מסלול טיול בעבירות בינונית המתאים למי שרוצה לטייל בגליל העליון המזרחי למספר שעות בדרך אל הצימר או לכמה שעות של שטח טרשי באמצע היום. המסלול מטפס מגובה של 60 מטרים צפונה לאורכו של נחל עמוד עד ללב העיר צפת לגובה של 890 מטרים, יוצא מתוך העיר לעבר הר כנען ויורד בשטח עד לעמק החולה לגובה של 330 מטרים.

אבני דרך
כביש 85, נחל עמוד, נחל חנניה, הר קדרים, צוק עכברה, עין סלע, גשר עכברה, עין רזים, עין המבי"ט, צפת, שכונת נווה אורנים, הר כנען, נחל ראש פינה, גיא אוני, ראש פינה, נחל פארעם, עין מרגנית, דרך נוף חצור, חצור הגלילית, יער בירייה, כביש 90.
עבירות, שמורות טבע ושטחי אש
המסלול בעבירות בינונית ומתאים לכלי רכב 4x4 גבוהים עם הילוך כוח. בחורף לאחר גשם (ואף שלג) יכול להיות בעבירות קשה עד בלתי עביר ובקיץ יכול להתאים לרכבי פנאי "גיבורים" היוצאים לדרך בליווי רכב עם הילוך כוח. חשוב לצאת לדרך עם מינימום 2 כלי רכב בשיירה וציוד חילוץ וגרירה מתאים.
צילום: אתר השטח 4X4
* המסלול אינו עובר בשטחי אש של צה"ל ואפשרי לנסיעה בכל ימי השבוע.
* המסלול עובר בחלקו על שבילים ברורים ומסומנים בלב ולצד שמורות טבע מוכרזות בהן יש להקפיד שבעתיים על השביל לכלי רכב.
* אין לזרוק זבל וגם לא זבל אורגני המזהם את הטבע והיכול להביא לחנק של החיות בטבע.
* אנא שמרו על הנוף ועל הדרך למען עוד שנים רבות של טיולים בשטח.
* אורכו של המסלול כ-28 ק"מ בשילוב של כביש ושבילים בשטח והוא יארך כ-4 עד 6 שעות, בהתאם למהירות הנסיעה וזמני העצירות.
* חשוב להקפיד על סיפור הדרך, מומלץ לקרוא היטב את ההוראות להמשך הקיטוע בטרם יוצאים אליו. המסלולים מופיעים בצורה של סיפור דרך עם 20 נקודות ציון ל-GPS הניתנות להורדה מאתר השטח הישראלי www.4x4.co.il.

תחילת המסלול
בכניסה לחניון נחל עמוד שעל כביש 85. כ-1 מזרחה מהמחלף החדש של נחל עמוד (בחיבור כביש 65 וכביש 85) וכ-6 ק"מ מערבה מצומת עמיעד.
למגיעים ממרכז הארץ (ממחלף נחל עמוד) יש לנסוע מזרחה כ-3.5 ק"מ עד המחלף של כחל ומחצבות עמיעד ולבצע פניית פרסה ולחזור מערבה על כביש 85 לכיוון כרמיאל / עכו עד הכניסה לחניון נחל עמוד.
נ.צ. 1 - חניון נחל עמוד

מתחילים ומאפסים מד אוץ

מהחניון הסלול יוצאים צפונה לשביל המסומן בכחול (שביל לכלי רכב).
0.2 ק"מ צומת שבילים עם שביל משמאל המסומן כשביל ישראל (כחול-לבן-כתום).
נ.צ. 2 - צומת שבילים

מאפסים מד אוץ
פונים שמאלה ומערבה לדרך המסומנת כ"שביל ישראל" והחוצה את הערוץ הצר מעל גשרון בטון קטן.
0.1 ק"מ חוצים שער ירוק של רשות הטבע והגנים (אם השער נעול אפשר לוותר על קטע מסלול זה).
0.6 ק"מ צומת שבילים בו שביל ישראל פונה צפונה ויש להמשיך ישר ומערבה לחציית הערוץ של נחל עמוד.
1.6 ק"מ חציית הערוץ של נחל חנניה ולאחר מכן עלייה ארוכה בעבירות קלה עד בינונית, מומלץ לשלב הילוך כוח, LOW, ולטפס בנחת.
2.3 ק"מ מתחברים לשביל כבוש לבן בצומת T הנמצאת בסיום העלייה.
נ.צ. 3 - צומת T

מאפסים מד אוץ
פונים ימינה ומערבה על השביל הכבוש לבן וממשיכים לטפס מעלה.
0.5 ק"מ צומת שבילים ובו פונים שמאלה וממשיכים לטפס מעלה.
0.7 ק"מ מגיעים לסוף השביל בראש גבעה בגובה של 200 מטרים, למרגלות הר קדרים. מסביב שרידי בטון של יישוב או בסיס נטוש עם משטחים מרוצפים שהפכו לשטחי מרעה.
נ.צ. 4 - סוף השביל

מאפסים מד אוץ
חוזרים למטה חזרה עד לצומת של נ.צ. 2 על השביל המסומן בכחול.
למי שמחפש שביל מעט אתגרי - בצומת הקרוב שלמרגלות גבעה 200 יש לאפס מד אוץ ולפנות שמאלה ולמטה עם השביל לכיוון המחצבות.
0.1 ק"מ צומת שבילים בו ממשיכים ישר ולמטה לכיוון הערוץ.
0.2 ק"מ צומת שבילים קטן ולא ברור בו פונים ימינה ומטפסים לאורך השלוחה שלצד הגבעה.
0.8 ק"מ שער בקר (יש להקפיד לסגור חזרה) אותו חוצים חזרה לכיוון השביל הראשי.
0.9 ק"מ מתחברים חזרה לשביל, כ-50 מטרים למרגלות הצומת של נ.צ. 3 בו פונים שמאלה ולמטה חזרה כ-2.3 ק"מ עד נ.צ. 2 במפגש עם השביל הכחול.
נ.צ. 2 - צומת שבילים
מאפסים מד אוץ
פונים שמאלה ולמעלה עם השביל המסומן בכחול (משמאל לשביל הכחול מבנה משאבות מגודר ובקצהו ברז מים לשימוש המטיילים).
0.4 ק"מ צומת שבילים בו פונים ימינה עם השביל הכחול לכיוון צפון מזרח.
0.7 ק"מ מימין ומדרום לשביל רואים את הפתחה של נחל עמוד עם תצפית עד לכינרת.
2 ק"מ צומת למרגלות צוק עכברה ולצד נחל עכברה, הזורם בזרזיף גם בשיא הקיץ.
נ.צ. 5 - צומת צוק עכברה

על הצוק האדיר של מצוק עכברה מסופר כי הוא צופן בתוכו סודות בני אלפי שנים, וביחס אליו התפתחה גם מסורת המספרת כי חלק מכלי בית המקדש השני החרב הוסתרו במערותיו. לרוחבו של המצוק מערות קבורה ומערות מסתור אשר שימשו את היהודים החל מתקופת הכיבוש האשורי (במאה השמינית לפני הספירה), בתקופת המרד הגדול של היהודים ברומאים (לפני כאלפיים שנה) ועד לפרעות ביהודי צפת לפני מאתיים שנים.
כיום אפשר לפגוש שרידי מבנים למרגלות המצוק ונביעה של מים זכים - עין סלע, הפעילה כל השנה. קטע זה של נחל עכברה, שהוא יובל של נחל עמוד, זורם כל השנה בזכות המים שמשחררים חזרה לטבע מתוך הצינור ש"תופס" את רוב הנביעה ומזרים אותם לטובת הישובים הסמוכים.
מאפסים מד אוץ
ממשיכים ישר וצפונה על השביל הכבוש (השביל המסומן בכחול הופך לשביל רגלי הנע במקביל לערוץ נחל עכברה).
0.5 ק"מ צומת בו ממשיכים ישר וימינה בערוץ הנחל ולכיוון החורשה (שמאלה זה למאגר קולחין).
0.7 ק"מ צומת שבילים בו פונים ימינה לכיוון צוק עכברה.
1.3 ק"מ צומת שבילים בעמק שבין החורשה ליישוב.
נ.צ. 6 - צומת שבילים

מאפסים מד אוץ
פונים שמאלה לכיוון היער. בצומת השבילים הראשון ממשיכים ישר, ובצומת השבילים השני, ממש בקצה היער, פונים שמאלה ומטפסים למעלה לתוך היער.
0.3 ק"מ צומת שבילים ביער בו פונים שמאלה וממשיכים לטפס מעלה, לאורך השביל הראשי הכבוש בלבן - הוא השביל הראשי של היער.
0.8 ק"מ צומת בו השביל הכבוש לבן מתחבר לדרך הרחבה.
נ.צ. 7 - צומת שבילים

מאפסים מד אוץ

על השביל הרחב פונים ימינה לכיוון הכפר עכברה.
0.2 ק"מ צומת בו ממשיכים ישר ומזרחה לכיוון המסגד של עכברה.
0.4 ק"מ עולים על הכביש הדרומי של עכברה (מימין נמצא המסגד היפה).
נ.צ. 8 - כניסה מדרום לעכברה
צילום: אתר השטח 4X4
עכברה היה יישוב יהודי בתקופת בית שני, בתקופת המשנה והתלמוד ועד המאה ה-10 לספירה. כיום היא שכונה בעיר צפת בה גרים כ-500 ערבים שהגיעו לאזור כפליטים מכפרים בגליל שננטשו עם קום המדינה.

מאפסים מד אוץ
פונים שמאלה לכביש הראשי המקיף את עכברה ממערב - לכיוון צפת (עוברים דרך מגרש מכונית מקולקלות שלצד המוסך המקומי).
0.6 ק"מ מימין לכביש ולפני העץ הרחב, שביל היורד לכיוון ערוץ נחל עכברה.
נ.צ. 9 - צומת מצפון לעכברה

מאפסים מד אוץ
פונים ימינה ולמטה לכיוון ערוץ נחל עכברה.
0.2 ק"מ צומת שבילים מעל הערוץ בו פונים שמאלה לכיוון הגשר הגדול.
0.6 ק"מ צומת קטן בו פונים שמאלה ולמעלה ומיד ימינה ושוב ימינה על שביל הכורכר הלבן איתו יורדים לכיוון הגשר הגדול.
0.9 ק"מ למרגלות גשר עכברה.
נ.צ. 10 - מתחת לגשר
צילום: אתר השטח 4X4

גשר עכברה הוא הגשר השני בגובהו בארץ (נמוך רק מגשר עמק הארזים שבכניסה לירושלים): אורכו 420 מטרים וגובהו 80 מטרים. הגשר מחבר את כביש 89 מצומת אליפלט שעל כביש 90 לצפת ולמירון. לגשר עכברה יש גם חשיבות ביטחונית בהיותו גשר אסטרטגי המחבר את שטחי האחסון של הטנקים עם עמק החולה ורמת הגולן. הגשר תוכנן לעמוד ברעידות אדמה חזקות והוא יכול לשאת עליו מובילי טנקים עמוסים.

מאפסים מד אוץ
ממשיכים צפונה בתוך הנחל על שביל טרשי "מצוקמק" - מומלץ לנסוע בקטע זה לאט ובהילוך כוח.
שימו לב שביום גשם (או שלג) קטע זה יכול להיות בעבירות קשה עד בלתי עביר ומסוכן לנסיעה.
1 ק"מ צומת של נחל רזים המגיע משמאל ומתחבר לנחל עברה בו פונים שמאלה וממשיכים לטפס בנחל עכברה. משמאל לשביל יש זרימה קטנה לאורכו של ערוץ הנחל המגיעה מכיוון מעיין עין רזים ועין המבי"ט (רבי משה בן יוסף טְרָנִי, מראשי הפוסקים ומחליפו של רבי יוסף קארו, מחבר "שולחן ערוך").
1.6 ק"מ עולים על כביש אספלט כשמשמאל לו מגרש כדורגל מגודר בקצה של צפת.
1.7 ק"מ צומת אספלט עם שביל מימין.
נ.צ. 11 - צומת אספלט

מאפסים מד אוץ
פונים ימינה ולמעלה במעלה השביל המסומן בכחול העולה בערוץ נחל עכברה.
1.2 ק"מ צומת שבילים בו פונים שמאלה לכיוון הבתים של צפת וחוצים מעבר בקר.
1.3 ק"מ צומת בו פונים ימינה ולמעלה על האספלט.
1.5 ק"מ צומת אספלט בקצה הבתים של צפת.
נ.צ. 12 - צומת אספלט

מאפסים מד אוץ

פונים שמאלה לתוך העיר צפת.
בצומת T (ליד הבית של משפחת חכמון) פונים ימינה ולמעלה ברחוב זלמן שזר.
0.2 ק"מ צומת T עם רחוב השבעה.
נ.צ. 13 - רחוב השבעה - צפת

צפת, העיר החשובה בגליל העליון, היא ישוב בן למעלה מ-4000 שנה. העיר הייתה בנחלת שבט נפתלי, ולאחר חורבן בית שני הייתה למקום מקלט לכוהנים מירושלים. בתקופה הצלבנית נבנתה בה מצודה גדולה וחשובה, ולאחר כיבושה על-ידי העות'מאנים ב-1517 התיישבו בה רבים ממגורשי ספרד (1492). צפת הייתה למרכז רוחני חשוב ביותר ובה נוסדה קבלת האר"י, ובה חי גם יוסף קארו, מחבר השולחן ערוך. לפעילות הקבלית הייתה השפעה רבה גם על סביבות העיר וציון הקברים. מהמאה ה-17 הייתה צפת לאחת מ"שלוש ערי הקודש" (עם ירושלים וחברון; טבריה הרביעית הצטרפה ב-1740). הכלכלה נסמכה על אריגה וייצור בדים, אך נפגעה בגלל תחרות במאה ה-18. במאות 18-19 סבלה העיר מ-3 רעידות אדמה וממעשי רצח וביזה בתושבים היהודים.
הקהילה היהודית נפגעה גם בפרעות תרפ"ט (1929). במלחמת העצמאות, מאי 1948, הדפו כוחות הפלמ''ח את הערבים תושבי העיר ואת צבא ההצלה של קאוקג'י אשר הגיע מסוריה להילחם בגליל. מאז נפוצה האמירה כי צפת נצלה בגלל המעשה ובזכות הנס - המעשה הוא שתלמידיה החכמים של צפת ישבו וקראו תהילים כל הלילה והנס - שכוחות הפלמ''ח הגיעו בזמן. כיום צפת היא עיר מעורבת שיש בה חילוניים, דתיים וחרדים ועדיין אפשר לפגוש בה את "זקני צפת" הולכים בסמטאות העיר העתיקה...
פונים ימינה לרחוב השבעה.
0.1 ק"מ צומת T בו פונים ימינה לכביש הראשי.
0.6 ק"מ צומת הכניסה לשכונת נווה אורנים.
נ.צ. 14 - רחוב אודם

מאפסים מד אוץ

פונים שמאלה ומטפסים ברחוב אודם שבשכונת נווה אורנים.
0.3 ק"מ בצומת הרחובות פונים שמאלה לרחוב ברקת.
0.8 ק"מ צומת, הנמצא כמעט בקצה הרחוב, בו פונים ימינה ומיד שמאלה וצפונה לרחוב ברקת.
1.1 ק"מ צומת עם שביל משמאל, ממש בעיקול הדרך כשמימין מיכל מי שתיה ענק מבטון.
נ.צ. 15 - חזרה לשטח

מאפסים מד אוץ

פונים שמאלה לשביל, ליד "חטפ ברקת" - מבנה קטן של חברת חשמל.
0.1 ק"מ פנייה ימינה לשביל המסומן בשחור מעל מעבר בקר שקוע בקרקע.
0.2 ק"מ צומת שבילים בו פונים שמאלה עם השביל הראשי.
0.7 ק"מ מעבר בקר על השביל בכניסה לערוץ נחל ראש פינה - שביל טרשי משובש היורד מזרחה.
1.4 ק"מ שער החוסם את הירידה בערוץ לתוך ראש פינה.
נ.צ. 16 - גיא אוני
צילום: אתר השטח 4X4

גיא אוני הוא הערוץ והרחוב הראשי של ראש פינה הנקרא על שם הכפר הערבי ג'עוני. על שמו של הערוץ נקרא הרומן של הסופרת שולמית לפיד המספר את סיפור העלייה מרוסיה, ההתיישבות בגליל והתמודדות עם הקשיים והפוגרומים.

מאפסים מד אוץ

בשער פונים שמאלה לשביל המסומן בירוק.
1.5 ק"מ צומת שבילים בו פונים שמאלה ולמעלה עם השביל הירוק.
2.1 ק"מ צומת שבילים בו פונים ימינה ומטפסים לצד ערוץ נחל פארעם.
3 ק"מ עיקול חד בשביל בלב הערוץ של נחל פארעם.
3.2 ק"מ צומת שבילים בו ממשיכים ימינה עם השביל הירוק.
3.6 ק"מ צומת בו פונים שמאלה עם השביל המסומן בירוק.
מומלץ לעצור ב"מרפסת התצפית" ממנה רואים ביום בהיר את הכנרת מדרום, רמת הגולן ממזרח, את עמק החולה ולמרגלות מצוק ההעתקים את ראש פינה מימין ואת חצור הגלילית משמאל.
4.2 ק"מ צומת שבילים גדול למרגלות הר יבנית.
נ.צ. 17 - צומת שבילים

מאפסים מד אוץ
בצומת פונים ימינה ולמטה על השביל הראשי.
0.1 ק"מ צומת בעיקול האספלט של דרך נוף חצור המסומנת בסימון כחול ולצידה אתר שולחנות פיקניק מגודר של עין מרגנית, בו פונים ימינה עם כביש האספלט.
0.2 ק"מ האספלט הכחול מתעקל שמאלה ולמטה.
0.9 ק"מ צומת עם שביל היוצא ימינה בעיקול האספלט.
נ.צ. 18 - צומת

מאפסים מד אוץ
פונים ימינה לשביל המסומן בכחול.
0.1 ק"מ צומת משמאל לעמוד חשמל גדול בו פונים שמאלה ולמטה.
0.5 ק"מ צומת שבילים בו פונים שמאלה עם הסימון הכחול.
1.6 ק"מ מתחברים לכביש בחצור הגלילית ליד הקבר של אבא חלקייה וחנן הנחבא - הילדים של חוני המעגל.
נ.צ. 19 - חצור הגלילית

מאפסים מד אוץ

פונים שמאלה על הכביש ויורדים בעיקולי הכביש.
0.2 ק"מ צומת יער בירייה - משמאל שולחנות ומתקני שעשועים, בו ממשיכים ישר לכיוון כביש 90.
1.9 ק"מ מתחברים לכביש 90 בצומת הכניסה לחצור הגלילית.
נ.צ. 20 - כביש 90

סוף מסלול טיול - עד כאן 28 ק"מ פונים ימינה על כביש 90 לטבריה ולמרכז הארץ.

פנייה שמאלה על כביש 90 לצומת מחניים, לרמת הגולן ולקריית שמונה.

להתראות בטיול הבא...
לתגובות ושאלות: [email protected].

הכנת אמצעים למסלול
מומלץ: מצלמה וטלפון סלולרי, מטען ו/או סוללה נוספת
לא לשכוח: מים ומזון לחצי יום של טיול

שיטת הניווט
הניווט על שבילים מסומנים או שבילים ברורים בשטח. מומלץ להשתמש במפת סימון שבילים בקנה מידה 1/50,000. הקפדה על ההנחיות בסיפור הדרך תבטיח לכם הצלחה בניווט. שימוש במכשיר GPS מוסיף לביטחון העצמי אך אינו דרוש למי שמקפיד על סיפור הדרך. יש להקפיד על מדידת מרחק והנחיות סיפור הדרך וסימון השבילים המסודר.

מה עושים?
בטרם היציאה לקיטוע (קטע הניווט מ: מאפסים מד אוץ עד ל: מאפסים מד אוץ) יש לקרוא היטב את סיפור הדרך ואז לצאת לדרך ולנסוע מנקודה לנקודה בהתאם להנחיות, למדוד מרחק בין נקודה לנקודה ולעקוב אחר סיפור הדרך בנקודות המשמעותיות שבהן צריך לפנות, לרדת מהשביל המסומן או לשנות כיוון, ישנה נקודת ציון באמצעות סיפור הדרך, מכשיר ה-GPS והשכל הישר, הקפידו להגיע לנקודות ציון אלו ומשם להמשיך הלאה לקטע הבא שימו לב שיכולים להיות הפרשים במדידת המרחקים (הגדלים ככול שהמרחק הנמדד גדול יותר) חשוב להשתמש במפה תוך כדי הטיול על מנת לחבר בין סיפור הדרך לשבילים המסומנים בשטח.