פיג'ו רוכשת את אופל ו-ווקסהול
אופל, מעכשיו בבעלות פיג'ו. ג'נרל מוטורס וקונצרן PSA (קונצרן פיג'ו) הודיעו על חתימת הסכם למכירת המותג הגרמני, יחד עם חטיבת הייצור הבריטית שלו (ווקסהול), לידי הצרפתים. בשלב זה לא ידוע על כוונה לאחד גם את זיכיונות הייבוא של אופל (שלמה) ופיג'ו-סיטרואן (לובינסקי) בישראל.
יצרנית הרכב הגרמנית נמצאת בשליטה מלאה של GM מאז 1931, שנתיים לאחר שרכשה את מרבית מניותיה. מאז שימשה כחטיבה האירופאית של היצרנית האמריקאית, לעיתים בהצלחה רבה - אך מאז 2009 תוך שהיא רושמת הפסד עתק של תשעה מיליארד דולר (33 מיליארד שקלים).
פיג'ו רוכשת את אופל תמורת 1.3 מיליארד אירו
צילום: מנהל
יו"ר GM מארי בארה, ויו"ר PSA קרלוס טאווארס
פיג'ו הסכימה לשלם 1.3 מיליארד אירו (כחמישה מיליארד שקלים) בעבור מותגי אופל ו-ווקסהול, ותקבל בתמורה את ששת מפעלי ייצור המכוניות של החטיבה האירופאית של GM, חמישה מפעלי ייצור רכיבים למכוניות ואת מרכז המחקר ופיתוח של אופל ברוסלהיים, גרמניה. העסקה לא כוללת את מרכז העיצוב של GM באיטליה. בכך ווקסהול ואופל מצטרפות לסיטרואן ומותג היוקרה DS שהופרד ממנה לאחרונה, תחת בעלות פיג'ו.
העסקה תהפוך את PSA ליצרנית הרכב השנייה בגודלה באירופה, עם נתח שוק של 16%, שני רק לפולקסווגן (24%). בכך PSA תעקוף את רנו, לאחר שאיבדה את המקום השני בעקבות משבר האשראי באירופה ותהליך ההתייעלות שעברה, בהנחיית יו"ר החברה קרלוס טאווארס. היא גם עשויה להוביל לכך ששברולט תחזור לאירופה. אופל תמשיך לספק מכוניות מסוימות, בטווח הקרוב לפחות, עבור ביואיק והולדן, מותג הפרימיום האמריקאי והמותג האוסטרלי של GM.
פיג'ו רוכשת את אופל תמורת 1.3 מיליארד אירו
צילום: מנהל
אופל קרוסלנד X, שפותח על בסיס סיטרואן C3
טאווארס, במקור מרנו, ציין כי הוא בטוח ש-PSA תצליח "להאיץ את ההתחדשות באופל. יצרנו יחד מוצרים מנצחים, ואנחנו יודעים שמדובר בשותף הנכון". טאווארס מתייחס בכך לשיתופי הפעולה הקודמים בין PSA לאופל, שהפרי האחרון שלהם הוא הקרוסלנד X, רכב פנאי שפותח על בסיס סיטרואן C3 החדשה, ושאח תאום שלו יחליף אצל הצרפתים את ה-C3 פיקאסו. שיתוף הפעולה בין המותגים צפוי לחסוך 1.7 מיליארד אירו בעלויות פיתוח, וטאווארס העריך שיוכל להחזיר את אופל למתח רווחים של 2% עד 2020, ולמתח רווחים של 6% עד 2026.
יו"ר GM, מארי בארה, ציינה כי עבור היצרנית בראשה היא עומדת, העסקה "מייצגת צעד משמעותי נוסף בעבודה המתמשכת שמניעה את ביצועינו המשופרים". בארה ספגה בעבר ביקורת על-כך שלאחר שלקחה את המושכות לניהול GM החדשה, החברה שנוסדה מפשיטת הרגל של GM ב-2009, היא השאירה בבעלות הקונצרן את אופל, למרות ההפסדים המשמעותיים. הקש ששבר את גב הגמל היה בסוף 2016, לאחר שאופל לא הצליחה שוב לעבור לרווח.
במסגרת העסקה, PSA תרכוש גם את זרוע המימון של אופל בתמורה לכ-900 מיליון אירו, זאת במשותף עם בנק BNP Paribas שישלם מחצית מהסכום. GM תזכה בנוסף לאופציה לרכישת עד 4.2% ממניות PSA במחיר מועדף, זאת למשך תשע שנים. ג'נרל מוטורס מכרה בשנת 2013 נתח של 7% מ-PSA שהיה בבעלותה. מניות היצרנית הצרפתית זינקו מאז בעשרות אחוזים.
יצרנית הרכב הצרפתית, שספגה מכה קשה בגלל המשבר הכלכלי באירופה, עמדה בפני פשיטת רגל וחולצה על-ידי הממשלה הצרפתית ודונגפנג הסינית. לאחר מינוי טאווארס לניהולה, החל מהלך ארגון מחדש משמעותי שכלל פיטורי עשרות אלפי עובדים, סגירת מפעלים וביטול דגמים לא מצליחים. מהלך זה הוביל לחזרה לרווח בשנת 2015, כאשר בשנת 2016 היצרנית רשמה רווח של 2.7 מיליארד אירו.