"ענקים כמו פולקסווגן צריך לנער עם משבר כדי שיצאו לדרך חדשה. אחרת זה פשוט לא קורה" מסביר לי אחד הדוברים הבכירים של קבוצת פולקסווגן שמסכים לקיים את עימי את השיחה בתנאי שיישאר בעילום שם. המפגש בינינו מתרחש בערב חגיגי של הקבוצה, שעות ספורות לפני שמנכ"ל פולקסווגן, הרברט דיאס, יחשוף את ID – מכונית תצוגה שבאה לבשר על המותג הסביבתי-חשמלי של היצרן בתערוכת פריז. דיאס מדבר על בניה חדשה של חברה שתהיה יותר לטעמו: צנועה יותר מבעבר, פחות מתנשאת, וכזו שעמלה כדי להשיב את אמון הלקוחות.
"עד כמה השפיע המשבר על המכירות שלנו?" ממשיך איש שיחי, "זה נושא מעניין כי כרגע ההשפעה אינה גדולה, והמכירות דווקא עלו. אנחנו מרגישים שיש מחויבות גדולה של הלקוחות למותג. זה חשוב לנו ולכן המכירות לא נפגעו באופן מהותי ואף עלו באזורים מסוימים. לפולקסווגן, אודי, סקודה וסיאט ולמעשה לכל המותגים שלנו יש פרסום ומוניטין טובים. אלו מותגים האהודים על ידי הלקוחות. הם יודעים שמדובר במכוניות בטוחות וטובות עם יכולת גבוהה. הם גם יודעים שאנחנו יכולים להביא את המכוניות לעמידה בתקנים. אני מרגיש שיש כאן מחויבות עמוקה של הלקוח".
ראיון עם דובר בכיר בפולקסווגן על משבר הדיזל שעבר הקונצרן
צילום: מנהל

עד כמה גדולה הפגיעה בכם?
"קשה להעריך את הפגיעה ועוד יותר קשה לענות על כך באופן פשטני כי זה תהליך ארוך. כן, ראינו שהלקוחות שלנו נדהמו מכך. הם שאלו שאלות והם רצו הסברים, ואני חושב שכעת אנחנו יכולים לתת את ההסברים ויכולים בחודשים הקרובים להתחיל להרוויח מחדש את האמון. לכן זה חשוב ללקוחות שלנו להבין שפולקסווגן מסוגלת להציג מכוניות חדשות עם אסטרטגיה חדשה שיכולה לשכנע. צריך לתת להם תחושה שהחברה מבינה את מה שעשתה ושהשיעור נלמד".

למרות שהטכנולוגיות משותפות לכל המותגים, נראה שפולקסווגן נפגעה יותר מהפרשה. האם זה נכון?
"כן בהחלט. סיפור הדיזל מזוהה על ידי הציבור עם המותג פולקסווגן יותר מאשר עם המותגים האחרים שלנו וזו בעיה".

האם אתה מוצא דמיון לפרשת הריקול הענק של טויוטה?
"אני חושב שאי אפשר להשוות בין מה שהתרחש אצלם למה שקרה אצלנו. זה סיפור שונה מאוד".

עד כמה חשוב לכם להציג כיוון חדש?

"אני חושב שהתנהלות כזו היא אופיינית למשבר. באופן כללי כחברה אתה צריך להבהיר שאתה מבין שצריך לשנות הרבה. אי אפשר להגיד 'אנחנו ממשיכים בעסקים שלנו כרגיל'. זה לא יכול לעבוד עבורי ולא עבור החברה. המשבר הוא מאתגר; הוא אינו קל לטיפול אבל הוא מעניק סיכוי אדיר לבנות פולקסווגן חדשה וליצור חברה נכונה יותר. לבנות פולקסווגן טובה יותר ובכך להתקדם מעל מחסומים. זה תהליך של למידה, ומודעות לדברים. לכן אנחנו רואים לא פעם שמשברים יכולים לעזור".
ראיון עם דובר בכיר בפולקסווגן על משבר הדיזל שעבר הקונצרן
צילום: מנהל