תחום האינדורו פורח בארץ בשנים האחרונות – אופנועים נמכרים במספרי שיא ותחת כל עץ רענן צצה קבוצת רכיבה. זה מתבטא גם בפעילויות בשטח – ימי רכיבה מאורגנים, מפגשים והדרכות רכיבה.
 
על יוזמה כזו, של הדרכת רכיבה, אני רוצה לספר לכם הפעם. לי וולטרס ,מדריך בעל שם מממלכת האינדורו העולה בשנים האחרונות – בריטניה – התארח לאחרונה במסגרת אירוע "רוכבים למען רוכבים" שהתפרש על פני כמה ימים במהלך ינואר האחרון .
לוולטרס רזומה מכובד שכולל אימון וליווי רוכבים ברמות גבוהות, הוא רוכב מגיל 6, בעל בית ספר לרכיבה באנגליה. הוא מדריך לא מעט גם ביוון וקפריסין בעלות מזג האוויר הנוח, כך שעוד שעה טיסה לא הפחידה אותו.
 
רוכבים למען רוכבים
צילום: עומרי גוטמן 
 
האירוע נולד בעקבות חיבור בין רוכב מתחיל יחסית ,איתמר ציפורי ,שלומד וסורק את השוק מכמה אספקטים של רוכב טרי יחסית ,ומוסך FRT בראשל"צ ברשות פרדי ורז, מוסך מורשה עופר אבניר שמהווה מרכז ידע לרוכבי הוסקווארנה, וללא מעט רוכבי דיונות מקומיים. לפני כמה חודשים איתמר נכנס לטפל במוסך ומשם והלאה נולדה חברות עם פרדי שהתחילה ביחסי לקוח מוסך, והמשיכה בטיולי סופ"ש משותפים עם המשפחות.
 
רוכבים למען רוכבים
צילום: עומרי גוטמן 
 
כסטארטאפיסט בעל נפש יוזמת ,התבונן איתמר על השוק מהצד, ויחד עם פרדי שנמצא בצנטרום של התחום, הגיע למסקנה שקהל הרוכבים צמא למדריך מומחה. לא רוכב-כוכב בעל שם שידהים את כולם בביצועיו, אלא מישהו שמתמחה בהדרכה שידע להרביץ תורה ברוכבים. מישהו שתחת ידיו עברו מאות אם לא אלפי מודרכים , שיוכל לתת ערך מוסף בבניית תורת רכיבה מפורטת מרמת מתחילים ועד רמות רכיבה גבוהות יותר. זה מה שדרוש לרוכבים המקומיים, בעיקר אלו שהצטרפו לשורות עם צמיחת השוק בשנים האחרונות.
 
נדלג על שלבי הלוגיסטיקה – נוצר הקשר עם לי, איתו נבחנו רעיונות רבים עד שנבנתה תוכנית הדרכה גמישה, שמשתנה בהתאם לרמת הרכיבה תוך שמירה על "כיתות" מצומצמות. ובנוסף הוגדר יעד מחיר שיהיה נגיש לרוכבים רבים.
 
רוכבים למען רוכבים
צילום: עומרי גוטמן 
 
עבדכם הנאמן השתתף ביום ההדרכה האחרון, שכלל רוכבים מנוסים ,ותיקים וכמה מתחרים בליגה המקומית... והבינ"ל .
ההדרכה התמקדה בפניות ותיקול מכשולים מגוונים ,עליות טכניות ,מדרגות בגבהים שונים ועליות בתוואי שנבחר אקראית (FREE RIDE בהובלת המדריך ותיקול מכשולים לא מתוכננים תוך כדי רכיבה).
 
תחילת יום ההדרכה כלל עמידת מוצא נכונה על האופנוע ,כל אחד מהמשתתפים "נמדד" ועצות לשיפור התנוחות נתנו ברמה מקצועית תוך מתן דגשים וסיבות לכל תנוחה והשפעתה על האופנוע ועל הרוכב. כקבוצה יחסית מצומצמת וותיקה, כל חניך קיבל את תשומת הלב שלו ,תוך כדי שיח עם לי, תיקון ליקויים והבנת המשמעויות של הטעות לעומת הנכון .
 
משם עברנו לשלב המעשי – לי התמקם במרכז פנייה הדוקה יחסית שהוא סימן , ונתן דגשים לפנייה נכונה ,תוך ליווי במבט של בוחן בבחינות בגרות ותיקון הערות אישי לכל משתתף ולקבוצה. הדגש על כל תנוחה ,טעות ,ותיקון הן מהרמות הגבוהות שנראו כאן. כמו באגדות על המורים – מתברר שגם למדריך יש עיניים בגב, וכל שלב בביצוע נקלט, מנותח ומתוחקר בסוף. כל חניך קיבל הארות והערות ויכל ליישם מיידית תוך ביקורת צמודה ,אהבתי!
 
אותה רמת הדרכה המשיכה בתיקול מדרגות, ובסוף התרגול יצאנו לרכיבה בתוואי לא מתוכנן בהובלת המדריך, כשבתחילת כל אלמנט מתבצעת הדגמה מפורטת מספר פעמים ,שממשיכה במהלך הביצוע כך שאף רוכב לא יוצא מקופח ,וכל שאלה זוכה להתייחסות מקצועית.
 
רוכבים למען רוכבים
צילום: עומרי גוטמן 
 
מה הלאה?
בעקבות פערים בין הגדרות המדריך להגדרות המארגנים, נוצר פער בין רמת הרכיבה הנתפשת ע"י החניך המעיד על עיסתו לבין מה שהמדריך מגדיר PRO (כרמה שצריכה פחות הערות ויותר FINE TUNING –בעיקר מתחרים במירוצי הארד/אקסטרים אינדורו). פער שלדברי לי עלול להוביל לפספוס חומר או דילוג על שלבים מבחינת הרוכב.
 
הלקח הופק (הבטחנו לכם הפתעה...), ובישיבות סיכום ימי ההדרכה הוחלט על סבב הדרכות נוסף בחודש (כל החודש!) מאי הקרוב, במהלכו יועברו כאן קורסים נוספים לכל הרמות. עיקר הלקח היה בפילוח רמת הרכיבה על מנת להתאים אותה טוב יותר לרוכב ולמציאות שבה הוא חי, כדי להעביר לו חוויה שהוא באמת ילמד ממנה. מה שחשוב לציין ,מבחינת החוויה האישית שלי ולאחר השתתפות בכמה קורסים של רוכבים מחו"ל – יכולת ההדרכה וגמישות ההתאמה ליכולות הרוכב שהפגין וולטרס גבוהה בהרבה מזו שהפגינו רוכבי-על שבהדרכות בהובלתם השתתפתי בעבר. קורסים שבהם הדגש הוא על שם המדריך אולי מושכים יותר, אבל יעילים פחות עבור רוב הרוכבים. ההדרכה הפעם הצטיינה בפירוק הרכיבה למרכיבים שניתן להתאמן עליהם ולשפר אותם גם לאחר סיום הקורס.
 
מי שבא בראש פתוח, ללמוד ולא להפגין את יכולתו, קיבל תמורה מלאה לכספו וזמנו. לא רק ברמת ההדרכה, אלא גם ברמת המנהלות – האוכל, הטיפול בכלים או כל פן אחר. אפילו לצילום איכותי, שתהיה מזכרת, דאגו המארגנים, וגם לאופנוע הדרכה באדיבות ובחסות עופר אבניר.
 
כל הכבוד לציפורי-FRT על היוזמה והביצוע, ונקווה כי התוכניות העתידיות עליהן סיפרו לי לאחר הקורס יתממשו במלואן.
 
הכותב היה אורח חברת עופר-אבניר
    
 
רוכבים למען רוכבים
צילום: עומרי גוטמן