בהחלטה בעלת משמעות רבה ביותר, החליטו ראשי הערים של פריז, מדריד, אתונה ומקסיקו סיטי על נקיטת צעדים למניעת כניסת רכב מונע-דיזל לתחומן החל מ-2025.
החלטה זו התקבלה על-ידי ראשי אותן ערים במסגרת הכנס האחרון של ארגון "C40 Cities" בו חברות 40 הערים הגדולות בעולם (נוסד ב-2006), ומטרתו לצמצם את הזיהום ואת פליטת גזי החממה בערים. הכנס שנפתח בסוף נובמבר במקסיקו סיטי העלה שלב את מלחמתן של הערים בזיהום. החלטה זו היא חלק מיישום "אמנת פריז" מ-2015 שנועדה להגביל את עליית הטמפרטורה עד סוף המאה ה-21 ל-2 מעלות.
מעבר לעובדה כי מדובר בערי בירה, חלקן "סתם" גדולות (במטרופולין של אתונה 3.75 מיליון תושבים; בזה של מדריד 6.5 מיליון תושבים) וחלקן כרכי ענק (24 מיליון במטרופולין של מקסיקו-סיטי, 12 מיליון בזה של פריז) – יש להחלטה כזו משמעות החורגת מהגבולות המוניציפליים של אותן ערים.
2025: ארבע ערי-ענק יאסרו כניסת דיזל
צילום: מנהל
ההקשר הרחב
שתי ערי בירה, פריז ומדריד, הן של מדינות בהן השימוש במנועי דיזל גבוה במיוחד, עומד על 50-60 אחוזים מצי הרכב בהן והוא חלק ממסורת רבים שנים. צרפת, כבר לפני כשנתיים, מצאה כי דיזל מזהם בפועל בשיעור גבוה במיוחד, והודיעה כי תפעל להפחתת השימוש במנועים אלה. בנוסף, פעילים למען איכות הסביבה בבריטניה החלו לפעול כי גם עיריית לונדון תנקוט בצעד דומה, וראש העירייה שלה, סאדיק קאן, אמר כי היא תפעל בכל מקרה ליצירת אזור של "אוויר נקי" במרכזה; בלונדון 8.5 מיליון תושבים ומספר כפול במטרופולין.
יחד עם איסור הכניסה על רכב המונע במנועי דיזל, יפעלו הערים האלה להעדפה של אנרגיה נקייה.
להחלטה זו תהיה השפעה עצומה על תעשיית הרכב. המשמעות היא שימי מנוע הדיזל ברכב נוסעים קצרים יותר ממה ששיערו. עוד עולה ממנה כי לא רק מדינות אלא גם ערים גדולות יפעלו באמצעות חקיקה לצמצום הזיהום ופליטת גזי החממה, וכי ההנעה האלטרנטיבית תזכה לעוד דחיפת עידוד.
2025: ארבע ערי-ענק יאסרו כניסת דיזל
צילום: מנהל