כמובן, היתרונות של מאריך טווח קשורים גם לשיפור בביצועי הטווח והטעינה של סוללות רגילות. ב.מ.וו i3, מציעה מאריך טווח והגרסה הזו היוותה למעלה ממחצית מהמכירות של הדגם. אולם, עם הצגת הסוללות החדשות כעת, הדרישה למערכת כזו ירדה מאוד.
פיג'ו-סיטרואן תבחן טכנולוגיה ישראלית לדגמים חשמליים
צילום: מנהל