פסי האטה הופכים ליותר ויותר נפוצים בערי ישראל כאמצעי להורדת מהירות הנסיעה בכבישים מסוימים או כאמצעי להאט את הנהגים לקראת צמתים או מעברי חציה. אלא שלא תמיד טורחות העיריות והמועצות המקומיות להקים את פסי ההאטה לפי התקן – הן מבחינת המבנה (גובה, רוחב, שיפוע מירבי) והן מבחינת הסימון, והתוצאה היא פסי האטה שחובטים ברכב באופן קשה. כמה קשה? מספיק כדי שמערכת זיהוי התאונות האוטומטית של חברת 'פוינטר' – שמזהה תאונה כמכה בעוצמה של יותר מ-2Gל(לשם השוואה – בלימת חירום, כזו שבה לוחצים על הברקס בכל הכח עם צמיגים טובים ועל אספלט יבש ואיכותי – מייצרת תאוצה של בערך G אחד) – תזהה את המכה שהרכב חטף מפס ההאטה, ה"במפר", כתאונה. וצריך להבין – מכה בעוצמה של 2Gל(ואף יותר מזה בחלק מהמקרים) לא רק לא נעימה לנוסעים, אלא גם יוצרת נזק לרכב. קיצור אורך חיי בולמי הזעזועים והתותבים במערכת המתלים, יצירת חופשים בחלקי הפלסטיק בתא הנוסעים, פגיעה בתושבות מנוע ותיבת הילוכים ועוד. יש לציין כי מכה חריגה מפס האטה יכולה לנבוע מאחת משתי סיבות – מבנה לא נכון של פס ההאטה, או מיקום מפתיע שלו/חוסר סימון מתאים שגורם לנהגים לעלות על פס ההאטה במהירות גבוהה מדי. או שילוב של השתיים.
קפצו לי!
צילום: מנהל
אז מי העיריה שהכי מזלזלת בנהגים שלה ובשלמות רכבם? חברת 'פוינטר' ריכזה את הנתונים עבורנו, וסיכמה את מספר המיקומים בהם נרשמו "תאונות דמה"* בשל פסי האטה בכל עיר. אנו מביאים לכם את הערים שבראש הרשימה, אלו שאומרות לכם, בפשטות "קפצו לי!" – ודואגות לפרנסת המוסכים:
בראש הרשימה, ובפער גדול, נמצאת ירושלים, עם 162 פסי האטה שגורמים באופן עקבי למכות בעוצמה של יותר מ-2G. אז נכון שזו העיר הגדולה בישראל, מה שמקזז חלק מהפער, אבל בחייאת – החיים בבירה לא קשים ומסובכים מספיק גם ככה? למה להוסיף עוד כאב ראש (או ליתר דיוק כאב גב) לנהגים?
במקום השני נמצאת תל אביב, בירת הכלכלה של ישראל, עם 67 פסי האטה בעייתיים. האמת? לא ממש ברור לנו איך מישהו מצליח לעלות מהר על פס האטה בתל-אביב לאור מצב התנועה בעיר...
קפצו לי!
צילום: מנהל
שלישית ברשימה נמצאת חיפה, העיר השלישית בגודלה בישראל, עם 44 פסי האטה בעייתיים, כשאחריה בפערים קטנים יחסית ראשון לציון (38), פ"ת (35), באר שבע (33) ונתניה (33 גם כן). סוגרות את הרשימה אשדוד (21), חולון (גם כן 21) ורמת גן (18).
ושאר לנו רק להמליץ למי שגרים בערים שבראש הרשימה לנסוע בזהירות, לחפש בנרות פסי האטה – ולהימנע ממכוניות עם מתלים קשים ולשקול בחום מכוניות עם מתלים ארוכים ורכים, כגון סיטרואן קקטוס או דאצ'יה דאסטר, לטובת החוליות בגב.
והנה עוד הצעה – שיתוף פעולה בין 'פוינטר' ל-waze, שיתן התרעה קבועה על "סכנה בדרך" כאשר הרכב מתקרב לפס האטה בעייתי. אנחנו לא נדרוש תמלוגים על זכויות יוצרים לרעיון – מבטיחים!

*משמע המערכת רשמה מכה בעוצמה של יותר מ-2G, אך בשיחת הטלפון שהמוקד יזם ללקוח התברר שלא התרחשה תאונה
קפצו לי!
צילום: מנהל