אחרי פגרת קיץ קצרה, אנו חוזרים לסיבוב התשיעי של האליפות, שנערך בפינלנד, ארץ אלפי האגמים - 187,888 בספירה האחרונה – והמקום שנחשב לביתו הרוחני של הראלי. ראלי פינלנד הוא חלק מהסבב מאז 1951, ולאורך השנים יצאו מפינלנד כמה מאלופי העולם המוכרים ביותר. אולם בשנים האחרונות הדומיננטיות הפינית התפוגגה, ולפינים לא היה אלוף עולם משנת 2002 (מרקוס גרונהולם – פיג'ו 206). גם היתרון של הפינים במגרש הביתי שלהם הולך ונחלש, ובעשור האחרון בחצי מהפעמים הניפו את הגביע בראלי פינלנד נהגים שאינם פינים. אבוי לבושה...
וסבב הראלי מגיע לפינלנד בנקודה קריטית – נותרו עוד חמישה מירוצים עד סוף העונה וצמרת טבלת דירוג הנהגים צפופה. אומנם לאטוולה ניצח כאן כבר שלוש פעמים, אך עדיין אי אפשר להתייחס אליו כפייבוריט בולט – בשנה שעברה הרי ניצח כאן כריס מיק עם ה-DS3.
ראלי פינלנד – בסימן נקודת מפנה
צילום: מנהל
לאטוולה כמעט וניצח בפעם הרביעית, אך תקלה טכנית הרסה את סיכוייו
יום חמישי ושישי- דומיננטיות פינית (סטייגי'ם 1-13, 148.02 ק"מ תחרותיים)
הראלי החל ביום חמישי בערב בסופר ספיישל סטייג' אותו ניצח טאנאק בפיאסטה. גשם כבד בלילה שבין חמישי לשישי דאג לכך שהנהגים שהוזנקו ראשונים לא היו צריכים להיות מודאגים מ"ניקוי" השבילים לאלו שמגיעים אחרים. ובכלל, מכיוון שדרכי העפר של ראלי פינלנד נמצאים בשימוש שוטף במהלך כל השנה, הם מהודקים ונקיים יחסית למקובל באירועי עפר, וזו הסיבה שראלי פינלנד נחשב לראלי המהיר בסבב. כמה מהיר? את השיא השנה קבע אספקה לאפי, עם מהירות ממוצעת של 126.7 קמ"ש!
לאחר הגשם בלילה התבהרו השמים ומזג אוויר נאה קידם את פני המתחרים – אך המזל לא האיר להם פנים. כבר בסטייג' הרביעי נפלו הקורבנות הראשונים, כולל סבסטיאן אוג'ייה, שנחת לא טוב מאחת מהקפיצות הרבות המאפיינות את ראלי פינלנד ופגע קשות במתלים האחוריים שלו.
חמישה ק"מ אחר כך הוא החליק, ירד מהשביל ופגע בעץ עם חלקו האחורי-ימני של הרכב, מה שאילץ אותו לפרוש. הפגיעה היתה קשה כל כך, שהוראות הרופא היו שאסור לנווט – ז'וליאן אינגרסייה – להתחרות במשך 15 יום, מה שאילץ את אוג'ייה לפרוש לחלוטין מהאירוע.
אך הדרמה לא נעצרה שם. באותו סטייג' בדיוק פגע היידן פאדון (שהיה שלישי קודם לכן) באבן שריסקה לו את המתלים, והוא נאלץ לפרוש ליום. אחרון חביב היה אויט טאנאק שסבל מתקר בשל פגיעה באבן ואיבד יותר מדקה וחצי.
מי שידע לשמור על עצמו ועדיין לייצר קצב גבוה הוא, יארי-מאטי לאטוולה, שהוביל במירוץ, אם כי לא בפער גדול ונוח – במרווח של עשרים שניות מאחוריו הצטופפו שמונה נהגים נוספים...
ואכן, עד סוף היום איבד לאטוולה את ההובלה לאספקה לאפי, הנהג השלישי בקבוצת טויוטה שזו לו הופעתו הרביעית בלבד בקטגוריה הבכירה, שפתח מבערים וניצח בשמונה סטייג'ים, פותח על לאטוולה פער של 4.4 ש'.
נהג פיני נוסף שהרשים היה טימו סונינן בפיאסטה פרטית. זהו האירוע השני בו הנהג בן ה-24 מתחרה בקטגוריה הבכירה, וזכה בשני סטייג'ים, מה שהביא אותו בסוף היום למקום השלישי(!), 15 שניות מאחורי לאפי. את המקום הרביעי תפס קרייג ברין בסיטרואן. יוהו האנינן, בטויטה השניה, סיים במקום החמישי.
ראלי פינלנד – בסימן נקודת מפנה
צילום: מנהל
טאנאק באחת מרבבות הקפיצות של פינלנד
יום שבת- יום של שני חצאים (סטייג'ים 14-21, 132.34 ק"מ תחרותיים)
החצי הראשון של היום החל עם אש בבטנו של לאטוולה, שהחליט להראות ללאפי ה"צעיר" מי הבוס. הוא כרסם בעקביות בהובלה של לאפי, וחזר להוביל בסטייג' 15. סטייג' אחד אחר כך טיפס יוהו האנינן למקום השלישי, סוגר לטויוטה משולש חוד מושלם – לא רע בשביל עונה ראשונה...
מאדס אוסטברג, שבחצי הראשון של המירוץ הפגין יכולת נהיגה טובה, החליק בסטייג' 16, פגע בגדת השביל, פגע במתלים האחוריים והתדרדר אל מחוץ לנקודות. מהתאונה של מאדס נהנה ת'יירי נוייביל שהיה מאחוריו, וזכה במקום השביעי מן ההפקר. וכשאוג'ייה, שמתמודד מולו על האליפות, פרש מן המרוץ, כל נקודה קריטית עבור ת'יירי. כריס מיק, שבכל סוף השבוע התקשה עם ה-3C, עלה למקום השמיני, טאנאק לתשיעי וסורדו נכנס לראשונה לנקודות כשטיפס למקום העשירי.
וכך, בחצי הראשון של היום היה נראה כי לאטוולה מתקדם בביטחון לקראת ניצחון רביעי בראלי פינלנד, ובכך להשוות את השיא של טומי מאקינן (היום מנהל הקבוצה שלו בטויוטה). ואז היכה המזל, או יותר נכון ביש המזל – בסטייג' Ouninpohjaהמפורסם (ה-19 במירוץ), לאטוולה חווה תקלה טכנית פטאלית (שוב), הפעם ביחידת השליטה האלקטרונית, ששיתקה את מנועו - והסיכוי שלו לניצחון התנדף עם העשן שעלה מן המנוע. כל הטור שאחריו התקדם מיקום בדירוג, כאשר לאפי ראשון, האנינן (בהופעתו הכי טובה עד כה) שני וסונינן שלישי. ת'יירי שמטפס למקום השישי משיג עוד שתי נקודות יקרות מפז במאבק על ראשות הטבלה ומאדס אוסטברג חוזר אל תחום הנקודות במקום העשירי.
ראלי פינלנד – בסימן נקודת מפנה
צילום: מנהל
דני סורדו בתצוגה וירטואוזית, התוצאה פחות
סטייג' לאחר מכן, טימו סונינן מסיים ראשון בפעם השלישית תוך הפגנת כישרון, ביטחון ובגרות ועולה למקום השני על חשבון יוהו האנינן. היום מסתיים כאשר טאנאק, אי שם מאחור במקום השמיני, עוקף את מיק המתקשה ועולה בדירוג למקום השביעי ולאפי מוביל במקום הראשון בפער גדול של יותר מ-50 שניות.


יום ראשון- סאנדיי דרייב? תלוי את מי שואלים (סטייג'ים 22-25, 33.84 ק"מ תחרותיים)
בעוד לאפי מוביל בפער גדול ורק קטסטרופה תיטול ממנו את הניצחון, הקרב על המקום השני היה פתוח לחלוטין, כשרק 5.6 ש' מבדילות בין המקום השני לרביעי. כבר בסטייג' 22, הראשון בבוקר, האנינן לקח את המקום השני מסונינן, ואלפין אווינס במקום הרביעי צמצם את הפער לשתי שניות בלבד. סטייג' לאחר מכן, 23, האנינן ירד למקום הרביעי כשבשלישי אלפין ובשני סונינן. אך לצערם של הפינים, בסטייג' הבא טימו סונינן ביצע טעות קריטית שעלתה לו כ-20 שניות - ובמקום השני. אך האמת היא שביחס לאיך שהתאונה נראית בצילום בוידאו, פלא שהוא עוד נשאר במירוץ.
בפאוור סטייג', שהוא האחרון, נתנו האנינן ואוונס את כל מה שיש להם בניסיון להכריע את הקרב על המקום השני. אוונס יצא עם ידו על העליונה בפער של 0.3 שניות בלבד במקום השני, האנינן שלישי ולאפי מנצח. זו הפעם הראשונה אי פעם בתולדות האליפות שנהג מנצח לאחר שהשתתף ב-4 מירוצים בלבד בקטגוריה הבכירה, ומסמל את חזרתה של פינלנד ל'מפה'. בהחלט הישג מרשים לאספקה לאפי, וכבוד רב מגיע גם לטויוטה, שרושמת ניצחון שני בעונת הבכורה שלה – ועוד עם שני נהגים על הפודיום (האנינן, כזכור, שלישי). גם אלפין אוונס הוולשי יכול להיות מרוצה עם מקום שני ופודיום ראשון מאז ארגנטינה (בסוף אפריל), פודיום שעוזר ל-M-Sport לשמור ואף להגדיל את הובלתה על יונדאי באליפות. רביעי סיים טימו סונינן, שביחס ליכולת שהציג בהחלט יכול להיות מאוכזב מהתוצאה. חמישי קרייג ברין, בפעם החמישית העונה. כנראה זה מספר המזל של האירי – הנהג המצליח ביותר של סיטרואן כרגע, שלא ממש מצליחה העונה להפגין את הדומיננטיות של פעם. שישי, עם נקודות חשובות ביותר בקרב על האליפות (ועוד שלוש בהן זכה בפאוור סטייג') סיים ת'יירי נוייביל. אומנם מבחינתו מדובר בתוצאה לא מרשימה, אך בחירה חכמה שלא "להשתגע" בניסיון לטפס בדירוג הוא הצליח לטפס למקום הראשון בדירוג הנהגים. שביעי מסיים טאנאק, עם עוד נקודות חשובות ל- M-Sport, שמיני כריס מיק, תשיעי סורדו (שבטח כבר מצפה בקוצר רוח לחזרה לאספלט בגרמניה) ועשירי מסיים אוסטברג, עם עוד ראלי מהיר אך חסר מזל מבחינתו.
עם עוד ארבעה מירוצים לסיום העונה, ומספר נקודות שווה לשני נהגים (ת'יירי מוביל בזכות מספר ניצחונות גדול יותר מאוג'ייה), מצפה לנו סוף עונה מרתק, וקשה לחכות למירוץ הבא, בגרמניה, ב-17-20/8. מירוץ בו ניצח ת'יירי ב-2014 – ניצחון הבכורה שלו – אך אוג'ייה ניצח בו בשנתיים האחרונות.
ראלי פינלנד – בסימן נקודת מפנה
צילום: מנהל
ראלי פינלנד – בסימן נקודת מפנה
צילום: מנהל
ראלי פינלנד – בסימן נקודת מפנה
צילום: מנהל