קטגוריה: מסחריות בינוניות
מתחרים בולטים: פורד טרנזיט, פולקסווגן טרנספורטר, סיטרואן ג'מפי
טויוטה פרואייס - מבחן דרכים (השקה)
צילום: מנהל
מסחריות באירופה זה עסק גדול מאוד. גדול – אבל לא מספיק גדול כדי שכל יצרן ייצר רכב משלו. הפתרון: שיתוף פעולה בין יצרנים. וכך, אחרי שפיג'ו-סיטרואן (PSA) נפרדה מפיאט (אחרי שני דורות של מסחריות-בינוניות) הם חיפשו שותף חדש – ומצאו את טויוטה, איתה יש להן כבר פרויקט משותף מצליח (לאייגו/ 108/ C1).
היצע
המסחרית החדשה הוצגה בז'נבה 2016, וכמקובל בז'אנר, יש לה מספר לא קטן של תת-דגמים, הרבה גרסאות והמון אופציות; למעלה מאלף, בסך הכל. תחת השם "ואן" מציעה הפרואייס מספר מרכבים: סגור (פאנל ואן); עם דלת כניסה מאחור, חלונות וספסל אחד (קומבי), ורכב שלדה (טנדר).
בנוסף, מוצעת הפרואייס בגרסאות "ורסו" להולכת נוסעים. כאן מדובר בבסיסית, להסעות (שאטל); מיניוואן למשפחה (פמילי), כולל מהדורה מהודרת, ומיניוואן מפואר במיוחד (VIP), טוב גם לישיבות הנהלה בדרכים (מושבים נפרדים, שולחן וכיו"ב).
טויוטה פרואייס - מבחן דרכים (השקה)
צילום: מנהל
פרואייס מוצעת עם שני בסיסי גלגלים – 292 ו-327 ס"מ – ושלוש מידות אורך: 460, 495 ו-530 ס"מ; כמסחרית, היא יכולה לשאת עד 1.4 טון, בנפח של עד 7 מ"ק ולגרור 2.5 טון. כמוליך נוסעים יש לה עד תשעה מושבים. כאן יש לציין כי המידה הקטנה ביותר זהה למעשה בגודלה למסחרית קטנה מוארכת (גרסאות כאלו יש לברלינגו, דובלו, קאדי וקנגו).
הדגם מוצע עם שני מנועי דיזל – 1.6 ליטר (95 ו-115 כ"ס), 2.0 ליטר (120, 150 ו-180 כ"ס) – ושלוש תיבות עם 6 הילוכים: ידנית, רובוטית או אוטומטית. בהשקה שנערכה בפולין השתתפו הגרסאות הבינוניות בגרסת ואן ובגרסת שאטל ופמילי; מנועים בשני הנפחים התייצבו, אבל ה-180 כ"ס נפקד, ומבין התיבות התייצבה רק הידנית.
טויוטה פרואייס - מבחן דרכים (השקה)
צילום: מנהל
נראות ועיצוב
למרות מגבלה בסיסית לעיצוב משיקולי פרקטיקה – שמכתיבים מבנה מוארך, דמוי מקרר המונח על צדו – למסחרית הזאת יש הופעה מרשימה בזכות חזית מודגשת, מוגבהת וכמעט בוטה. מערך פנסים עכשווי, קווים מעוגלים בצדי הרכב ועיצוב נאה של הפנסים מאחור רק מוסיפים. חיתוך השמשה האחורית בגרסאות הנוסעים חינני למראה.
פנים הרכב
עיצוב סביבת הנהג נאה ותכליתי. גרסאות הוואן למיניהן פשוטות למראה, ואלו שבוורסו משופרות יותר במערך הגוונים שלהן. בולט מאוד בורר ההילוכים הממוקם באופן משובח – לפנים, באופן הנופל ליד – שזכה גם למופע אלגנטי בזכות גימור דמוי-אלומיניום. הנדסת האנוש טובה, הראות ללוח המחוונים אינה מופרעת, וקל לסדר תנוחת נהיגה טובה, בזכות תנועת ההגה בשני הצירים וטווח תנועה גדול של המושב. המושבים הקדמיים בגרסאות וורסו המהודרות מופעלי חשמל, ובין השאר כוללים עיסוי, הקשחת מסעד הגב, תצוגה עילית מעולה ועוד.
טויוטה פרואייס - מבחן דרכים (השקה)
צילום: מנהל
סיפון המחוונים כולו עשוי פלסטיק נוקשה מלמעלה ועד למטה, וההתאמה בין המשטחים אינה מושלמת, עם סטיות גובה פה ושם. חסרה מאוד ידית אחיזה קדמית; סף הכניסה לרכב גבוה, ולאדם העובד, הנכנס ויוצא מרכב כזה פעמים רבות ביום, ידית כזו חשובה – וחסרה. עוד יצוינו: משענת עלובה ליד ימין של הנהג, בסיס מעולה בין המושבים (מסתובב ומוסתר) לרישום ולהנחת טבלט או מסמכים; תאי האחסון מרובים.
הוואן מביא אתו מרחב הטענה מכובד; לא נהגנו ברכב עמוס – כך שלא יכולנו להתרשם מכושר ההעמסה או מיכולת הובלת המטען. דלתות הצד הגדולות נפתחות בקלות רבה, ונראה שהכנסת מטען לא תהיה בעייתית. מאחור צמד דלתות אנכיות, וגם כאן התפעול פשוט.
טויוטה פרואייס - מבחן דרכים (השקה)
צילום: מנהל
דלתות הצד בוורסו ברמות הגימור הגבוהות מופעלות חשמל. המושבים גדולים ועטויי עור, מרווחי הראש והברכיים מעולים, אבל ממש לא בטוח שמרווח הכתפיים לשלושה נוסעים יהיה, ובכן, מרווח מספיק. קיפול המושבים לטובת כניסה לשורה שלוש קל ביותר וכך גם הכניסה לשם. מאחור מורכבת דלת יחידה העולה כלפי מעלה. לא מאוד נוח להוריד אותה בחזרה, אבל לא קשה מדי. חלל ההטענה סביר, ויכול לגדול עם קיפול חלקי של שורה שלוש; עם זאת הוא יהיה גבולי מאוד אם מדובר, למשל, בהסעת שבעה תיירים שהגיעו עם מזוודות גדולות מארץ רחוקה.
נוחות
כבישי פולין לא ממש אתגרו את המתלים של הפרואייס. נראה שהוואן מעט רגיש יותר לבעיות של איכות אספלט – אבל כאמור הוא לא היה עמוס. גרסת הנוסעים הייתה נוחה מעט יותר, ועם כיול רך יחסית העסק עבד טוב.
טויוטה פרואייס - מבחן דרכים (השקה)
צילום: מנהל
המנוע מעט נשמע – מעט יותר בגרסת ה-1.6 ליטר הלא-רלוונטית לנו – אבל איכות הנסיעה הייתה תמיד טובה מאוד. במהירויות אליהן הגענו – לא גבוהות מאוד; בפולין אוכפים באדיקות מהירות – רמת הרעשים (רוח, מתלים, צמיגים) – הייתה סבירה ואף יותר. הפרואייס, ובעיקר בגרסת הואן, גילה מעט רגישות לרוחות צד.
התנהגות ובטיחות
המסלול שהוביל אותנו מצדה הדרומי של ורשה אל מעבר לצדה הצפוני, לא היה מהסוג שיכול לאתגר רכב מודרני, אפילו זו מסחרית מוגבהת. במעט שאפשר היה הפרואייס הפגין נימוסי פנייה ראויים. ההגה של גרסת ה-1.6 ליטר היה קל להפליא, וקל משמעותית מזה של ה-2.0 ליטר. ובשתי הגרסאות עמום לתחושה, בייחוד במרכז.
הבלמים היו חריפים בתגובתם בגרסת ה-1.6 ליטר, עם כושר שתילה על גבול ההיסטריה, ואלה בגרסאות ה-2.0 ליטר למיניהן היו טובים מאוד, כולל שליטה משובחת במינון העוצמה.
טויוטה פרואייס - מבחן דרכים (השקה)
צילום: מנהל
פרואייס הוצגה בפולין עם מערך הבטיחות של טויוטה הכולל בקרת שיוט אדפטיבית, בלימה אוטונומית, התרעות על סטייה מנתיב, שטחים מתים ועייפות נהג, קריאת תמרורים, שינוי אוטומטי בעוצמת התאורה ופנסים עוקבי פנייה(!). אבל בארץ תשווק הפרואייס, ככל הנראה, רק עם מובילאיי.
פרואייס, כמו תאומות PSA, נבחנה ב-2015 במבחן הריסוק של Euro NCAP – והציונים מכובדים, מאוד: 5 כוכבים, עם 87% למבוגרים 91% לילדים, 64% להולכי רגל ו-78% למערכות בטיחות (האחרון, כאמור לא רלוונטי עבורנו, מה שמשליך על הציון כולו).
מנוע וביצועים
בהשקה השתתפו מנועי 1.6 ליטר 95 ו-115 כ"ס, 2.0 ליטר 120 ו-150 כ"ס – כולם עם תיבה ידנית 6 הילוכים (5 היל' למנוע החלש ביותר). מנוע ה-1.6 ל' 115 כ"ס לא ממש רלוונטי, אבל יצוין כי למרות ההספק הלא מרשים, ולא מעט תודות לכושר נשימה משובח ולסיוע תיבה עם חלוקת הילוכים מצוינת, היכולת הייתה טובה ומספקת.
מנוע ה-2.0 ליטר הוסיף מחץ תחת עומס והתנהלות נינוחה יותר בשיוט. בשני המנועים בלטה לטובה תיבת ההילוכים, שהוסיפה למיקום המעולה של הבורר גם פעולה קצרה ומדויקת. המצמד, כמו ההגה, הפגין התנהלות שונה בין שני המנועים; קל מאוד ומדי ב-1.6 ליטר, עם התנגדות נכונה בגרסה החזקה יותר.
טויוטה פרואייס - מבחן דרכים (השקה)
צילום: מנהל
סיכום
טויוטה פרואייס היא מסחרית בינונית מוצלחת בשתי גרסאות היסוד שלה – למטען ולנוסעים. איכות הנסיעה שלה טובה – בפולין, בכל אופן – יחידות הכח פועלות היטב, והיכולת הדינמית שלה, ככל שאפשר היה לבדוק, תבטיח ביטחון בתחום הבטיחות. אם היעדר מוחלט של מערכות הבטיחות המתקדמות (בארץ) פוגם.
איכות ההגשה אינה מתעלה, אבל ריהוט הפנים הלא מרגש נראה סולידי, בהתרשמות ראשונה וקצרה זו.
טויוטה תייבא לישראל את גרסת הוואן הסגורה בשתי הגרסאות הארוכות יותר; הסבה לגרסאות קומבי ושאטל תיעשה בישראל. הדגם יוצע עם מנוע 2.0 ליטר בלבד; תיבה ידנית ל-150 כ"ס, אוטומטית ל-180 כ"ס. המחיר החל מ-200,000 שקלים, היבוא ברבע הראשון של 2017, והתחרות קשה. לצרכן הישראלי, בכל אופן, יהיה עוד אולם תצוגה לפקוד, ואם הדבר יגביר את התחרות על כיסו – הרי זה משובח.
טויוטה פרואייס - מבחן דרכים (השקה)
צילום: מנהל