תעשיית הרכב היא תחום גברי, ודמות נשית כמו הילדגרד וורטמן בגזרת הפיקוד היא די נדירה. וורטמן, סגנית נשיא בכירה בב.מ.וו ואחת הנשים היחידות הנושאות משרה גבוה בתעשיית הרכב, הגיעה ליצרן ב-1998 אחרי שעבדה ביונילבר (תאגיד ענק לשיווק מוצרי מזון, אופנה, קוסמטיקה ועוד) וקלוין קליין. כחובבת מכוניות, ובמיוחד של ב.מ.וו (המכונית הראשונה שלה הייתה 316) פנתה לאחראי לשיווק במותג הבווארי, והיתר, כמו שאומרים, הוא היסטוריה. האישה הגבוהה והמאוד מרשימה הצטרפה לצוות ההשקה מחדש של מיני, הביאה מעולם האופנה והקוסמטיקה גישות חדשות ונחשבת לאחת האחראיות להצלחת המותג. כיום היא אחראית על ניהול מותג ומוצרים בב.מ.וו בתקופה בה האתגרים העומדים בפני יצרני הפרמיום גדולים.

אתגרים ואפשרויות
"אלה לא רק אתגרים אלא גם הרבה אפשרויות". היא פותחת בדיבור רגוע ובוטח "התעשייה משתנה מהר ומאפשרת להציע ללקוחות דברים שונים. אז בניגוד לאחרים אני מעדיפה לראות עתיד ורוד. ברור שהחשמל ידבר הרבה בעתיד אבל אנחנו כבר שם עם ה-i, עם 100,000 מכוניות שמכרנו ועם ניסיון של חמש שנים עם לקוחות אמיתיים. זאת בזמן שאחרים רק נכנסים לתחום.

"התחום האוטונומי אינו קשה טכנית, אבל כל התשתית, הראייה והחוקים צריכים להשתנות ואלה הדברים הקשים. אם תביט ב-5 החדשה תראה שזה כבר עובד, אבל כשיש דבר חדש צריך להתרגל אליו. האתגר הנוסף הוא כמובן הרגולציות ונושאי הבטיחות".
לא לפחד כלל - ראיון עם סגנית נשיא בב.מ.וו
צילום: מנהל
"ב-X6 וב-X4 היינו חלוצים, אבל גם ל-i8 הייתה נישה מעניינת"

איך את מסתכלת על ההתפתחות של ב.מ.וו?
"אנחנו במצב טוב גם כי אנו מאוד מאוזנים. ישנה ב.מ.וו במרכז, M לביצועים ו-i הוא לא רק לחשמל אלא גם לחדשנות (Innovation). ב-2016 היו לנו מכירות דומות ב-i וב-M וזה מראה שיש לקוחות לשניהם".

האם את מרגישה שב.מ.וו עדיין בונה מכוניות לנהג?
"אם תסתכל על ה-5 מבחינת ניהוג היא ה-5 הכי דינמית שעשינו וזה נכון גם ל-7 העכשווית. אם תסתכל על M760, זו ממש מכונית ספורט. חדוות הנהיגה תמיד תישאר במרכז הערכים של ב.מ.וו, אבל תהנה גם כשה-i3 תזנק כמו מכונית ספורט. המותג נותר אותנטי ונכון לעצמו".

איך ב.מ.וו רואה את העתיד מבחינת ההנעות?
"ברור שנראה מעבר ממנועי בעירה לחשמל. השאלה היא כמה מהר יקרה המעבר וכעת קשה לדעת. אנו לומדים מהלקוחות שמי שהתנסה בחשמל לא רוצה לחזור לבנזין. מימן זה משהו לטווח הארוך. זה לא משהו שיקרה בחמש השנים הבאות. זה תחום חשוב שייקח זמן בגלל תשתית".

הנאה מנהיגה היא ערך חשוב בב.מ.וו. איך עושים זאת עם נהיגה אוטונומית?
"אין כאן ניגוד. זו הנאה בנהיגה או הנאה מזה שמשהו יסיע אותך. יש מצבים בפקקים שפשוט לא נהנים לנהוג ואז תעדיף לעשות טלפון או משהו אחר. זה לא מנוגד לנהיגה דינמית אלא רק ניצול שונה של הזמן. אנחנו רוצים לעזור ללקוחות לנצל את הזמן, אבל בראייה שלנו כשתרצה לנהוג ליד האגם וליהנות מכך, תוכל".
לא לפחד כלל - ראיון עם סגנית נשיא בב.מ.וו
צילום: מנהל
הילדגרד וורטמן

ב.מ.וו יצרה הרבה נישות חדשות בתחום היוקרה. עד כמה זה היה חשוב והאם תמשיכו בכך?
"ב-X6 וב-X4 היינו חלוצים, אבל גם ל-i8 הייתה נישה מעניינת, ואנחנו מוכרים יותר מאודי R8. אנחנו תמיד מסתכלים על מקומות ושטחים מתים, אבל זה צריך להיות רלוונטי למותג ועם צידוק. כאשר הלכנו לקופה או ל-X6 זה היה הגיוני. וב-4 וב-2 ראינו שזה מביא לקוחות. גם הגרנד-טורר הביא לקוחות חדשים וזה חשוב. אתה יכול לסמוך עלינו שאם יהיה דבר רלוונטי נגיע אליו".

יש מאבק גדול על המקום הראשון בתחום היוקרה ביניכם למרצדס. עד כמה זה חשוב?
"לדעתי זה די מדהים שתעשיית הרכב עדין סופרת באדיקות את המכירות. זה חשוב אבל זה לא הכל. הרווחיות חשובה לי יותר ויש דברים נוספים כמו תדמית ויכולת, ולכן זה הרבה יותר מורכב. הכמויות תלויות מאוד גם במחזור החיים של הדגמים. 2017 היא שנה מלאה ראשונה של סדרה 5 אז היא תביא הרבה מכירות".

הרבה שחקנים חדשים כמו אינפיניטי, קאדילק ואפילו DS רוצים להיכנס לתחום. איך אתם מתייחסים לכך?
"מבלי להישמע ארוגנטית, אני לא חושבת שאנחנו צריכים להגיב. הם רוצים להיכנס וזה מובן, אבל לקוחות יודעים מהו מותג פרמיום אותנטי. ב.מ.וו תמיד הייתה כזו וזה נכס גדול".

ההשקה מחדש של מיני הייתה אתגר גדול. מה יכולת להביא משם לב.מ.וו?
"בקצרה הייתי אומרת: 'לעשות דברים לא קונבנציונליים ולא לפחד'. הראינו זאת גם ב-i וגם בפרויקט הסרטים שעשינו. יש הרבה דברים שאפשר לנסות והרבה דברים שאפשר להציג. ב.מ.וו מציעה הרבה נקודות מגע עימן אפשר להגיע ללקוחות וזה חשוב. אני רוצה לברוח מקונבנציות".
איזה ב.מ.וו את הכי אוהבת?
"מהעולם הישן Z8, והלוואי שהייתה לי אחת כזו. אולי אתה מכיר מישהו שמוכר כזאת בישראל? בעולם החדש זו ה-M760. אני מאוד אוהבת לנהוג בה".
לא לפחד כלל - ראיון עם סגנית נשיא בב.מ.וו
צילום: מנהל
ב.מ.וו Z8. גם אנחנו היינו רוצים כזו