טסים לברזיל או הודו ושוכרים רכב? כדאי שתדעו כי גם אם תבחרו במותג מוכר ובמכונית שנראית דומה לזו שנמכרת בישראל, ייתכן ואתם נוסעים במכונית לא כל-כך בטוחה. מבחני בטיחות שבוצעו במדינות אלו מגלים, שוב, שיצרניות הרכב לא מהססות למכור מכוניות עם רמת בטיחות ירודה בשווקי עולם שלישי, מחוץ למערב העשיר.
רנו דאסטר (דאצ'יה דאסטר לשוק ההודי), קיה ריו סדאן ושברולט אוניקס, כשלו באופן מחפיר במבחני בטיחות שביצעו גופי המבחן הבלתי-תלויים Global NCAP ו-Latin NCAP, שמטרתם לעודד מודעות לבטיחות מכוניות בעולם השלישי. וכמו במקרים רבים מדי בעבר, שוב הוכח שבשווקים אלו "אפשר" למכור מכוניות ללא כריות אוויר, או עם חוסן מבני לקוי - מה שהוביל לציון אפס (כן, 0) כוכבים מתוך חמישה אפשריים, זאת למרות שמדובר מלכתחילה במבחנים מקלים יחסית לאלו של Euro NCAP לדוגמה.
רנו דאסטר בגרסה ללא כריות אוויר, קיה ריו סדאן בגרסה ללא כריות אוויר, ושברולט אוניקס (היחידה מהשלוש שתוכננה מראש לעולם השלישי) שצוידה בשתי כריות אוויר, קיבלו את הציון המינימלי והמביך למדי במבחנים. רנו הוכיחה שאפשר גם אחרת, כאשר גרסה של הדאסטר המצוידת בכרית אוויר קדמית לנהג, זכתה לציון הסביר של שלושה כוכבים באותו המבחן ממש.
בעבר, מבחני ריסוק מסוג זה הובילו יצרניות להפסקת שיווק של דגמים לא בטיחותיים, או של גרסאות בסיס ערומות לחלוטין מאבזור. לא ברור בשלב זה אם ברנו, קיה ושברולט יפיקו לקחים, ויעניקו ללקוחות שלהם בהודו, ברזיל ומדינות רבות אחרות מוצרים ראויים יותר למאה ה-21 - כפי שהן עושות במערב (ולרוב גם בישראל). בכל מקרה, אם אתם שם - ודאו שחברת ההשכרה נותנת לכם רכב שמצויד בכריות אוויר, ורמת בטיחות נאותה.