קטגוריה: משפחתיות קומפקטיות

גרסה: 1.6 ליטר, אוט', "ספורטיבו"

מתחרות בולטות: סיאט לאון, סקודה ספייסבק, שברולט קרוז האצ'בק, קיה סיד

מחיר גרסה נבחנת: 116,000 שקלים
המבחן התפרסם בגיליון 379

אחרי שנים של גמגומים החליטה קבוצת פיאט לגשת באופן מסודר יותר אל הקטגוריה המשפחתית. היא עושה זאת עם מספר גרסאות של הטיפו, פרויקט חוצה יבשות שפותח בשיתוף של פיאט-קרייזלר עם טופש התורכית, תוך התבססות על הפלטפורמה המוכרת של פיאט. זו שפותחה במקור עבור הגרנדה-פונטו (כשת"פ עם ג'נרל-מוטורס), ובגרסאות החדשות שלה משמשת את ה-500X וה-500L.
באמצע 2015 הוצגה בתורכיה האגיאה המשפחתית, וירשה שם את הלינאה הקטנה יותר – אצלנו היא הוצגה כטיפו. היא תוכננה עבור מזרח אירופה, תורכיה ושווקים גלובליים שאוהבים מכוניות סדאן. גרסאות החמש דלתות והסטיישן (שנעדרה מהמבחר מאז ימי הסטילו), כוונו גם למערב אירופה.
פיאט טיפו האצ'בק - מבחן דרכים (1.6 ל', אוט')
צילום: מנהל
השיתוף עם קרייזלר הביא גם מנוע 1.6 ל' ותיבה אוטומטית, שילוב עליו חולם היבואן שנים. שורשי המנוע, שמכונה Eטורק, מגיעים ליחידת הכוח שפתחו ב.מ.וו וקרייזלר (שהקימו לשם כך מפעל בברזיל) עבור המיני החדשה המקורית (2000) ודגמי קרייזלר.
ב-2016 נחתה אצלנו טיפו סדאן, ולאחרונה הגיעה גרסת חמש הדלתות - ברמת גימור ומחיר גבוהים יותר. זו המכונית אותה יצאנו לבחון הפעם.

עיצוב ונראות
הגרסה הקומפקטית לטיפו נראית טוב מאחותה המשפחתית ונאה לכשעצמה. היא עושה שימוש באותה חזית גאה, אבל הפרופורציות מוצלחות יותר וקו הכתף יוצר תחושה חסונה וגדולה. קו שמשות הצד מזכיר את זה שבמרצדס A, והמבנה המיוחד לדלת האחורית את הלקסוס CT. קו האמצע הבולט בדלת האחורית ויחידות התאורה המיוחדות בהחלט מסייעים למראה.

פנים הרכב
הפנים בגרסת חמש הדלתות איכותי מבסדאן, במיוחד בזכות דיפונים וריפודים שונים - אך עדיין מדובר בתא נוסעים פשוט לעומת המקובל בתוצרת אירופה. בסביבת הנהג יש פלסטיק רך אבל הגוונים והמרקם יוצרים תחושה פשוטה ומיושנת וכך גם המחוונים וההגה עמוס המתגים. תפעול מערך השמע נעשה מחלקו האחורי של ההגה.
פיאט טיפו האצ'בק - מבחן דרכים (1.6 ל', אוט')
צילום: מנהל
שינוי בולט לעומת הסדאן היא מערכת ה-U קונקט החדשה, עם מסך גדול משמעותית מבסדאן, שמוצבת מעל הדשבורד (ולא בתוכו כמו בסדאן), ונראית מודרנית ואיכותית יותר. היא גם די נוחה לתפעול. בקרת האקלים נוחה לתפעול ונאה, אך חבל שאין פיצול לאחור.
מושב הנהג נוח אבל משהו ביחס בין הרגליים לדוושות אינו מושלם וטווח כיוון הגובה מוגבל. מאחור ישיבה זקופה יחסית יוצרת מרחב טוב לשניים (סביר לשלושה), כי לא צריך לשלוח רגליים לפנים. תא המטען, למרות קיצור הישבן, עדיין גדול למדי ומציע מבנה שימושי.

נוחות
למרות שנראה שהמתלים כאן מעט מוצלחים יותר מאשר בסדאן, עדיין מתקבלת תחושה עסוקה מדי על כביש משובש, בעיקר בעיר.
היא אינה מתרסקת, ואין רעשי מתלים חריגים, אך הטיפו לא מסננת מספיק את השיבושים הבולטים ותנועות המרכב לא תמיד מרוסנות בצורה נכונה. מחוץ לעיר המצב טוב יותר ועדיין השיבושים הגדולים בולטים ורעש הכביש והרוח תמיד נשמע.
פיאט טיפו האצ'בק - מבחן דרכים (1.6 ל', אוט')
צילום: מנהל

התנהגות ובטיחות
ההיגוי הוא הצד הפחות מוצלח בהתנהגות הטיפו. פעולתו אלסטית מדי, עם שינויי משקל ותחושה לא אחידים. קשה לדייק איתו ובחניות לפעמים נדמה שהגענו לקצה מהלכו, ואז תחת לחץ הוא מוכן להסתובב עוד קצת. גם הבלמים חסרי הנשיכה לא מבריקים.
מצד שני, השלדה מגיבה נכון, ההתנהגות טובה וברור שהטיפו יכולה להסתדר עם עוד כח.
מפרט הבטיחות טיפו האצ'בק עדיף משמעותית על פני המפרט של גרסת הסדאן. המפרט בהאצ'בק כולל בקרת שיוט אדפטיבית ובלימת חירום אוטונומית, ואלו מעניקים לטיפו דירוג בטיחות של 4 כוכבים במבחן הריסוק של EuroNcap (לסדאן הלא-מצוידת - דירוג של 3 כוכבים).

מנוע וביצועים
מנוע בנזין אטמוספרי בנפח 1.6 ליטר מייצר 110 כ"ס, הספק נמוך מהמקובל היום בקטגוריה - והתחושות בנהיגה תואמות. ולמרות האמור לעיל, המנוע "עושה את העבודה", ונתון ההאצה ל-100 קמ"ש (11.5 ש') סביר. הוא אפילו מייצר צליל נעים בנהיגה שגרתית. עם זאת, תחת עומס הטון הספורטיבי הופך נוכח, וחטיבת הכוח משדרת תחושה מאומצת. המחסור בסוסים בולט יותר ככל שעולה המהירות – בכבישים מהירים אפילו תאוצה שגרתית תגרור הורדת הילוך (למרות שההילוכים קצרים) והעלאת המנוע לסל"ד גבוה. זה כמובן מפריע יותר בעליות ובעקיפות.
מעבר לכך, התפקוד של מערכת העצור-סע איטית, והיציאה מהמקום לא תמיד מעודנת. בכל הקשור לצריכת דלק, במסלול מגוון שכלל קטעים מאומצים עברה הטיפו 11.4 ק"מ/ל', כאשר בשיוט ניתן להגיע ל-14.6 ק"מ/ל'.
פיאט טיפו האצ'בק - מבחן דרכים (1.6 ל', אוט')
צילום: מנהל

תמורה
כמו האחות עם הישבן הבולט, גם פיאט טיפו האצ'בק אינה מנסה להצטיין כמכונית, אלא להציע תמורה טובה למחיר. על תא נוסעים מיושן ונוחות נסיעה בינונית, מפצה טיפו האצ'בק במראה נעים ורשימת אבזור עשירה - בייחוד בצד הבטיחותי. המחיר - 116,000 שקלים, לעומת 105,000 שקלים לסדאן - עדיין תחרותי, אבל בכל זאת יקר יותר מאשר סקודה ראפיד ספייסבק, ואף יקר יותר מאשר סיאט ליאון 1.0 ל' טורבו.
פיאט טיפו האצ'בק - מבחן דרכים (1.6 ל', אוט')
צילום: מנהל