הבית העליון של גרמניה, הבונדסראט (Bundesrat), פרסם הודעה בה הוא קורא להפסיק באופן מוחלט ייצור מנועי בעירה פנימית (בנזין ודיזל. לא ברור מה עמדתו בנוגע למנועים שורפי מימן), החל משנת 2030. הבונדסראט – הבית העליון בגרמניה, המורכב מנציגי 16 המדינות היוצרות את המדינה הפדרלית הגרמנית – הביא בזאת את דעתן של המדינות השונות בגרמניה, כך מוסר השבועון הגרמני שפיגל, בידיעה שפרסם השבוע.
לפי שפיגל, החלטת הבונדסראט – שאין לה מעמד מחייב – מתבססת על ההכרה שיישום אמיתי של הסכם פריז בדבר צמצום משמעותי של פליטת גזי החממה, מחייב הפסקת ייצור של מנועי בעירה פנימית מכל סוג, ומעבר למנועים שאינם מזהמים. כיום קיים מערך תמריצים לקניית רכב חשמלי, אך המוסד הגרמני, מסתבר, אינו סומך על היצרנים ועל הצרכנים (וראו בהמשך).
המצב הגלובלי
ברקע ההחלטה עומד כאמור הסכם פריז שנחתם בדצמבר 2015, ובו נקבע כי יש לצמצם באופן דרמטי את פליטת גזי החממה, כך שהטמפרטורה עד סוף המאה לא תעלה ביותר מ-1.5 מעלות. ההסכם, עליו חתמו רוב המדינות בעולם, קובע כי לשם עמידה ביעד הזה יש "לשים סוף לאנרגיות מזהמות באמצעות מעבר מלא לאנרגיות מתחדשות עד 2050".
הבית העליון בגרמניה: להפסיק ייצור של מנועי בעירה פנימית עד 2030
צילום: מנהל
אותו תאריך יעד של 2050 נראה לאנשי הבונדסראט רחוק מדי ככל שמדובר במכוניות. לכך מתווספים מרכיבים נוספים, כמו ההכרה בכך שצמצום הזיהום באמצעי תקני יורו מגיע לגבול היכולת, ושלמנועי דיזל אין באמת תקנה בהקשרים מסוימים של זיהום.
מנגד, כבר כיום טכנולוגיות ההנעה הנקיות – חשמל ומימן – ישימות. אל טסלה המאוד יקרה, הצטרפה בתערוכת פריז רנו זואי – כל-חשמלית עממית עם טווח יעיל. דגמי תא דלק, של טויוטה ושל הונדה, נמצאים בייצור והבעיה אינה במכונית אלא ברשת התדלוק במימן.
עניין של גיאוגרפיה
העובדה שדרישה כזו באה מהבית העליון של גרמניה – המדינה בה פועלים יצרן הרכב הגדול בעולם ושלושת מותגי היוקרה הקובעים בפועל את התקנים הטכנולוגיים בתעשייה – היא בעלת משמעות רבה. ושלא במפתיע, ב.מ.וו, מרצדס ופולקסווגן (הקונצרן, כולל אודי וכמובן המותג) פונים לתחום החשמלי במלוא המרץ – הרבה מעבר להצגת דגם פה ודגם שם.
ואכן, בתערוכת פריז הכריזה מרצדס על תת-מותג חשמלי, EQ; אלי שאולי מביא מפריז (כתבת ענק על התערוכה באוטו 369), את דבריו של דיטר זטשה, יו"ר דיימלר, שהצהיר "אנחנו רוצים לרכז את כל המאמץ החשמלי שלנו תחת מטריה אחת", וגם פירט: "עד סוף 2025, 15%-20% מהמכירות שלנו יהיו חשמליות, כך שצריך פלטפורמה ייעודית עבורם. הדבר תלוי כמובן בתשתית ובטעם הקהל".
הבית העליון בגרמניה: להפסיק ייצור של מנועי בעירה פנימית עד 2030
צילום: מנהל
פולקסווגן, שהציגה כבר בפרנקפורט 2015 מערך חשמלי, כולל דגמים מתקדמים של אודי ופורשה, הכריזה גם היא בפריז על מותג חשמלי שייקרא "ID". הרברט דיאס, יו"ר מותג פולקסווגן למכוניות נוסעים, אמר לאלי שאולי כי "ב-2020 נציג משפחה חשמלית חדשה על פלטפורמה ייחודית לצורך כך. עד 2025 נמכור כמיליון מכוניות חשמליות". מרשים – אבל רק 10% מסך הייצור של הקבוצה.
הבית העליון בגרמניה: להפסיק ייצור של מנועי בעירה פנימית עד 2030
צילום: מנהל
ב.מ.וו, מייצרת מכונית כל-חשמלית (i3), והיינריך שוורקופר, מנהל הפרויקט ומראשי פרויקט i החשמלי של החברה, אומר לשאולי בראיון עמו בתערוכת פריז כי "כרגע, כשהמחיר גבוה, עזרת הממשלות מאוד חשובה לכלים האלה. אם השוק יגדל, המחירים ירדו והטעינה תהיה טובה יותר, אולי לא נצטרך זאת".
הבית העליון בגרמניה: להפסיק ייצור של מנועי בעירה פנימית עד 2030
צילום: מנהל
תגובת נגד?
וייתכן, בהחלט ייתכן, כי אותה גישה של יצרני גרמניה שמצאה ביטוי מפי ראשיה בתערוכת פריז, היא היא שהביאה את הבונדסראט להציע דרך אגרסיבית לשינוי כיוון מלא לתחום החשמלי בדמות הפסקה מלאה של ייצור מנועי בעירה פנימית. כי הסיכום של ראשי התעשייה אומר שרכב חשמלי יהיה, אבל – תוך 10-15 שנים והוא יהווה רק 10%-20% מהייצור; ובכלל: השוק יקבע, כולל טעם הקהל, וזה יקרה אם המחירים ירדו, ואם התשתית תגדל.
הבית העליון בגרמניה: להפסיק ייצור של מנועי בעירה פנימית עד 2030
צילום: מנהל
אז כנראה שב-2030 זה לא יקרה, אבל לפי המחוקקים הגרמנים, 2050 ממש לא באה בחשבון. וכפי שראינו עד היום, המדינות מובילות רגולציה אגרסיבית, היצרנים מצליחים רק לשפר עמדות. שנה לאחר הסכם פריז, המגמה המתחשמלת עולה פאזה – והקצב כנראה יואץ באופן מהיר בהרבה ממה שהיצרנים תכננו.