"אין דרך טובה יותר לחגוג מוטוריקה ו-100 שנים לב.מ.וו מאשר הפסטיבל הזה בגודווד", מחייך אולריך קניפס, שהגיע עם ב.מ.וו ושפע מכוניות מירוץ מכמה עידנים – חלקן ממוקמות גבוה לראווה, חלקן רועמות על המסלול. קניפס מחזיק באחד התפקידים המיוחדים בתחום הרכב: ראש החטיבה הקלאסית של ב.מ.וו.
"הייתי אומר שהתפקיד שלנו הוא לשמור על ההיסטוריה של קבוצת ב.מ.וו בחיים. אנחנו מספקים חלקי חילוף לבעלי מכוניות קלאסיות ומחזיקים מלאי של 55,000 חלפים. אנחנו חוקרים ויכולים לספק פרטים היסטוריים על מכוניות שאנשים רוצים לרכוש ולברר אם הן אותנטיות. אנחנו גם מוצאים ללקוחות מכוניות קלאסיות לרכישה.
"יש לנו סדנה גדולה ואנחנו מתקנים ומשחזרים בה מכוניות ישנות. לא הכל אנחנו עושים לבד, אבל יש לנו רשת טובה של ספקים. אנחנו מטפלים במנועים, תיבות הילוכים, מתלים וחשמל. מעבר לכך יש לנו מוזיאון ובו מבקרים מדי שנה 630,000 אנשים ואנו עורכים בו גם תצוגות מיוחדות. בנוסף למוזיאון יש לנו אוסף של 1200 מכוניות ו-180 אופנועים שכולל את כל הדגמים שלנו.
ראיון עם משחזר הקלאסיות של ב.מ.וו
צילום: מנהל
כאשר משיקים, למשל, סדרה 7 חדשה אני מקבל אחת. כרגע היא לא 'מעניינת' אותי, אבל היא תהיה חשובה מאוד עוד 20 שנה. כל מכונית שב.מ.וו מייצרת צריכה להיות שם. יש גם ארכיון בו כל המסמכים הרלוונטיים נמצאים, מקוריים או מצולמים, והוא פתוח לאנשים שרוצים לבדוק מספרי שלדה או לעשות עבודות מחקר. אנחנו גם עורכים הרבה אירועים, והחשוב שבהם הוא קונקורס דה-אלגנס בוילה ד'אסטה שבצפון איטליה".
איך בוחרים איזה גרסאות לשמר?
"זה תלוי כמובן בנפח הייצור. אם זה דגם בייצור מוגבל הסיכוי שנשמר אותו גבוה יותר. ה-Z3 קופה לא יוצרה בכמות גדולה והערך שלה עולה לשמיים. זה נכון גם ל-Z8 שכרגע עולה יותר מ-200,000 אירו. ככלל למכוניות 'ביצועים' יש סיכוי גבוה יותר להתייקר אז אנו שומרים אותן. כך גם המכוניות הפתוחות שלנו. הן יקרות היום לפעמים פי 5 מהסדאן. אנחנו מנסים לשמר כלים שיש בהם אבזור מיוחד; אנחנו לא צריכים מנוע דיזל בנפח 3.0 ליטר בכל מכונית. אם זה X3 או X5 או סדרה 5 זה לא משנה העיקר שכיסינו את המנוע ונשתדל לשמור על כל צורת מרכב.
יש מכוניות עם המון תוספות ויש כאלה שהן בסיסיות. אנחנו רוצים לכסות את האפשרויות גם בחישוקים. ב-M אנחנו מנסים לשמור הרבה מהדורות. הרצון הוא שאם נסתכל על כך בעוד 15 שנים נרגיש שכיסינו הכל".
האם אתם גם קונים מכוניות?
"כן. כל שנה יש לנו תקציב לרכישת מכוניות או אופנועים ולפעמים יש סיפורים מעניינים. מצאנו את ה-507 שהייתה בבעלות של אלוויס פרסלי. הייתה לנו כבר 507 אבל ניסינו להגיע למכונית הזו וכעת היא בשיפוץ (שהסתיים עד פרסום הראיון, כפי שרואים בתמונות). יש הרבה מכוניות היסטוריות בשוק אבל הטובות הן אלה עם הסיפור האישי. מבחינתנו מה שחשוב זה הסיפור והאישיות של המכונית. אנחנו כתבנו ב-1940 את ההיסטוריה במילה-מליה אז יש לנו את הסיפורים שלנו. כך למשל יש לנו את המכונית שהקנצלר הראשון של גרמניה רצה לרכוש ב-1952 – אבל הפסדנו למרצדס, כי הוא לא יכול היה להיכנס לתוכה עם המגבעת".
האם שמירת ההיסטוריה משפיעה על העתיד?
"כאשר עובדים על כיוון חדש המעצבים באים לבדוק את הקווים ולראות איך בנו מכוניות לפני שנים. ובאתר החדש שלנו יהיו סדנאות באווירה ההיא. ההיסטוריה חשובה לכיוון העתידי והאנשים אצלנו מבינים זאת. הם מסתכלים לעבר ולוקחים דברים לעתיד. זה לא רק העיצוב החיצוני, אלא גם ההגה, המנוע המתלים ואיך הדברים תורגמו לתחושות בשנות השישים והשבעים. ה-DNA שלנו מתחיל שם ומהנדסים וחברי הנהלה מגיעים כדי לשמוע את הסאונד ולחוות את ההרגשה. אני מרגיש שזה התפקיד החשוב שלנו".
ראיון עם משחזר הקלאסיות של ב.מ.וו
צילום: מנהל