ה-Euro NCAP חוגג 20 שנות פעילות. ב-4 בפברואר 1997 פרסם גוף המחקר האירופאי את תוצאות מבחני הריסוק הראשונים בתולדותיו, וגרם למהפכה בתעשיית הרכב האירופאית בפרט, והעולמית בכלל. שבע מכוניות נבחנו אז, אף אחת לא הצטיינה - ולראשונה הציבור יכל להתרשם באופן אובייקטיבי מבטיחות המכוניות שהוא רוכש.
רובר 100 (גרסה משודרגת של אוסטין מטרו ששווקה בישראל), זכורה במיוחד בגלל הציון המביך של כוכב אחד מתוך חמישה, כאשר המכונית נמעכה ללא היכר. תוצאות המבחן הובילו לביטול הדגם באופן כמעט מיידי. פיאט פונטו, ניסאן מיקרה, אופל קורסה ורנו קליאו, הביכו עם שני כוכבים, ו"מצטיינות" המבחן הראשון - פורד פיאסטה ופולקסווגן פולו - זכו לציון שנחשב כיום לנמוך: שלושה כוכבים.
מאז Euro NCAP פרסם לא פחות מ-630 תוצאות מבחנים, שהביאו לשינוי דרמטי בדרך שבה מתוכננות ומיוצרות מכוניות חדשות. אביזרי בטיחות דוגמת כריות אוויר, חגורות עם קדם-מותחנים, בקרת יציבות ועוד, הפכו כולם למחזה נפוץ במכוניות בזכות המבחנים הבלתי-תלויים, ושינו בדרך את הדרך שבה מעוצבות המכוניות.
78 אלף חיים ניצלו: ה-Euro NCAP מציין 20 שנה
צילום: מנהל
אז והיום: הונדה ג'אז 2017 וניסאן מיקרה מ-1997
על-פי נתוני האיחוד האירופי (שכוללים גם את ישראל), ב-20 השנים שחלפו לא פחות מ-78 אלף בני אדם לא נהרגו בתאונות, תודות לשיפור בבטיחות כלי הרכב. אצלנו לדוגמה, מספר ההרוגים בתאונות ירד מלמעלה מ-530 בשנה בסוף שנות ה-90, לכ-350 בשנת 2016. חלק ניכר מכך מיוחס לשיפור הדרמטי בבטיחות המכוניות.
בשנים האחרונות ה-Euro NCAP החל להסיט חלק מתשומת הלב שלו מרמת הבטיחות הפאסיבית, כלומר כיצד המכונית שומרת עלינו במקרה של תאונה, לבחינת רמת הבטיחות האקטיבית - כלומר כיצד המכונית מנסה למנוע מהתאונה להתרחש מלכתחילה. מיותר לציין כי מניעת תאונה יעילה יותר מהגנה פאסיבית, טובה ככל שתהיה.
לצורך כך, המכון החל לבחון גם מערכות בטיחות מתקדמות, דוגמת בלימת חירום אוטונומית, התרעת סטייה מנתיב ומערכות דומות נוספות. שינוי זה הוביל לכך שהשגת ציון החמישה כוכבים הנכסף הפכה שוב לקשה יותר, ובעיקר למבלבלת מעט לרוכשי הרכב. בישראל לדוגמה חלק מהמכוניות הנבחנות באירופה, מגיעות בלי אבזור הבטיחות המתקדם, וכתוצאה מכך אינן זכאיות לציון הבטיחות של Euro NCAP.
78 אלף חיים ניצלו: ה-Euro NCAP מציין 20 שנה
צילום: מנהל