ה-Euro NCAP פרסם תוצאות של מבחני בטיחות לשש מכוניות חדשות: אודי Q5, טויוטה C-HR, לנד רובר דיסקברי, סיטרואן C3, פורד קא+ (שאינה משווקת בישראל), ופיאט 500 המחודשת. ובעוד ארבע הראשונות זכו לציונים מכובדים, הקא+ וה-500 איכזבו עם דירוג נמוך - שלושה כוכבים בלבד, ובמקרה של ה-500 לא רק בגלל היעדר מערכות בטיחות.
בין מצטייני המבחן בולט טויוטה C-HR. רכב הפנאי זכה לחמישה כוכבים, ולציון הגבוה ביותר מבין שש המכוניות בהגנה על מבוגרים (95%), הגנה על הולכי רגל (76%) ומערכות בטיחות (78%). ה-C-HR נבחן על-ידי ה-Euro NCAP במפרט דומה לזה המוצע בישראל.
בטיחות: טויוטה C-HR מצטיינת, פיאט 500 פחות
צילום: מנהל
לדירוג מרשים זכו גם רכבי הפנאי היוקרתיים אודי Q5 ולנד רובר דיסקברי, עם חמישה כוכבים וניקוד גבוה בסעיפים השונים - 93% ו-90% בהתאמה בהגנה על מבוגרים, 86% ו-80% בהגנה על ילדים, 73% ו-75% בהגנה על הולכי רגל ו-73% בדירוג מערכות הבטיחות לדיסקברי. ה-Q5 הסתפק בסעיף זה בניקוד בינוני של 58%, בעיקר בשל היעדרה של התרעת סטייה מנתיב (המוצעת בתוספת תשלום).
סיטרואן C3 החדשה זכתה אף היא לציון מכובד - ארבעה כוכבים - כאשר ב-Euro NCAP מציינים שפספסה במעט את הכוכב החמישי רק בגלל דירוג ההגנה על הולכי רגל. ל-C3 ניקוד של 88% בסעיף ההגנה על מבוגרים, 83% בהגנה על ילדים, 59% בהגנה על הולכי רגל ו-58% בדירוג מערכות הבטיחות.
פיאט 500 ופורד קא+ מאכזבות
בעוד ארבע מכוניות אלו זכו לשבחים, ב-Euro NCAP היו נלהבים פחות מביצועי צמד מכוניות המיני מאיטליה ואמריקה. פיאט 500 הוותיקה איכזבה במיוחד, ומשמשת דוגמה מצוינת להתקדמות בדרישות מבחני הבטיחות האירופאים. בניגוד למבחן המקורי שעברה עם השקתה בשנת 2007, אז זכתה לחמישה כוכבים, ה-500 הפגינה ביצועים חלשים בסדרה האחרונה.
את הכשלון המשמעותי ביותר ה-500 רושמת במבחן הריסוק החזיתי בחפיפה מלאה, שנוסף לפרוטוקול המבחנים בינואר 2015. במבחן זה המכונית מרוסקת לתוך מכשול לכל רוחבה, בשונה מהמבחן המסורתי בו רק חלק מהחרטום פוגש במכשול. ה-500 כשלה במבחן החדש, כאשר בין היתר זכתה לציון הנמוך ביותר בהגנה על ראש הנהג וראש וחזה הנוסע במושב האחורי. הדירוג הנמוך ביותר ניתן גם בהגנה על ילדים בני 6 ו-10 במושב האחורי. ה-Euro NCAP מדרג הגנה על נוסעים בחמש רמות - טוב, מספק, גבולי, חלש ועלוב.
פורד קא+ החדשה יחסית, תפקדה טוב יותר. עם זאת, גם היא ספגה ביקורת בגין רמת הגנה חלשה עד עלובה לראש ולחזה הנוסע במושב האחורי בריסוק חזיתי בחפיפה מלאה, וגבולית לחזה הנהג בפגיעה בחפיפה חלקית. יחד עם ניקוד נמוך בדירוג אבזור הבטיחות, הקא+ נאלצה להסתפק בציון סופי של שלושה כוכבים בלבד.