העובדה שרכבי פנאי התחילו את הקריירה שלהם בארה"ב ושהדגמים הראשונים שלהם היו קומפקטיים וגדולים יותר, גרמה לכך שדגמים קטנים לא היו בעסק הרבה זמן. הונדה HR-V הראשון (1999), שלא הצליח, רק הדגיש את המסר: פנאי זה לגדולים יותר.
ממציאים את הקימור
ניסאן הציגה רכב פנאי קטן מבוסס-סופרמיני ב-2010. עיצוב מבריק ומקסים עשה את הג'וק לרכב רב-מכר בעולם, וגם בארץ (מ-2011) – ויצרניות הרכב מיהרו, מאוד, להצטרף לחגיגת המכירות. במחיר של משפחתית, יכול היה הקהל הצמא לרכב פנאי, הטרנד הכל-כך מצליח של עולם הרכב, לרכוש דגם שיסתדר היטב גם בעיר. כמו הסופרמיני עליו הוא מבוסס, זה הרי אזור המחיה העיקרי שלו.
אבל התוצאה הייתה מאכזבת. כאשר רק העיצוב מוביל, הציבור קונה בהמוניו ומוכן לשלם יותר רק בגלל המופע, הרבה מדי מסופרמיני עממית נשאר ברכב. הדור הראשון של רכבי הפנאי הקטנים השאיר תחושת בוסר קלה – הן בביצוע והן בכיוון הכללי. אמנם כמעט כל יצרן בחר כיוון מעט שונה, אך כולם הסתפקו באיכות חומרים בסיסית בתא הנוסעים וגם המתלים לא התעלו.
סוזוקי ויטארה – נבחר השנה ברכבי פנאי קטנים
צילום: אילן קליין
הדור השני
אבל התחרות, ירידת המחירים של רכבי הפנאי הקומפקטיים והצמדתם לאלה של משפחתיות, דרישות השוק, הזמן שחלף והבהילות שירדה – אפשרו ליצרנים להציע דור חדש של רכבי פנאי קטנים משופרים מקודמיהם.
וכך הופיעו דגמים חדשים עם מפרט טוב יותר, איכות משופרת, אבזור נרחב – וגם המחירים התייצבו באזורים מעט נכונים יותר. הגיוון, כמו בסופרמיני ובניגוד למשפחתיות, נשאר ומודגש יותר.
סוזוקי ויטארה – נבחר השנה ברכבי פנאי קטנים
צילום: אילן קליין
ומתוך החבורה המגוונת הזו, נראה שמי שקלעו הכי טוב למטרה הם אנשי סוזוקי עם הויטארה החדש, דור רביעי שהוצג ב-2014. רכב הפנאי העכשווי שונה משמעותית במבנה שלו מהדגמים הקודמים שהיה להם מפרט שטח "אמיתי", וגם האופי שונה בהתאם: רך ונעים מול קשיח וספרטני.
לויטארה החדש עיצוב "פנאי" קלאסי; הממדים החיצוניים צנועים, אך מרחב הפנים טוב והוא אינו צפוף; לא רק שהוא מציע כאופציה אבזור נוחות עשיר, אלא מפגין כי הוא מתכוון ברצינות לעניין הפנאי, עם אפשרות להנעה כפולה. התוצאה: רכב פנאי הרחוק מספיק מסופרמיני ומרכבי פנאי אחרים, אופי ברור וממוקד – וכל אלה במחיר סביר בהחלט לז'אנר. ההצלחה במכירות מפגינה שלא רק אנחנו חושבים שמדובר במתכון מוצלח ובביצוע תואם.
אוטו השנה 2017 בקטגורית רכבי הפנאי הקטנים: סוזוקי ויטארה

סוזוקי ויטארה – נבחר השנה ברכבי פנאי קטנים
צילום: אילן קליין