אין ספק שנהיגה כאשר אנחנו לא ערניים היא עניין מסוכן. שדה הראיה מצטמצם, התפישה איטית יותר וכך גם התגובות. הבעיה היא שלא תמיד אנו יודעים להעריך נכונה את מצב הערנות שלנו ולפעול בהתאם (לשתות משקה מעורר, לעצור להתרעננות או למנוחה וכו'). כאן אמור לבוא לעזרה מכשיר ה-stopsleep שקיבלנו לבדיקה, מכשיר שנועד להתריע בפנינו כאשר רמת הערנות שלנו יורדת.

תיאור המוצר
ה-stopsleep הוא מכשיר קטן הנענד על שתי אצבעות, המגיע בקופסה . חיישנים במכשיר מודדים את מוליכות העור, שאמורה לתת אינדיקציה לרמת הערנות. המכשיר נטען באמצעות שקע מיקרו USB הנפוץ היום בטלפונים, והסוללה מספיקה לעד עשר שעות עבודה. המכשיר מתריע על ירידה ברמת הערנות ברטט (חוסר ערנות קל) או רטט וצפצוף (חוסר ערנות כבד, מומלץ לעצור מיד).

היבואן: חברת לייבנזון
המחיר: 590 שקלים

התרשמות הבוחנים
מדובר במוצר נאה, עשוי היטב ונעים למגע (חשוב במיוחד במוצר שיושב על הגוף). המכשיר נענד על שתי אצבעות יחד, ובעצם כופה עליהן להיות צמודות, וזה לא הכי נוח - אבל אפשר להתרגל. הענידה וההסרה שלו מתבצעות בקלות ובמהירות. ההדלקה והכיבוי קלים גם כן, עם חיווי ברור, אבל החיווי לכך שהמכשיר פועל לא מספיק בולט - הבהוב בתדר נמוך מאוד של לד לא חזק במיוחד.
בדקנו - מכשיר להתרעה על הרדמות stopsleep
צילום: מנהל
לא בדקנו עם סטופר, אבל נראה שהסוללה עומדת בהבטחה לעשר שעות עבודה לטעינה, אלא שזה זמן קצר מדי לטעמנו. מי שמבלה הרבה בדרכים, ומטבע הדברים זקוק במיוחד למכשיר כזה, המשמעות היא טעינה כל יום, או מקסימום יומיים.
אבל הבעיה העיקרית שלנו עם המכשיר היא העובדה שיש לו יותר מדי פספוסים מצד אחד (לא מזהה מצבי עייפות) ויותר מדי התרעות שווא מצד שני (מתריע כאשר הנהג ערני לחלוטין). אומנם אפשר לזהות קורלציה ברורה בין ההתרעות למצב הערנות - הסיכוי שהמכשיר יתריע גדול יותר כשעייפים - אבל הזיהוי לא אמין מספיק כדי לפתח אמון מלא במכשיר. אמון שנדרש כדי לשכנע נהג לעצור ולהתרענן גם כשלדעתו הוא לא עייף.

פסק דין
מכשיר ה-stopsleep עשוי היטב ומשאיר רושם איכותי. אבל רמת זיהוי העייפות שלו לא טובה מספיק, ומקשה על מתן אמון מלא בו, ופוגעת ביעילותו כמכשיר מניעה.