חברת האבטחה פוינטר, המתמחה במערכות איתור והשבת מכוניות גנובות, מסכמת את שנת 2016 בשוק הרכב הישראלי. מנתוני החברה, שמאבטחת כ-130 אלף כלי רכב בישראל, רובם חדשים ויקרים יחסית, עולה כי חלה עלייה של 23% בשיעור ניסיונות הגניבה של כלי רכב אלו - זאת בהשוואה לירידה של 19% בכלל שוק הרכב הישראלי.

בחברת פוינטר לא נמסר בכמה מקרי גניבה מדובר, אך צוין כי 80% מהמקרים הסתיימו באיתור הרכב והשבתו ללקוח. מכוניות המצוידות במערכות איתור הן לרוב חדשות ויקרות יחסית, או כאלו הנחשבות על-ידי חברות הביטוח לגניבות במיוחד. מערכת האיתור משדרת את מיקום המכונית למטה חברת האיתור באמצעות מערכת איכון לוויינית, ובכך מסייעת למצוא רכב שנגנב או לסכל את גניבתו.
פוינטר: זינוק בניסיון גניבה של מכוניות פרטיות
צילום: מנהל

מהנתונים עולה כי שיעור הגניבות של מכוניות פרטיות - כולל רכבי פנאי - עמד על 62% מסך הגניבות, עלייה של כשליש. לדברי פוינטר, הסיבות לעלייה בגניבות מכוניות יקרות יחסית נעוצה בעלייה ברמת החיים, ואיתה בזינוק ברכישת מכוניות יוקרה הדורשות מערכת איתור, כמו גם עלייה במספר הגניבות המבוצעות "לדרישה עצמית", כלומר לנהיגה במכונית במקום לפירוקה.

שיטת הגניבה המועדפת על הגנבים הייתה ב-2016 החלפת מחשב הרכב - 70% מהמקרים שזוהו על-ידי פוינטר. 20% מהגנבים עשו זאת על-ידי גניבת המפתחות, ב-8% מהמקרים שוכפל המפתח על-ידי מורשה (אדם שקיבל אותם ברשות מבעל הרכב לצורך טיפול, למשל) ו-2% מהגניבות בוצעו בשוד - למשל כאשר הרכב הושאר מונע על-ידי בעל הרכב ללא השגחה.
פוינטר: זינוק בניסיון גניבה של מכוניות פרטיות
צילום: מנהל

שעות הגניבה המועדפות, כצפוי, הן בין 10 בלילה ל-5 בבוקר, אם כי מכוניות שחנו בחניון תת-קרקעי נגנבו לרוב לפנות בוקר ובסופי שבוע, כך על-פי החברה.

תל-אביב היא העיר ה"מובילה" בשיעור הגניבות - 10% מבין המקרים שטופלו על-ידי חברת האבטחה, ירושלים עם 9% (וזינוק של כ-50% במספר הגניבות), פתח-תקווה עם 5% ובאר-שבע עם 4%.
פוינטר: זינוק בניסיון גניבה של מכוניות פרטיות
צילום: מנהל