לחברת מרצדס יש היצע מסחרי עשיר מאוד, המגיע מתחום המסחריות הקלות ועד משאיות כבדות, דרך אין ספור וואריאציות שונות וגרסאות שטח. אבל עד היום ההיצע הקל שלה התבסס על וואנים, או לפחות כלי רכב שהיו במקור כאלו וקיבלו גרסאות ארגז פתוח. טנדר קלאסי, כזה עם חרטום בולט בסגנון האמריקאי/יפני, לא היה בהיצע. עד אתמול, בערך.
מרצדס X קלאס – מרצדס טנדר?!
צילום: מנהל
אתמול בערב הציגה מרצדס את ה-X קלאס – הטנדר הראשון בתולדותיה (אם נתעלם מגרסאות ארגז ל-G קלאס). אלא שכרגע מוגדר ה-X קלאס כמכונית תצוגה, למרות שהוא נראה מוכן מאוד לייצור. אולי בגלל שייצור רשמי כבר מתוכנן - סוף 2017, במפעל של ניסאן בברצלונה.
מפעל של ניסאן?! כן, זו לא טעות – ה-X קלאס פותח בשיתוף עם רנו-ניסאן, והוא מבוסס על ניסאן נבארה/ רנו אלסקאן. הסיבה לכך, יש לומר, גלויה – סגמנט טנדרי ה-1 טון נמצא בעלייה מתמדת בשנים האחרונות, ומרצדס – אחת מיצרניות הרכב המסחרי הגדולות בעולם – מבקשת לקחת חלק בפלח שוק תוסס זה. אבל במקום להשקיע בתכנון יקר של רכב חדש, מרצדס, לה יש שיתוף פעולה בתחום המסחרי עם קונצרן רנו-ניסאן, החליטה להתבסס על הנבארה הנוכחי, שהוצג ב-2014. רנו, יש לומר, עשתה את אותו הדבר עם האלסקאן.
מרצדס X קלאס – מרצדס טנדר?!
צילום: מנהל
בשלב זה, אין הרבה מידע על הטנדר החדש. מרצדס מגדירה את ה-X כטנדר הפרמיום הראשון, וממבט בתא הנוסעים ניתן להתרשם כי ייתכן ויש כיסוי להצהרות. שילובי הצבעים הבהירים, גימור הכרום והעץ ויתר הסממנים המאפיינים את דגמי הנוסעים של מרצדס (פתחי האוורור המעוצבים, לוח המחוונים, מסך המולטימדיה המזדקר וה'פד', בין המושבים) לא ממש אופייניים לקטגוריה. יחד עם זאת, ניתן לזהות פה ושם אלמנטים מוכרים מהנבארה – מתגי החלונות וכווני המראות, מתגי בקרת האקלים ולחצני הפיקוד על תיבת ההעברה ונועלי הדיפרנציאל.
מרצדס מקמצים מאוד במידע הטכני, אבל אחד הפרטים שכן פורסמו בהחלט מסקרן – ה-X קלאס הוא בגובה 190 ס"מ, גבוה משמעותית מ-176.5 הסנטימטרים של הנבארה. אבל יכול בהחלט להיות כי הגורם לכך הוא צמיגי ה-"35 הגדולים (על חישוקי "22 ענקיים), פריט שכנראה לא יגיע לפס הייצור.
מרצדס X קלאס – מרצדס טנדר?!
צילום: מנהל
פרט טכני נוסף הוא שהגרסה הבכירה ביותר תוצע עם מנוע V6 דיזל והנעה כפולה, אך לא נמסרו פרטים על יחידות הנעה נוספות. בהמשך הדרך נפגוש תיבת העברה ושתי נעילות דיפרנציאל – כמו בנבארה. מה שעוד מזכיר את הנבארה הוא כושר הגרירה (3.5 טון) וההעמסה (1.1 טון) – והעובדה שגם ה-X קלאס יוצע עם מתלה אחורי רב-חיבורי עם קפיצי סליל (כרגע לא ברור אם כסטנדרט, או כאופציה כמו באח היפני) – מבנה חריג מאוד בנוף הטנדרי.
כמקובל ברכב מודרני – וכמו בנבארה – מרצדס מצהירה כי ה-X קלאס יוצע עם שפע מערכות בטיחות אקטיביות ופאסיביות. אילו מערכות בדיוק? לא ידוע כרגע, למעט העובדה שמערך זה 'יבוסס על מצלמות, גלאי רדאר ואולטראסאונד'. עוד בחלק הטכנולוגי – אפשרויות קישור לסמאטרפון, כולל שליטה מרחוק על הרכב (בעיקר בהיבטים של קבלת מידע על הרכב, כמו כמות הדלק שנותרה במיכל, כמות נסועה וכדומה).
מרצדס X קלאס – מרצדס טנדר?!
צילום: מנהל