נשיא ומנכ"ל טויוטה, אקיו טויודה (משמאל) ונשיא ומנכ"ל מאזדה, מאסאמיצ'י קוגאי, חותמים על ההסכם
יצרנית הרכב הגדולה ביפן, טויוטה, ויריבתה מבית מאזדה, הודיעו על הרחבת שיתוף הפעולה שיצא לדרך ב-2015. כעת שתי היצרניות מודיעות על הקמת מפעל ייצור משותף בארה"ב, בו ייוצרו טויוטה קורולה לשוק האמריקאי (דגם שונה מזה המשווק בישראל) ורכב פנאי חדש של מאזדה. המפעל החדש יחל בייצור בשנת 2021, ועדיין לא הוחלט באיזו מדינה בארה"ב יוקם.
במסגרת ההסכם החדש, היצרניות יחליפו ביניהן מניות - טויוטה תקבל 5% ממאזדה בתמורה ל-0.25% מטויוטה. המפעל החדש יהיה בבעלות משותפת, ויוקם בעלות של כ-1.6 מיליארד דולר (5.8 מיליארד שקל). הוא ייצר עד 300 אלף מכוניות בשנה. בשלב זה לא ברור האם מכוניות שייוצרו במפעל זה ייוצאו מחוץ לאמריקה. הקמת המפעל נועדה, בין היתר, גם כתגובה לדרישת ממשל טראמפ לייצור בארה"ב, תוך איום בהטלת מכסים על סחורה מיובאת. מאזדה לא מייצרת כיום כלל בארה"ב (מכוניותיה מגיעות לשם מיפן ומקסיקו).
לצד המפעל החדש, שתי היצרניות יחלקו ביניהן גם את עלויות הפיתוח של מערכות בטיחות מתקדמות, מערכות לנהיגה אוטונומית ורכיבים למכוניות חשמליות. במסגרת התוכנית החדשה יחסית של טויוטה, שקוראת להפסקת ייצור מכוניות הפולטות זיהום אוויר בזמן הנסיעה עד 2050, היצרנית החליטה גם להתחיל בפיתוח מכוניות חשמליות מבוססות מצברים. זאת, לאחר שנים של התמקדות בטכנולוגיית תא-דלק (מימן).
מאזדה, מנגד, הצהירה מספר פעמים כי אין באפשרותה לפתח מכוניות חשמליות באופן עצמאי - זאת בשל עלות הפיתוח הגבוהה שנדרשת בתחילת הדרך. חבירה לטויוטה תאפשר ליצרנית להתחבר לתקציב הפיתוח העצום שלה - שגודלו קרוב לפי 10 מזה של מאזדה.
טויוטה ומאזדה מרחיבות את שיתוף הפעולה
צילום: מנהל
טויוטה קורולה (מפרט אמריקאי). תיוצר במפעל חדש בארה"ב, שיוקם יחד עם מאזדה
יצרניות הרכב היפניות ממשיכות בהסכם החדש את שיתוף הפעולה שהחל בשנת 2015. אז המהלך הראשון כלל החלפת טכנולוגיות וייצור מכוניות מאזדה תחת מותג טויוטה עבור השוק האמריקני (מאזדה 2 דמיו) שנמכרה תחת מותג סיון ואחר-כך כטויוטה יאריס סדאן).