התקינה השלטת בתחום הרכב בארץ היא התקינה האירופאית. זו התקינה בה נדרשות לעמוד המכוניות המיובאות ארצה – בחריג אחד. בעקבות לחצים פוליטיים בשנות התשעים, התירה ממשלת ישראל יבוא של מכוניות של מותגים אמריקאים, שלא מוצעות עם תקינה אירופאית, בתקינה אמריקאית. בהמשך, הורחב ההיתר לכל המכוניות המיוצרות בצפון אמריקה, גם אם הן של מותגים לא אמריקאים.
זו הסיבה שמשווקות בארץ לא מעט מכוניות עבורן אין תוצאות מבחני ריסוק של ארגון יורו NCAP האירופאי וגם לא יהיו – כי הן לא משווקות באירופה. לכן כדאי להכיר את מבחני הריסוק האמריקאים, שיאפשרו לנו לקבל מושג לגבי בטיחות כלי רכב שאין להם ציון ריסוק אירופאי.
שני המכונים המוכרים בתחום בארה"ב הם NHTSA (National Highway Traffic Safety Administration) הממשלתי, ו-IIHS של חברות הביטוח. דווקא האחרון מוכר כמחמיר ויסודי יותר, ולכן משמעותי יותר מבחינת מי שמעוניין לדעת מה רמת הבטיחות של המכונית אותה הוא חושב לקנות. לכן החלטנו להרחיב מעט על הארגון והמבחנים שהוא עורך, כדי שתוכלו להבין טוב יותר את תוצאות מבחני הריסוק שהוא עורך.
מבחני ה-IIHS – בטיחות מכוניות במבטא אמריקאי
צילום: מנהל
ארגון של חברות הביטוח
ה- (Insurance Institute for Highway Safety) IIHSהוא ארגון אמריקאי ללא מטרות רווח, שהוקם ב-1959 בוירג'יניה על-ידי חברות ביטוח בארה"ב. הגוף קם במטרה לצמצם את כמות הנפגעים בתאונות הדרכים במדינה, כאשר אחת הדרכים להשיג זאת היא עידוד יצרני הרכב לשפר את בטיחות המכוניות שהם מייצרים. לשם כך הארגון מדרג דגמי מכוניות שונים מבחינת בטיחות, על פי התוצאות במבחני ריסוק שהוא עורך.
ציונים והמלצות
בשונה ממבחני הריסוק של NCAP (Euro NCAP הוא "הסניף האירופאי" של הארגון), שם מקבלות המכוניות ציון מספרי ובכוכבים, שיטת הדירוג של IIHS מורכבת מציונים מילוליים: Good, טוב; Acceptable, קביל; Marginal, גבולי; Poor, עלוב (G, A, M ו-P בהתאמה). בנוסף, המכון מעניק גם המלצות כוללות, כשהגבוהה ביותר היא "Top Safety Pick Plus" והשנייה נקראת "Top Safety Pick".
כדי לזכות בהמלצה הבכירה, על המכונית הנבחנת לזכות בציון "טוב" בכל חמשת מבחני הריסוק: "חפיפה נמוכה" (פגיעה ב-25% משטח החזית), "חפיפה מתונה" (פגיעה ב-50% משטח החזית), "התנגשות צידית", "חוזק גג" (מדמה מקרה של התהפכות) וריסון הראש במושבים בעת התנגשות (רלבנטי לפגיעות מסוג "צליפת שוט" הנפוצות בפגיעה מאחור). בנוסף, כדי לקבל את ההמלצה המדוברת, המכוניות נדרשות להגיע עם מערכות בטיחות מתקדמות הכוללות בלימה אוטונומית עם ציון מילולי "מתקדם" או "נעלה" ("Advanced" ו-"Superior" בהתאמה), ותאורה קדמית בדירוג "קביל" או "טוב".
מבחני ה-IIHS – בטיחות מכוניות במבטא אמריקאי
צילום: מנהל
ריסוק בחפיפה נמוכה. מאתגר חגורות הבטיחות וכריות האוויר במבחן קשה
אז מי יותר מחמיר – IIHS או EURO NCAP?
קשה לענות תשובה חד-משמעית בנושא בשל המורכבות של מבחן הריסוק, בו הציון הכולל מורכב משילוב של מרכיבים רבים. אולם אין ספק כי מבחן החפיפה הנמוכה (25%) שעורך ה-IIHS הוא מבחן מאתגר יותר עבור כלי הרכב מאשר מבחן החפיפה החלקית (40%) המקובל במבחן האירופאי.
ככל ששטח החפיפה קטן יותר, כך מרוכזת אנרגית התאונה באזור קטן יותר מהרכב, ולכן העיוות של אותו אזור יהיה גדול יותר. בנוסף, בתאונות מסוג זה נוצרת בדרך כלל גם תנועה סיבובית של הרכב, שגורמת לכך שהנהג והנוסעים לא יוטחו ישירות קדימה, אלא גם הצידה – מה שמעמיד את כריות האוויר וחגורות הבטיחות במבחן קשה יותר.
מבחני ה-IIHS – בטיחות מכוניות במבטא אמריקאי
צילום: מנהל
מבחן ריסון הראש
בנוסף, המבחן של IIHS בוחן גם אלמנטים שהמבחן האירופאי אינו כולל – הוא הכניס את מבחן "צליפת השוט" שנים לפני שהוא הוסף למבחן האירופאי, וכיום בוחן את איכות תאורת הרכב, אלמנט שהמבחן האירופאי אינו בוחן כלל.
מצד שני, המבחן של IIHS לא בוחן אלמנטים שנכללים במבחן האירופאי, כגון ציון נפרד להגנה על ילדים (יש להם דירוג, נפרד, לקלות השימוש בעיגוני LATCH, המקבילה האמריקאית לאיזופיקס) או מבחן פגיעה בהולכי רגל.
לסיכום, מבחן ה-IIHS מספק נקודת מבט שונה לגבי בטיחותן של מכוניות. בהרבה מובנים הוא מחמיר יותר מהמבחן של יורו NCAP, אך בתחומים אחרים הוא מחמיר פחות. אולם אין ספק שציון "בחירת הבטיחות" שלו, וכמובן "בחירת הבטיחות פלוס", הינו חותם כשרות רב משמעות בתחום.

מבחני ה-IIHS – בטיחות מכוניות במבטא אמריקאי
צילום: מנהל