צילם: גיא שפרנט | ערך: גלעד לוסטיג | מגיש: קובי אלקיים
קטגוריה: סופרמיני

גרסה: 1.2 ליטר, אוט', GLX דו-גווני
מתחרות בולטות: סיאט איביזה, סקודה פאביה, פיג'ו 208, סיטרואן C3

מחיר גרסה נבחנת: 94,000 שקלים

סוזוקי סוויפט היא אחד מעמודי התווך של סוזוקי בכלל ושל היבואן הישראלי - מכשירי תנועה - בפרט. הדור הראשון לסוויפט היה מהכלים הראשונים של סוזוקי להגיע למערב אירופה ובתחילת שנות השמונים היה גם זה שביסס אותה בארץ. במהלך חיי הדור השני זו הייתה המכונית הראשונה של סוזוקי שהגיעה אלינו מאירופה, מהמפעל בהונגריה. ובכלל עם 45,000 מכירות - הסוויפט היא גם המכונית הנמכרת ביותר של סוזוקי בישראל.
סוזוקי סוויפט - מבחן דרכים (1.2 ל', אוט') (וידאו)
צילום: תומר פדר
ב-2004 יצאה הסוויפט לדרך חדשה מסוגננת ומושכת יותר. הדור שאחרי (2010) נראה כמו העתק של קודמו, וכעת - בדגם החדש - ניסו בסוזוקי לעשות צעד קדימה מבחינת מראה. הסוויפט החדשה מבוססת על הרצפה העדכנית המודולארית של סוזוקי, המשמשת גם את הבאלנו והאיגניס החדשות. הסוויפט קצרה מקודמתה בס"מ (384 ס"מ), אבל רחבה ב-4 ס"מ (173.5 ס"מ) ובסיס הגלגלים שלה גדל ב-2 ס"מ (245 ס"מ) - ואלו יוצרים יציבה דינאמית מבעבר.

עיצוב ונראות

על הכביש הסוויפט החדשה נראית גדולה מבעבר ובייחוד נאה מאשר בתמונות. זאת בייחוד כאשר שילוב הצבעים מסייע: מכונית ההדגמה לבשה כחול בהיר מטאלי עם גג כסוף (גג בצבע שונה מהמרכב - בתוספת של 2000 שקלים). משהו בה ממשיך לשדר את תחושת הננסית השרירית, בייחוד מאחור היכן שקו הכתף בולט ומודגש על ידי יחידות התאורה ומסגרת שחורה לדלת מסתירה את הידית. התלת מימדיות בדופן מוסיפה ואפילו החזית החדשה, שדורשת הסתגלות, נראית חייכנית יותר במציאות.

פנים הרכב
מול סביבת הנהג המכובדת שהציג הדגם היוצא, בחדש התחושה פשוטה יותר ופחות איכותית (למרות שבשניהם הפלסטיק קשיח). אמנם יש כאן כמה פרטים נאים לעין - כמו בקרת האקלים (שדורשת הסתגלות לצג הזעיר) ודיפוני הפלסטיק הלבנים - אבל הפנים עדיין קודר, וישנו ערב רב מדי של חומרי דיפון. פתחי האוורור המרכזיים ותאורת הפנים (אין תאורת מפות) נראים פשוטים בדיוק כמו הפלסטיק הקשיח, המשמש את רוב סביבת הנהג.
סוזוקי סוויפט - מבחן דרכים (1.2 ל', אוט') (וידאו)
צילום: תומר פדר
המחוונים קריאים וצג המידע העשיר שפגשנו בדגמים החדשים נמצא גם כאן, אבל תפעולו עדיין אינו נוח. גם מערכת המולטימדיה המתקדמת של היבואן (עם חיבור למוקד וכו') אינה נוחה במיוחד לתפעול. כמקובל בדגמים האחרונים של סוזוקי, מפרט האבזור נדיב וכולל תאורת 'לד' מלאה, חישוקי "16 קלים, מפתח חכם ובקרת אקלים - אם כי עוצמתה של זו עדיין אינה חזקה מספיק.
למושבים חלק אחורי שקוע מדי - הם לא היו נוחים עבור רוב הנהגים, והתגלו כמעייפים בנהיגה ארוכה. מאחור המרחב שופר מהותית והוא טוב לרכב במידות כאלה. תא המטען גדל משמעותית (ב-30 ל' - ל-242 ל') לעומת קודמו ונראה שימושי יותר, אבל הוא עדיין אחד הקטנים בקטגוריה.

נוחות
במהירות איטית בעיר הסוויפט מציעה נוחות הולמת, אך ככל שעולה המהירות (גם בעיר) והשיבושים הופכים מורכבים או חדים יותר המתלים מתקשים במלאכה, בייחוד מאחור. זה מצטרף לחוסר העידון ןהבידוד הלא מוצלח של רעשי כביש ורוח.

התנהגות, בטיחות
הסוויפט מרגישה רוב הזמן יציבה גם במהירויות כביש 6, למרות חופש מסוים בהיגוי במרכז. בפניות היא מגיבה היטב לפקודות ההגה, משנה כיוון מהר ובאופן שיכול אפילו להיות מהנה. אחיזת הצמיגים אינה גבוהה במיוחד אבל הכלל מספק. חבל שההגה קל מדי ולא מספיק מדויק.
סוזוקי סוויפט - מבחן דרכים (1.2 ל', אוט') (וידאו)
צילום: תומר פדר
מבחינת בטיחות, משווקת הסוויפט בארץ (כמו האיגניס והבאלנו) עם מערכת מובילאיי - ולא עם מערך הבטיחות המקורי של היצרן (לטענת היבואן, היצרן עדיין לא אישר את התאמת המערכות המקוריות לכבישי הארץ). ללא מערכות אלו היא קיבלה במבחני ה-Euro NCAP קיבלה ציון נמוך של 3 כוכבים בלבד, בעוד שהגרסה המצוידת במערך הבטיחות, כולל בלימה אוטונומית, קיבלה 4 כוכבים.

מנוע וביצועים
למנוע ה-1.2 ליטר האטמוספרי המוכר מהבאלנו והאיגניס יש 90 כ"ס - וזה לא הרבה עבור סופרמיני מודרנית, במיוחד בהשוואה למתחרות המצוידות במנועי טורבו חזקים. אבל איכשהו, בזכות המשקל הקל, רוב הזמן כוח המנוע מספק - כמו שרומז נתון ההאצה ל-100 קמ"ש, העומד על 11 שניות.
בעיר הסוויפט אפילו זריזה (למעט בזינוק מעמידה במצערת מלאה) ואין לה גם בעיה להאיץ באופן הולם למהירויות כביש 6. בשיוט המנוע גם אינו רועש במיוחד. מצד שני, בנהיגה תחת עומס, בעליות ובעקיפות - התיבה הרציפה מביאה את המנוע לסל"ד גבוה ורועש ויוצרת תחושה מאומצת. בכלל, ככל שעולה המהירות (בייחוד בעליות) הסוויפט מאבדת מחץ ומוסיפה רעש. צריכת הדלק הייתה טובה ונעה בין 16.7 ק"מ/ל' בנהיגה רגועה ל-14.5 ביום שכלל קטעים מאומצים.

תמורה
במונחים מוחלטים, סוזוקי סוויפט מתקשה להתמודד מול מובילות הקטגוריה. היפנים לא בצעו את ההתקדמות הנחוצה בתא הנוסעים (שם אף הלכו אחורה) ובחטיבת הכוח ואבדו משהו מהקסם. לא פחות מפריע הוא המחסור באביזרי בטיחות מקוריים, שכבר מוצעים אצל יותר ממתחרה אחת (וכמובן גם לקהל האירופאי של סוזוקי).
מצד שני, הסוויפט מרווחת וחסכונית מבעבר, עדיין מצליחה ליצור רושם אופנתי, נהנית ממוניטין מצוין ומוסיפה רשימת אבזור עשירה ולא שגרתית בתחום. כל זה יוצר תמורה הולמת למחיר של 92,000 שקלים (90,000 בתקופה ההשקה) גם אם לא הטובה בתחום.
סוזוקי סוויפט - מבחן דרכים (1.2 ל', אוט') (וידאו)
צילום: תומר פדר