מזה מספר שנים מיישמת חברת קרסו, יבואנית רנו, אסטרטגיה מגובשת, המשתמשת במנועי דיזל כקלף מכירה משמעותי במכוניות המשפחתיות שלה. המהלך, שהחל מתוך כורח (הפלואנס סבלה מיחידת הנעה לא מוצלחת, ומכירותיה נפגעו), התברר כהצלחה גדולה, והוכיח שכשהמחיר נכון (משמע דומה לשל המתחרות עם מנועי בנזין), עם ישראל שמח להתוודע אל יתרונות הדיזל.
 
ההצלחה הזו, יחד עם דור חדש של מנועי טורבו-דיזל נקיים יותר, גרם לצמיחה משמעותית בהיצע הדיזלים במחירים סבירים בחודשים האחרונים.
 
רנו קפצ'ור – מבחן דרכים (1.5 ל', דיזל)
צילום: גיא רוטקופ, בני דויטש
 
עיצוב ונראות
הקפצ'ור היה ונותר אחד מהכלים הנאים בקטגוריה, וזאת תודות לקווים נאים כבסיס וצביעה דו-גוונית המוצעת גם בגרסה הנבחנת. גרסת הבנזין מוצעת גם ברמת גימור גבוהה (ויקרה) יותר שמוסיפה פרטי עיצוב נאים (חישוקי 17" צבעוניים, למשל) המוסיפים למראה, וחבל שהיבואנית לא מציעה גם את גרסת הדיזל ברמה זו. בכל מקרה, אנחנו מעדיפים את הקפצ'ור "שלנו" בצבעים חיים יותר (כמו צבעי הנחושת או הכחול המוצעים עם הדגם).

תא נוסעים ואבזור
תא הנוסעים מודרני ונעים למראה שלא על חשבון השימושיות – ישנם שפע של תאי אחסון כולל כמה פתרונות חכמים – את תא הכפפות מחליפה מגירה המוארת באור לד נעים בחושך, למשל. התלונה העיקרית נוגעת לביצוע – החומרים מהם עשוי התא פשוטים למראה ולמגע וההרכבה ברמה בינונית – כמו למשל תאי אחסון שאינם נפתחים ונסגרים בצורה חלקה.
 
רנו קפצ'ור – מבחן דרכים (1.5 ל', דיזל)
צילום: גיא רוטקופ, בני דויטש

לחיוב נציין את רשימת האבזור הכוללת את האבזור המקובל בקטגוריה – מערכת מולטימדיה מקורית (שעברה עדכון גרפי קל), בקרת שיוט, חישוקים קלים ועוד – אך מוסיפה גם מפתח חכם המאפשר גם כניסה ונעילת הרכב ללא הוצאת המפתח מהכיס. יפה. מצד שני, מראות מתקפלות חשמלית או בקרת אקלים לא תמצאו כאן – בשביל זה תצטרכו לעבור לגרסת הבנזין היקרה יותר.

מושב הנהג מציע שפע אפשרויות כיוונון, המקלות על מציאת תנוחת נהיגה טובה, אך התגלה לחלק מהבוחנים כלא נוח לאורך זמן ולא מציע מספיק תמיכה צידית. במושב האחורי, כמקובל בקטגוריה, המרחב מספק עבור שני נוסעים, אולם לשלושה יהיה צפוף למדי. תא המטען מציע 377 ל' הטענה היכולים לגדול עוד יותר (ל-455 ל') בזכות האפשרות להזיח את המושב האחורי לפנים על מסילה על חשבון המרווח לנוסעים.
 
 
רנו קפצ'ור – מבחן דרכים (1.5 ל', דיזל)
צילום: גיא רוטקופ, בני דויטש
 
נוחות נסיעה
נוחות הנסיעה הייתה, ועודנה, הצד החלש של הקפצ'ור. המתלים מתקשים בספיגה וריסון על כל סוגי השיבושים, קטנים כגדולים, וגורמים לרכב לקפץ. מצד שני, על גלים בכביש המהיר הוא מגלה מחסור בריסון, במיוחד במתלה האחורי, שגורם לרכב להתנדנד.

מבחינת רעשי דרך (רוח, כביש, מתלים וכו'...) הקפצ'ור מציג בידוד סביר באופן כללי, הדומה למקובל בקטגוריה. מנוע ה-1.5 ל' דיזל של רנו מעולם לא היה אחד השקטים בחבורה, וגם כאן צלילו חודר אל תא הנוסעים, אם כי לא ברמה מטרידה.

התנהגות ובטיחות
לקפצ'ור התנהגות כביש צפויה ובטוחה כל זמן שהעומס סביר, וזוויות הגלגול הנדיבות ידאגו להודיע לכם אם תגזימו. אין ספק שהוא לא נועד לנהיגה "מאתגרת", וזה לא חדש שרכבי פנאי קטנים לא נוטים להצטיין בתחום הדינאמי. הבלמים הציגו עוצמה ראויה ולא דעכו גם תחת עומס.
 
הקפצ'ור מגיע עם חבילת אבזור הבטיחות המקובלת, ללא מערכות בטיחות מתקדמות. יחד עם זאת, הקפצ'ור זכה בחמישה כוכבים במבחן הריסוק של E-Ncap מ-2013.
 
רנו קפצ'ור – מבחן דרכים (1.5 ל', דיזל)
צילום: גיא רוטקופ, בני דויטש
 
מנוע וביצועים
השינוי העיקרי ביחס לגרסאות המוכרות, והסיבה לשמה התכנסנו כאן היום, הוא מנוע הטורבו-דיזל והמוכר (1.5 ל') שמצא את דרכו לחזית הקפצ'ור. נתחיל מהסוף – בתצורה זו הקפצ'ור חסכוני במיוחד בצריכת הדלק שלו וכנראה שמדובר ברכב האוטומטי החסכוני בקטגוריה. את ימי המבחן המאומצים סיימנו עם ממוצע של כ-16.5 ק"מ לליטר (כ-30% יותר מאשר הבנזין) כאשר בשיוט השגנו בקלות ממוצע של כ-20 ק"מ לליטר.
 
במהדורה זו מנוע הטורבו דיזל המוכר מפיק 90 כ"ס ו-22.4 קג"מ והוא משודך לתיבה רובוטית דו-מצמדית (6 הילוכים). למרות נחיתות ההספק ביחס לגרסת הבנזין המוכרת (לה 120 כ"ס), ובגלל המומנט הזמין, הקפצ'ור דיזל לא סובל, בשום שלב, ממחסור בכח. להיפך, במרבית המצבים היומיומיים, בעיקר ב"חצי דוושה", המנוע מעניק תחושה בשרנית וצובר מהירות באופן נטול מאמץ. ועדיין, בכל זאת מדובר במנוע בעל הספק צנוע – כשהמהירות עולה, או בשילוב של עליה ורכב עמוס, פער הסוסים מול גרסת הבנזין מורגש, ודורש קצת יותר תכנון לפני יציאה לעקיפה.
 
רנו קפצ'ור – מבחן דרכים (1.5 ל', דיזל)
צילום: גיא רוטקופ, בני דויטש
 
תיבת ההילוכים עובדת, בדרך כלל, בצורה חלקה למדי ובתיאום טוב עם המנוע (כולל חלוקה נכונה של יחסי ההעברה). בעומס ההעברות קצת פחות חלקות ולעיתים היא מתעכבת מדי עם הורדת הילוך – אבל באמת שאין לנו יותר מדי תלונות כלפיה. ביקורת נפנה כלפי מערכת הדימום/התנעה התקנית; מעבר לכך שהיא פעלתנית מדי וממהרת לכבות את המנוע גם בעצירות קצרות (עמידה לפני תמרור 'עצור', למשל) – היא "שכחה" להתניע את הרכב מחדש מספר פעמים לאורך המבחן. כל פעם כזו חייבה העברת בורר ההילוכים למצב חנייה, כיבוי של הרכב והתנעתו מחדש – לא נעים, במיוחד כשיש טור נהגים זועמים מאחוריך.
 
סיכום ותמורה
במרבית התחומים הקפצ'ור דיזל דומה מאוד לגרסת הבנזין, לטוב ולרע. לזכות גרסת הדיזל עומדת צריכת דלק טובה משמעותית על פני זו של גרסת הבנזין ושל המתחרים (האוטומטיים, כמובן). חישוב קל יעלה כי במחירי הדלק הנוכחיים ניתן לחסוך בין 1500 ל-2000 ש"ח בשנה בנסועה ממוצעת. במידה והיבואן יחיל על גרסת הדיזל את אותה מדיניות הנחות כמו על גרסת הבנזין – הרי שזו גרסת הקפצ'ור המועדפת עלינו.